Jhoedelmans
door Jhoedelmans Apr 2, 2020 om 11:28
Huishouden & energie

Overgaan van gas naar elektrisch koken

Ik wil overgaan van gas op elektrisch koken en wil graag weten of 35 ampere genoeg voor een kooktoestel van 7800 Watt of dat ik hiervoor 3 fasen krachtstroom nodig heb? Nu heb ik een beveiliging van 25 ampere.

8557 33 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Apr 2, 2020 om 11:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

Hangt van je kookplaat af. voor de ene is het genoeg, voor de andere niet. (er zijn kookplaten die bij max belasting het geheel aan belasting verminderen). Informeer bij een koopplaten verkoper zou ik zeggen.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

25 ampere maal 230 volt is 5.750 watt

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 2, 2020 om 12:49
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dan toch maar even een les natuurkunde  (met daarbij de suggestie om uw reactie maar te verwijderen?): Watt (W) is de eenheid van vermogen. Ampère (I) is de eenheid van stroomsterkte. Volt (V) is de eenheid van het spanningsverschil. De relatie tussen deze drie is: W=V*I Dus als er 2 ampère stroom loopt bij een spanningsverschil van 220 volt, dan is het opgenomen vermogen 440 watt.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp niet waar u het over heeft.

Op een normale zekering in huis van 16 ampere kan 16 x 230 = 3.680 Watt worden afgenomen. Dat kooktoestel wordt normaal gesproken op twee hele aparte groepen, die allebei apart gezekerd zijn met een zekering van 16 ampere aangesloten.

En als de hoofdzekering 25 ampere is, vliegt die eruit als alle vier die platen vol aan zouden staan.

gerbera
door gerbera Apr 2, 2020 om 14:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De TS heeft het over de hoofdzekering, en om 2 apparte groepen te realiseren zal er een 3 fase aansluiting moeten komen. 2 groepen op 1 fase zal niet werken omdat er dan teveel vermogen op die fase komt door overig verbruik in de woning waardoor en de 16 amp zekering er uit vliegt en mogelijk ook de hoofdschakelaar en niet denkbeeldig zelfs de hoofdzekering omdat er te veel vermogen wordt afgenomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 2, 2020 om 15:27
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, als u die toelichting erbij had gegeven had ik mijn reactie anders verwoord!

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Had u dan een vraag gesteld? Ik dacht dat dat de .ts was. U weet dan blijkbaar niet dat de zekeringen in een woning 16 ampere zijn? U weet dan blijkbaar niet dat een kookplaat op twee groepen moet zijn aangesloten? En u snapt dan niet dat als de hoofdzekering maar 25 ampere is dat een en ander niet  -goed- gaat werken? U kunt dan blijkbaar alleen van internet een formule plakken, waarin precies hetzelfde staat als in mijn som daarboven? En dan matigt u zich aan mij te adviseren mijn reactie te verwijderen?

he
door henkie.penkie Apr 3, 2020 om 13:03
149 Antwoorden / 0 Vragen

Men dient tegenwoordig vanaf medio Juni 2019 apparaten aan te sluiten die een aansluitwaarde van 2000 Watt hebben om deze via een aparte groep in je meterkast aan te sluiten. Voor elektrische kookplaten of het nu elektrisch of inductie is. Tot 7300 Watt indien er een hoofdzekering zit van 1 x 35 A  via een FORNUISAUTOMAAT 2 x 16 Amp of indien 3 fase aansluiting aanwezig via een 4 polige automaat 16 Amp beiden dienen via aardlekschakelaars 40/0,03 beveiligd te zijn. Vanaf 7400 Watt dient één 1 fase aansluiting verzwaard te worden naar 3 x 25 Amp aansluiting let wel op hier zijn éénmalige kosten door de Netwerkbeheerder aan vebonden en eventueel je eigen kosten om de verdeler in je meterkast aan te passen. Dit laaste is altijd zo geweest. De kosten van het vastrecht en je stroomkosten hier veranderd niets aan en blijven hetzelfde alleen als je 3 x 35 Amp zou nemen wat niet nodig is betaal je het dubbele aan vastrecht.

tijger1
door tijger1 Apr 3, 2020 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij drie keer 35 Amp betaal je € 70,00 per maand, bij drie keer 25 Amp is dat € 20,00 per maand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2020 om 12:47
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Watt (W) is de eenheid van vermogen. Ampère (I) is de eenheid van stroomsterkte. Volt (V) is de eenheid van het spanningsverschil. De relatie tussen deze drie is: W=V*I Dus als er 2 ampère stroom loopt bij een spanningsverschil van 220 volt, dan is het opgenomen vermogen 440 watt.

