Ke
door Kersepit Feb 21, 2017 om 09:20
Huishouden & energie

Overstappen energieleverancier

April 2016 wilde ik overstappen van energieleverancier, te weten van EnergieDirect (ED) naar Greenchoice (GC). De reden hiervoor was dat het goedkoper zou zijn. De overstap is niet doorgegaan omdat ik nog tot en met januari 2017 een contract had bij ED en een flinke boete zou moeten gaan betalen.
De koop is dus niet doorgegaan en eind van het jaar zouden we weer contact met elkaar opnemen.
Eind 2016 hebben we dat gedaan maar ik kon niet besluiten over te stappen omdat ik mijn verbruik nog niet wist en nog geen jaarafrekening had van gas en stroom.
In januari heb ik contact met ED die me een flinke korting aanbieden. Ik besluit nog een jaar te blijven.
Wat schetst mijn verbazing: een dag later ben ik toch overgegaan naar GC. Want, zo zegt GC, je hebt een bindend contract afgesloten in april 2016. Dat heb ik volgens mij niet, zij zeggen van wel.
Dit scheelt me € 30,00 per maand. Van GC kan ik weer terug naar ED, maar ik vind toch dat het verhaal van GC niet klopt. Dus daarom richt ik me tot jullie. Misschien kan ik helemaal niet met mijn verhaal bij jullie terecht maar jullie weten vast de juridische weg die ik moet bewandelen. Mijn motivatie is dat ik enorm genoeg heb van alle cowboy toestanden die energieleveranciers (en een maand ervoor de zorgverzekeraars) uithalen. En ik zou er graag mijn steentje aan bijdragen dat hier een einde aan komt. Het is zo ontzettend ondoorzichtig: ik heb best even op school gezeten maar ik snap niets van mijn jaarafrekening, ook al zoiets. Dus als jullie me een beetje op weg kunnen helpen, heel graag.
Met vriendelijke groet,
Judith [Persoonsgegevens verwijderd - Redactie]

4261 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 21, 2017 om 09:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En hoe had je die overstap naar GC geregeld? En heb je via de mail een bevestiging van de overstap gekregen?

Dat het 30,- euro p.m. duurder is, is natuurlijk onzin. Dat is maar een voorschot.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die "cowboy" toestanden maakt u zelf. U wilt overstappen, maar weet blijkbaar zelf niet tot hoelang uw contract loopt.

Wat u per maand betaalt, is helemaal niet relevant. Het gaat om het jaarverbruik. € 30,00 Per maand goedkoper alleen door het verbruik, dat kan helemaal niet. Hooguit door een bonus die u zou kunnen krijgen,

U zou dan in april een contract toegestuurd gekregen moeten hebben, wat u moet hebben bevestigd.

En u kunt nu weer terug naar ED, dus ik weet niet waarom u een juridische weg moet bewandelen.

En zo ondoorzichtig is die jaarrekening niet. Het zal ook niet de eerste zijn die u krijgt. Vraag iemand in uw omgeving die afrekening aan u uit te leggen.

ph
door philip36 - Feb 21, 2017 om 10:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt op uw jaarafrekening kijken wat uw verbruik het afgelopen jaar is geweest.
Met dit verbruik kunt u op de site van GC kijken wat u maandelijk zou moeten betalen aan voorschotten.
Als dat veel lager is dan wat u nu betaald aan hun kunt u op hun site uw maandelijks voorschot naar beneden aanpassen.
Zoals ik kan zien liggen hun tarieven in lijn met die van andere leveranciers, dus u zult bij een gelijk verbruik ongeveer hetzelfde gaan betalen.

Op de jaarafrekening staat de begin meterstand en eindstand en daaruit berekend het jaarverbruik.
Het is goed om dat te controleren, dan weet u in ieder geval dat ze uitgegaan zijn van het juiste verbruik.
Op de site van de leverancier staat meestal een uitleg van de jaarafrekening.

Topantwoord

ma
door maarten heest - Feb 21, 2017 om 10:04
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Judith, 'De overstap is niet doorgegaan'. Is het ingaan van het nieuwe contract uitgesteld naar de eerstvolgende datum van boetevrij overstappen misschien? Want zo gaat het meestal. Of is de hele overstap geschrapt? Van beide scenario's zou een schriftelijke toelichting moeten zijn toch? Succes.

Ni
door Nientje1980 - Feb 21, 2017 om 10:05
46 Antwoorden / Vragen

Heeft u op schrift gekregen dat uw contract met GC niet door is gegaan?

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2017 om 10:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ik heb best even op school gezeten maar ik snap niets van mijn jaarafrekening,
Mag toch aannemen dat je (begrijpend) lezen geleerd hebt.
Om je te helpen voorbeeld + uitleg:
Bekijk hier een voorbeeld van een jaarafrekening. Bij de verschillende onderdelen zie je informatie-icoontjes. Als je hier op klikt, verschijnt de uitleg bij het betreffende onderdeel.
https://www.energiedirect.nl/klantenservice/facturen-en-betalen/jaarrekening-en-eindafrekening/voorbeeld?icmp=20160610TL118K

Topantwoord

fa
door familyman - Feb 21, 2017 om 11:34
888 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen, leer eens het verschil tussen een VOORSCHOT en de JAARAFREKENING.
Via het voorschot betaal je 1/12 van het geschatte jaarverbruik.
Via de eindstand van het vorig jaar en dit jaar wordt het definitieve jaarverbruik berekend.
Het is een verkoop babbel truck van de op provisie belustte energie verkopers om te zeggen dat ze per maand € 30 voordeliger zijn.
Het enige verschil zit'm in het maandelijkse vastrecht en de prijzen per kwh (stroom)  en kubieke meter (gas). Op die basis kan je geen € 30 x 12 maanden = € 360 meer betalen bij een ander, of zo u wilt, minder betalen bij een ander.
Betaal je minder en gebruik je evenveel, dan moet je bijbetalen wat je lagere voorschot weer teniet doet.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

fa
door familyman Feb 21, 2017 om 11:42
888 Antwoorden / 1 Vragen

thnx

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 21, 2017 om 11:40
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kersepit ,

Wat schetst mijn verbazing: een dag later ben ik toch overgegaan naar GC.

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiebedrijven-vergelijken-en-overstap/procedure-overstappen/energiebedrijf-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wilde

Hier vind u een checklist om uw energierekening te controleren , .

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/06-02-2017/energierekening-niet-te-controleren/

Cookies
door Cookies - Feb 21, 2017 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT: Als ik zie wat voor werk zij doet, val ik toch wel van mijn stoel (mijn joggingbroek hangt structureel al op mijn enkels).

marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 11:51
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk zit u niet op een stoel van Seats and Sofas ;-)) Ts staat op niet actief , dus geen antwoorden meer . De training en supervisie is bij deze dame langs de deur gegaan .

Cookies
door Cookies Feb 21, 2017 om 11:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Haha, nee niet van S&S.

Ke
door Kersepit - Feb 21, 2017 om 14:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie tips om persoonsgegevens te verwijderen. Was per ongeluk niet goed gegaan. Merci!

En heel veel dank voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag