sepke2008
door sepke2008 Sep 16, 2010 om 19:24
Huishouden & energie

NoFrost systeem

Dag forumbezoekers,

Onze koel/vriescombinatie is aan vervanging toe, nu zijn we al bij verschillende zaken binnen gelopen om ons te laten voorlichten wat er tegenwoordig te koop is. Nu wordt door de verkopers het "NoFrost systeem" als ideaal aangeprezen.

Nu is mijn vraag: zijn de ervaringen in de praktijk ook zo veelbelovend als de verkopers ons doen willen geloven.

M.v.g. Sepke

27605 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste sepke,
ik heb (nog) geen ervaring met het no-frostsysteem, maar kijk eens op de volgende website: www.degrotekeukengids.be klikken op elektro en daarna
op koelkast. Misschien heb je wat aan de uitleg ervan.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sepke,

Wij hebben een diepvrieskast met no-frost. Dat werkt uit de kunst. Nooit meer ontdooien en ijskrabben.

Het systeem werkt eigenlijk als een soort afzuig/condensatie. Als de deur open is geweest gaat er een ventilator draaien die zuigt de [vochtige] lucht uit de kast en condenseert die op een koude spiraal boven in de kast. Het [kleine beetje] water wordt nu apart afgevoerd, via een leiding door de isolatie naar de compressor waar het verdampt.
De kast blijft zo dus vrij van aanvriezende [vochtige] lucht.

Er is één klein nadeel aan dit systeem. Als je de deur direct nadat je die gesloten hebt, wil openen dan gaat dat heel moeilijk. De kast is dan vacuum gezogen door de ventilator.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

En Sepke,

Hier staat een zeer duidelijke uitleg.

No-frost uitleg

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb ook zo'n systeem, ideaal, echt!
wat poltol ook al zegt, nooit meer ontdooien, krabben of aangevroren ijs en idd als de deur net dicht is kan je deze eventjes niet openen. dan even 10 sec wachten en het gaat wel weer makkelijk.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

sepke

Je wilt het niet geloven, maar in de VS en warme landen als Griekenland, Iran en bijvoorbeeld de Emeritaten verkopen ze alleen maar dit systeem en dat al 40 jaar. Deze landen ervaren onze koelkasttraditie als volslagen achterhaald en achterlijk.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst bedankt voor de reacties,

Ik begrijp uit de antwoorden dat het no frost systeem wel degelijk voordelen heeft.
Wij zullen deze optie dus ook nemen bij de nieuwe aankoop.

M.v.g. Sepke

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is één klein nadeel aan dit systeem. Als je de deur direct nadat je die gesloten hebt, wil openen dan gaat dat heel moeilijk. De kast is dan vacuum gezogen door de ventilator.

Ik heb ook een vriezer met no frost, maar de mijne heeft hier geen last van.