En als ik dit bereken op basis van uw gegecvens heeft u 33,9 ampere nodig en zou 35 ampere dus genoeg zijn. U dient er wel rekening te houden dat er mogelijk dan ook andere apparaten zijn aangesloten op dezelfde aansluiting en die kunt u dan niet gelijktijdig benutten.

gerbera
door gerbera Apr 2, 2020 om 14:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een huisgroep wordt gezekerd met 16 amp, zoals @tijger1 schrijft, en niet met 35 amp. want dat is de hoofdzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 2, 2020 om 15:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: Ts vraagt of 35 Amp voldoende is en daar gaf ik een antwoord op. Ik reageerde op de rekensom van @T1.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die rekensom is hetzelfde als uw formule.

gerbera
door gerbera Apr 3, 2020 om 10:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, u houdt er een vreemde ondeskundige berekening  op na, de TS kan volstaan met een 25 amp. hoofdzekering per fase. Gelet op het vermogen van de kookplaat dient deze op 3 groepen (16amp) aangesloten te worden. Deze groepen dienen verdeeld te worden over een 3 fase aansluiting en per fase 1 groep welke door de kookplaat belast wordt met gemiddeld 2600watt afhankelijk van de ingestelde waarde per kookzone.  En om het nog duidelijker te maken, een (stotz of smelt) zekering van 16 amp. kan maximaal belast worden met stroom x spanning dus 16x230= 3.680watt maar zal dan wel redelijk warm worden. Maar ja wie ben ik, u zal ook hier ongetwijfeld in afgestudeerd zijn.

Jhoedelmans
door Jhoedelmans Apr 3, 2020 om 12:02
Antwoorden / 1 Vragen

Is het misschien verstandig om er een extra groep of groepen bij te zetten?

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2020 om 12:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat is uw bron, @hkreeft?
En uw antwoord op de vraag?

gerbera
door gerbera Apr 2, 2020 om 14:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De relatie tussen deze drie is: W=V*I Dus als er 2 ampère stroom loopt bij een spanningsverschil van 220 volt, dan is het opgenomen vermogen 440 watt

Letterlijk overgenomen van I-net zie hier

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, en loopt er 16 ampere stroom bij een spanningsverschil van 230 volt, dan is het opgenomen vermogen 3.680 watt.

aurora1
door aurora1 Apr 2, 2020 om 19:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daarom vroeg ik het ook: letterlijk van internet overgenomen door @hkreeft en zelf geen direct antwoord op de gestelde vraag geven. Ikzelf stelde de vraag niet.

Jo
door Jo Apr 3, 2020 om 12:12
4 Antwoorden / Vragen

heel simpel, alleen koken zal net gaan, stofzuigen en tv aan, als deze op dezelfde groep staan gaat niet.

me
door mein33 - Apr 2, 2020 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een aparte groep is ten zeerste aan te raden, zeker als er op reeds bestaande groep die u zou willen gebruiken ook al andere apparaten zijn aangesloten.
Als u één van deze apparaten zou aanzetten gelijk met het kooktoestel dan zal de zekering afslaan en werkt er op die groep niets meer, tot u de groep weer heeft ingeschakeld.
Voor dit klusje heeft u een erkend installateur nodig aangezien er in bij zekeringkast een groep moet worden bijgeplaatst en er kabels moeten worden getrokken of zelfs een leiding moet worden aangelegd.
Informeer bij een plaatselijke installateur.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken zijn de zekeringen in een huis 16 ampere en normaal gesproken is een elektrische kookplaat door middel van een perilex stekker aangesloten op twee aparte groepen. Dus 16x230 + 16x 230, levert 7.360 Watt op.

Uw kookplaat is dus in principe al te zwaar als u alles tegelijkertijd op vol vermogen zou gebruiken. Maar ja, wanneer doet men dat.

