re
door reactiemarie Oct 7, 2007 om 16:28
Huishouden & energie

Nog asbest gevaar nadat bron verwijdert is?

in mijn tuin bleek een asbestgoot te liggen - die is nu weggehaald - kan het zijn, dat er in de tuin zelf nog gevaar is doordat er asbestresten zijn achtergebleven of is dat met de goot verdwenen - alvast dank voor uw reactie

656 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2007 om 16:49
16851 Antwoorden / 202 Vragen

als er al resten zouden zijn achtergebleven, dan is het gevaar toch te verwaarlozen omdat dan eventuele resten gebonden zijn met de grond. Wilt u echter absolute zekerheid, dan waar de goot heeft gelegen een laag grond weghalen en afvoeren (of in diep gat)

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 8, 2007 om 12:59
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Normalietr worden afgebroken delen asbestcement middels handpicking verwijderd door een gespecialiseerd asbestverwijderingsbedrijf. Van wie was de goot is dus van belang en dat u de eigenaar aanspreekt op het alsnog uitvoeren van die werkzaamheden.

Het opruimen van een asbestprobleem op vezelniveau is niet nodig en tevens is het niet noodzakelijk om beplantingen te verwijderen. Zolang de kleine harde stukjes cementgebonden asbest worden verwijderd door een asbestsaneerder is het goed.

lexgensen
door lexgensen - Oct 10, 2007 om 16:42
274 Antwoorden / 88 Vragen

asbest op zich is normaal niet gevaarlijk, het wordt pas gevaarlijk als er vezels vrijkomen (bij boren en zagen etc).

Gr

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 10, 2007 om 19:43
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een misverstand om te denken dat asbest niet gevaarlijk is of zou zijn, want de zeer fijne vezels kunnen op ieder moment wel vrijkomen. Asbest komt in de natuur in 6 soorten voor en kort na WO 2 werd reeds ontdekt dat blauwe asbest gevaar voor mensen opleverde. Later zijn ook de veel gebruikte witte en bruine asbest als gevaarlijk beschouwd. In talloze producten is asbest toegepast, omdat het zo;n ideaal materiaal leek te zijn. Jarenlang waren remvoeringen van asbest voorzien en bij het remmen kwamen dan vezels vrij. Zelfs als afval zijn er wegen in het oosten van ons land mee gevuld of aangelegd, waarvoor Eternit thans door slachtoffers of nabestaanden voor aangesproken wordt.
Een voorzichtig mens telt voor twee.

tw
door twand - Oct 11, 2007 om 00:56
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wil de reactie van Tonny niet te niet doen, maar denk wel dat je moet realiseren wat het nut van een bodemsannering is. In een vochtige omgeving is de asbestverzel normaal gesproken een lagere risico voor de mens. Dus zit het (dieper) in de bodem, dan zou het risico voor direct contact ook aanzienlijk klijner zijn, naast het feit dat de bodem normaal voldoende vochtig is om asbestvezels in de lucht te laten verspreiden.

Succes, Twan