ni
door nickyb Sep 14, 2007 om 14:16
Huishouden & energie

Plaatsen van cv ketel

hallo,

Ik heb een vraag betreffende het plaatsen van een cv ketel.

Ik huur n.l een huis waar binnenkort een verbouwing zal plaats vinden, hierdoor krijg ik ook een nieuwe cvketel.

Nu is het zo dat de woningbouwvereniging de cv ketel op zolder plaatsen.(ik heb hem nu in de achterbouw).

Hier ben ik het niet mee eens dat hij op zolder wordt geplaats maar de woningbouwvereniging zegt mij dat dit wettelijk verplicht is,want de afvoer moet n.l 6 m van de buren verwijdert zijn.

Mijn vraag is nu ; is dat zo?

7790 10 Rapporteer

bi
door biosbart - Sep 14, 2007 om 14:50
9 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij is dat een kletspraatje.

Mijn cv afvoer grenst pal aan mijn buren.

Je kunt de woonbond bellen voor info, zie adres www.woonbond.nl.

Ik raad je aan om hem echter toch op zolder te laten installeren omdat
het de beste doorstroming in het huis geeft volgens de reparateurs die
ik gesproken heb.

brynnar
door brynnar - Sep 14, 2007 om 15:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Het Bouwbesluit stelt de volgende eisen aan de opstelplaats voor een CV-ketel:

Artikel 4.88 plaatsbepaling

Lid 1.
Een opstelplaats voor een open verbrandingstoestel ligt niet in een toiletruimte of badruimte.

Lid 2.
Een opstelplaats voor een open verbrandingstoestel ligt niet in een ruimte die mede is bestemd voor het stallen van motorvoertuigen of voor de opslag van bij ministeriële regeling aangewezen brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen.

Lid 3.
Een opstelplaats voor een stooktoestel ligt niet in een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert.

Lid 4.
Een ruimte waarin een of meer opstelplaatsen voor verbrandingstoestellen liggen met een totale nominale belasting van meer dan 130 kW, is een stookruimte.

Lid 5.
Een opstelplaats voor een gemeenschappelijk stooktoestel ligt in een stookruimte.

In de meeste woningen geldt dat de zolder hiervoor de meest voor de hand liggende plek ik.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Sep 14, 2007 om 15:06
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Excuses, dit waren de eisen voor nieuwbouw. Voor bestaande bouw geldt artikel 4.91 uit het bouwbesluit:

Lid 1.
Een opstelplaats, als bedoeld in artikel 4.91, voor een open verbrandingstoestel, ligt niet in een toiletruimte of badruimte.

Lid 2.
Een opstelplaats voor een stooktoestel ligt niet in een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert.

Lid 3.
Een opstelplaats voor een gemeenschappelijk stooktoestel, als bedoeld in artikel 4.91, ligt in een stookruimte.

Lid 4.
Een ruimte waarin een of meer opstelplaatsen voor verbrandingstoestellen liggen met een totale nominale belasting van meer dan 160 kW, is een stook-ruimte.

Mvgr - B

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 14, 2007 om 15:06
229 Antwoorden / 7 Vragen

Als de afvoer in de buurt zit van openslaande ramen gelden er verdunningswaarden.

Kijk eens op deze website voor een berekening.

http://www.5gg.nl/hulpjes/verdunning/index.php?mode=calc

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 14, 2007 om 15:10
229 Antwoorden / 7 Vragen

Met dit bovenstaande webhulpje kun je exact uitrekenen war de afstand moet zijn in jouw situatie.

ni
door nickyb - Sep 14, 2007 om 20:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik zal dit zeker meenemen naar de komende vergadering.

MVG Nicole

ni
door nickyb - Sep 14, 2007 om 20:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie en zal dit zeker ter harte nemen en kijk ook even op de site die je hebt aangeven.

MVG Nicole

ni
door nickyb - Sep 14, 2007 om 20:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie en zal het zeker ter harte nemen.

MVG Nicole

stacey
door stacey - Sep 14, 2007 om 21:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom wil je hem niet op zolder ?

Lijkt me stuk veiliger als er wat mocht gebeuren, als je boven bent en er gebeurt wat met het ding beneden blokkeerd hij wellicht je vluchtweg.

Bij mij zit het ding onderaan de trap in een kast, ik vind  het 3xniks, als er ooit wat gebeurd kan ik niet eens meer naar beneden.......

en dat mag blijkbaar allemaal wel zomaar, stelletje dozen hier bij de woningbouw ;-(

ni
door nickyb - Sep 14, 2007 om 21:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, ik wil hem niet op zolder i.v.m het aanslaan van de ketel en mijn slaapkamer is er direct onder. Hij was in het oorspronkelijke plan beneden bij de achter deur gedacht, en bij de modelwoning hebben ze dit later pas veranderd.Dus bij een eventuele brand begint deze in de achterbouw en de vlucht weg zal dan gelijk door de voordeur zijn.trap af en weg.Wat ik op dit moment nog niet weet en wel ga uitzoeken is het energie verbruik als de ketel op zolder staat of als hij beneden staat