Ik hoop niet dat u daar zelf aan gaat prutsen.

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen Apr 3, 2020 om 12:09
14 Antwoorden / Vragen

-

gerbera
door gerbera - Apr 2, 2020 om 13:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U doelt op de hoofdzekering, die is wel voldoende echter gelet op het vermogen van het toestel heeft u op zijn minst 2 groepen en mogelijk 3 nodig. Hiervoor heeft u een 3 fase aansluiting nodig in de meterkast welke door de netbeheerder moet worden aangebracht. In de meeste gevallen zal de netbeheerder de hoofdzekeringen vervangen door 35amp maar 25amp per fase is voldoende. Om 2 nieuwe groepen op de bestaande installatie aan te brengen geeft alleen maar problemen omdat er te veel vermogen kan worden afgenomen in combinatie met overige apparaten in huis waardoor de hoofdzekering te zawaar belast wordt. U dient de afzonderlijke fase in de groepenkast te zekeren met 16amp per groep en het toestel dient met een perilex stekker en wandcontactdoos te worden aangesloten.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u lezen over het verschil tussen 3 fasen en krachtstroom.

En concluderen dat u dus geen krachtstroom nodig hebt.

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/aansluiting/krachtstroom

gerbera
door gerbera Apr 2, 2020 om 14:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 +10

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Had u dan een vraag gesteld? Ik dacht dat dat de .ts was. U weet dan blijkbaar niet dat de zekeringen in een woning 16 ampere zijn? U weet dan blijkbaar niet dat een kookplaat op twee groepen moet zijn aangesloten? En u snapt dan niet dat als de hoofdzekering maar 25 ampere is dat een en ander niet  -goed- gaat werken? U kunt dan blijkbaar alleen van internet een formule plakken, waarin precies hetzelfde staat als in mijn som daarboven? En dan matigt u zich aan mij te adviseren mijn reactie te verwijderen?

gerbera
door gerbera Apr 2, 2020 om 16:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zo dat bent u ff kwijt;-)) ben het niet altijd met uw reacties eens, maar hierin duidelijk wel.☺

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, het moest er even uit. :))

Niemand hoeft het met mijn reacties eens te zijn, maar precies hetzelfde schrijven en dan zeggen dat het mijne weg zou moeten. Heeft blijkbaar geen idee wat hij zelf opgeschreven heeft.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 2, 2020 om 16:49
101 Antwoorden / 1 Vragen

wil je alle kookplaten tegelijk gebruiken dan het je wel 35 Amp 2 fasen nodig

gerbera
door gerbera Apr 3, 2020 om 10:45
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat zo, 35 amp. wordt gebruikt bij krachtstroom en niet bij 3 fase-stroom die deTS nodig heeft. En dat kan per groep op 16amp met een hoofdzekering van 25amp per fase.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let ook nog hierop.

Bij verhoging van de capaciteit van de elektra is het niet verstandig hoger te gaan dan drie keer 25 A, want dan zijn de netwerkkosten torenhoog.

ro
door ron503 - Apr 2, 2020 om 17:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De hoofdbeveiliging zekert per groep op 25 ampère af dus als er twee of drie groepen binnen komen kunt u tot maximaal 50/75 ampère gebruiken en dat is ruim voldoende. De groepen in de meterkast worden op 16 ampère afgezekerd dus blijft er een marge van 9 ampère per groep over voordat de hoofdbeveiliging aangesproken wordt. Als er al een aansluiting voor een elektrisch kooktoestel aanwezig dan is die vaak 2 fasen 230 volt met in het totaal 32 ampère en dat is net te weining voor een kooktoestel van 7800 watt maar zal in de praktijk geen problemen opleveren omdat bij inschakelen van een kookplaat de meeste stroom afgenomen wordt en het bijna onmogelijk is om alle zones tergelijk aan te zetten.

gerbera
door gerbera Apr 3, 2020 om 09:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

In de meeste gevallen zal een kookzone dan niet op vol vermogen werken, door de ingebouwde beveiliging. In geval van de TS heeft deze een 3 fase aansluiting nodig verdeeld over 3 groepen, dus 1 groep per fase. Dit zal ook wel in de aansluitinstructie vermeld staan.

krezie
door krezie - Apr 3, 2020 om 11:11
20 Antwoorden / 0 Vragen

Mooiste is 3x25A, 3x35A is maandelijks weer duurder, en is ook mooier te verdelen.

gerbera
door gerbera Apr 3, 2020 om 11:45
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoofdzekering 35 amp is bij krachtstroom, bij 3 fase is 25 amp. en is ruim voldoende.

gerbera
door gerbera - Apr 3, 2020 om 11:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kort en bondig, uw plaat dient aangesloten te worden op een 3 fase aansluiting en per fase 1 groep. Hiervoor  heeft u een Perilex 5 aderige stekker, aansluitkabel en wandcontactdoos nodig. De beveiliging per groep is 16 amp en de hoofdzekering 3x25 amp is voldoende. Ter verduidelijking, 3 fase is fase L1,L2,  L3,(meestal bruin,zwart en grijs) nul (blauw) en aarde (geel-groen).

ja
door januitgroningen - Apr 3, 2020 om 11:51
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dit ligt er ook aan wat u wilt. Wat voor kookplaat wilt u? Ikzelf heb een inductiekookplaat 3-pits waaronder een sharing van 2 pitten. Zodat een normale stroomaansluiting daarin voldoet. En dus nooit de opgenomen stroomsterkte overstijgt.

De meeste doorsnee huishoudens hebben genoeg aan 2 pitten.

koekeloer
door koekeloer - Apr 3, 2020 om 12:03
562 Antwoorden / 18 Vragen

siemens heeft inductie platen die vermogen afschakelen en op 1 groep kunnen (1 fase)

1paul
door 1paul - Apr 3, 2020 om 12:04
3146 Antwoorden / 0 Vragen

3x25A is voldoende in verreweg de meeste gevallen...

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen - Apr 3, 2020 om 12:13
14 Antwoorden / Vragen

Controleer in elk geval welk voltage het apparaat nodig heeft. Op Marktplaats hebben vaak genoeg Duitse fornuizen te koop gestaan die alleen op 380-400 Volt aangesloten kunnen worden. Otto verkoopt bijvoorbeeld Amica fornuizen die niet op 230 Volt kunnen. In de specificaties wordt dat echter niet vermeld. Vraag ook een elektricien of wat u op het oog heeft kan worden aangesloten op uw elektrische installatie.

he
door henkie.penkie - Apr 3, 2020 om 12:27
149 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, tot 7300 Watt mag je deze via een FORNUISAUTOMAAT dient beveiligd te zijn via een aardlekschakelaar of via een fornuisaardlekautomaat. Maar is de mogelijkheid deze over 3 fase te aansluiten is dit laatste aan te bevelen. U geeft aan dat de kookplaat een aansluitwaarde van 7800 Watt heeft dan moet er een 3 fase aansluiting gemaakt worden en dient je aansluiting 1 fase ( 1 x 35) is verzwaard te worden naar 3 x 25 Amp. Alleen zul je hiervoor je groepenverdeler voor moeten aanpassen Vanaf 7400Watt dient men de aansluiting te laten verzwaren. Het zal behoorlijke kosten met zich mee brengen.

he
door henkie.penkie - Apr 3, 2020 om 12:42
149 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg van eerder bericht , gaat dit over de hoofdveiligheid dan is dit te weinig is het een aansluiting van 3 fase 25 A dan is de aansluiting zwaar genoeg en hoeft deze niet aangepast te worden. Men dient dan de kookplaat via een 5 polig PERILEX stopkontakt aan te sluiten, met boven genoemde aansluitwaarde 7800 Watt is dit altijd via 3 fase, Heb je maar één 1 fase aansluiting dan kun je uitgaan van een fors bedrag zowel voor de aansluiting verzwaring door de Netwerkbeheerder als voor je verdeler (groepenkast) Bij Enexis zijn  de verzwaringskosten ± €265,00.éénmalig plus de kosten voor je aanpassing groepenverdeler. Er veranderd niets met de verzwaring je vastrecht en de kosten voor stroomverbruik blijven hetzelfde.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 3, 2020 om 12:47
101 Antwoorden / 1 Vragen

Perilex aansluiting bij inductie.

luppo
door luppo - Apr 3, 2020 om 13:20
69 Antwoorden / 0 Vragen

Bij aanschaf van een inductie kookplaat geen probleem.

audb
door audb - Apr 3, 2020 om 13:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn kookplaten die met een normale stekker kan worden aangesloten.

Wel moet deze op een aparte groep worden aangesloten en dat MOET door een erkende electra monteur gebeuren.

Het beste is dan meteen een kookgroep te nemen zodat evt later een kookplaat aangesloten kan worden die op 380V kan werken.

Wel is het een aanrader op een inductie kookplaat te kiezen en geen keramische kookplaat.

Laat u echter goed informeren over de kosten van het plaatsen van een kookgroep + een Perilex stopcontact.

Dit omdat zelf aansluiten er van kan betekenen dat de verzekering bij evt brand niets gaat uit betalen.

ev
door eversteegt - Apr 3, 2020 om 13:29
51 Antwoorden / 0 Vragen

Ons huis uit 1996 in Almere Stad (waar geen gas aanwezig en iedereen dus elektrisch kookt) is voorzien van een hoofdzekering van 40A (automaat, hoofdzekeringen met smeltveiligheid zijn volgens mij 35 ).

Wij hebben een 'simpele' vierkante plaat met 4 kookzones, van totaal 7360 watt (berekend op 32 Ampere * 230V).

Een enkele hoofdzekering van 25A lijkt me dus wel aan de krappe kant, want daarmee kan je de kookplaat niet ten volle belasten.

Dus wat ik adviseer:
* Hoofdzekering laten opwaarderen
* Kookgroep van 2 x 16A.

En ja, zelfs een hoofdzekering van 35 of 40A lijkt zo op het eerste gezicht wat krap als je een kookplaat volop aan hebt staan (want dan benut je al 32 A ). Aan de andere kant, bij ons in huis gaat dit dus al 10 jaar prima, terwijl er ook wel eens een wasmachine of droger draait.

Het punt is namelijk dat je een kookplaat zelden voor hele lange tijd volop aan hebt staan. Als je tegelijk 4 zones gebruikt waarvan je op 1 of 2 zones ook nog de booster aan hebt voor het aan de kook brengen van water, ja, dan ga piek je wel even flink. Maar als je pannen eenmaal op temperatuur zijn en je vlees staat lekker gaar te bakken of sudderen, dan gebruik je totaal niet meer an ongeveer 1000 watt ofzo.

ev
door eversteegt - Apr 3, 2020 om 13:32
51 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je toch voor een brede kookplaat willen gaan (meer dan 4 zones en meer dan ~7300 Watt) en wil je die ten volle benutten, dan is het wel aan te bevelen om je huisaansluiting meteen op te laten waarderen naar 3 fasen (met 3 x 25 Ampere). Dat kost eenmalig wel wat, want zowel je hoofdzekeringen als je groepenkast moeten worden aangepast, maar verder is het vastrecht even hoog.

Ij
door Ijsboerke - Apr 3, 2020 om 14:01
5 Antwoorden / Vragen

Andere stroomverbruikers op de kook-fornuisgroep aansluiten is en was sowieso nooit de bedoeling.
Standaard plaatst ENEXIS 35 A bij gebruik van elektrisch koken

ba
door batav - Apr 3, 2020 om 14:19
29 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zijn we weer lekker eigenwijs met z'n allen. Wie het weet mag het zeggen, haha.

mo
door mof - Apr 3, 2020 om 14:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

220 x 35 = 7800 watt, dus 35 amp met 220, of eigenlijk is dat tegenwoordig 230 V dus een kleine 8000W is echt op de grens.
maar, wordt ws alleen getrokken als je alle functies, oven , als je die ook hebt, met alle pitten tegelijk maximaal benut, alles dus op de hoogste stand. Dan slaat de stop eruit.

zou moeten kunnen.
 Met 380V, of eigenlijk 400V tegenwoordig, heb je 14 kW te leveren, dat is zeker voldoende.

of jouw 220 aansluiting thuis ook echt 35A kan leveren is een tweede. Ik geloof dat 20A per group zon beetje het maximum was, voor 220 maar dat zul je met de netbeheerder moeten uitzoeken.

th
door thieu - Apr 3, 2020 om 14:49
148 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben al jaren een inductieplaat, en dat bevalt prima.
Wij zaten op één fase met vier groepen (vroeger heel normaal) en ik heb toen wél de twee andere fasen in een nieuwe groepenkast laten aansluiten. Er zijn nu tien groepen, plus twee apart voor de kookplaat over drie fasen verdeeld. Met de twee extra fasen is het allemaal wat makkelijker te verdelen.

Er zijn verschillede soorten kookplaten.
Wij hebben een Siemens kookplaat (4 pitten) en die draait op 2 x 230 volt. Vandaar die twee groepen voor de kookplaat, en die twee groepen kun je dan ook nog op twee verschillende fasen aansluiten. Overigens loopt er daarvoor gewoon een vijf-aderige kabel (drie fasen, nul en aarde) van de meterkast naar de kookplaat, met een Petristekker aan het einde. Hij is alleen aan weerszijde anders aangesloten. Dat heb ik ook door een electricien laten doen.
Er bestaan echter ook kookplaten die op 380 draaien, en zoals ik hier lees, platen die gewoon op 230 draaien (misschien dan óók 2 x 230?).

Wij hebben de hoofdzekering niet verhoogd. Let op! bij een zwaardere hoofdzekering kan het vastrecht wat je maandelijks betaalt ook omhoog gaan.

ro
door ron503 - Apr 3, 2020 om 18:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees veel adviezen maar wat vraagsteller niet helder maakt is hoeveel groepen er door de hoofdbeveiliging worden afgezekerd. Normaliter is in een meer kamer woning sprake van twee groepen met een aparte groep voor de wasmachine dus bestaat de hoofdbeveilging al uit drie keer 25 ampère. Om na te gaan welke aansluiting in de woning aanwezig is kan men het energiecontract erbij pakken en de aansluiting controleren als daar staat 1 x 25 ampère dan zijn er ingrijpende maatregelen noodzakelijk die vele malen meer kosten dan het oplevert. Als er staat 2 of 3 x 25 ampère kan een kookplaat met een hoog vermogen aangesloten worden maar moet je een kookplaat die 7800 watt verbruikt wel willen want voor standaard koken is zo'n kookplaat echt overkill en zou ook nooit zo snel heet zijn zoals dat bij een gaskookplaat wel het geval is.

bennieol
door bennieol - Apr 3, 2020 om 20:22
64 Antwoorden / 3 Vragen

je heb 2x 16A nodig of krachtstroom. er zijn enkelen die kunnen zowel op 2x16A en op kracht stroom.
zelf heb ik achter een groep waar vaatwasser achter zit op aangesloten en de andere groep is waar keuken koelkast en wasumkap op zit. en verlichting gaat goed. vaatwasser niet gebruiken tijdens koken en dan gaat alles goed. beetje uitrekenen .

What do you want to do ?
New mail

gerbera
door gerbera Apr 3, 2020 om 22:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een groepszekering van 16 amp is standaart en krachtstroom wordt voornamelijk voor industriële doeleinden gebruikt. U heeft dus gewoon een 1 fase aansluiting van 230v terwijl krachtstroom 400v is. Beetje opzoeken het verschil tussen 3 fase en krachtstroom. En de TS heeft een 3 fase aansluiting nodig.

ge
door gerdae - Apr 3, 2020 om 21:00
31 Antwoorden / 15 Vragen

Wat heb je nodig voor inductie?

gerbera
door gerbera Apr 3, 2020 om 21:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Stroom;-))

gerbera
door gerbera - Apr 3, 2020 om 21:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Al de goedbedoelde adviezen ten spijt is de vraag van de TS toch duidelijk. Is 35 amp genoeg; antwoordt JA. Moet ik een 3 fase aansluiting hebben; antwoordt JA. Maar omdat de kookplaat over 3 fase wordt aangesloten is een hoofdzekering van 3x25 amp ruim voldoende inclusief de woning groepen die dan ook over 3 fase verdeeld dienen te worden. En voor diegene die het steeds over krachtstroom hebben, bij krachtstroom is de spanning tussen de fase 400 volt en bij 3 fase 230 volt.