jo
door joskaa Oct 12, 2013 om 17:00
Huishouden & energie

Plastic verzamelen ja of nee

Heeft het enige zin om je plastic afval op te sparen en apart in te leveren. Ik hoor overal dat het bij de verwerkingsbedrijven gewoon weer tussen het overige afval verdwijnt.
Als dat waar is stop ik er direct mee want de grijze container blijft nagenoeg leeg en in mijn schuurtje heb ik niet veel ruimte over.
Als het wel zin heeft sorteer ik natuurlijk gewoon door.

9657 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2013 om 17:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je de site PlasticHeroes.nl mag geloven,dan heeft het wel zin ja.

edrick3
door edrick3 - Oct 12, 2013 om 18:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gescheiden afval verzamelen - en dus ook plastic - heeft zeker wel zin.

Plastic inzameling
PLASTIC AFVAL INZAMELEN LOONT!

Dagelijks verdwijnen bij scholen, bedrijfskantines en sportverenigingen honderden flesjes, zakjes en ander plastic afval in containers voor restafval. Jammer, want plastic afval apart inzamelen levert veel voordeel op:

KOSTENBESPARING

Restafval verwerken is duur. Door plastic apart in te zamelen, zijn de containers voor restafval veel minder snel vol. En minder vaak legen, betekent lagere kosten.
Wilt u weten hoeveel u kunt besparen, maak dan een vrijblijvende afspraak met SITA.

VOORBEELDFUNCTIE

Plastic afval apart inzamelen geeft leerlingen, medewerkers, klanten, bezoekers etc het goede voorbeeld. En dat straalt af op uw organisatie.

MILIEUVRIENDELIJK

Het ingezamelde plastic kunnen we hergebruiken. Waardeloos afval verandert in een waardevolle nieuwe grondstof voor bijvoorbeeld pennen of kleding.

SCHONE OMGEVING

Gescheiden inzamelen stimuleert mensen bewuster om te gaan met afval. Met als resultaat: minder rondslingerend afval op schoolpleinen, sportvelden, bedrijfsterrein etc. En een schone omgeving staat bij iedereen op nummer 1

(Bron: SITA)

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2013 om 19:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat heeft u dan verkeerd gehoor,Waar ik woon hebben wij zelfs hierdoor minder afvalstoffenheffing betaald

jo
door joskaa - Oct 12, 2013 om 19:33
83 Antwoorden / 45 Vragen

bedankt voor jullie antwoorden; dan ga ik maar gewoon door met plastic verzamelen

ch
door christian1974 - Oct 12, 2013 om 19:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joskaa schreef op zaterdag 12 okt 2013, 17:00]Heeft het enige zin om je plastic afval op te sparen en apart in te leveren. Ik hoor overal dat het bij de verwerkingsbedrijven gewoon weer tussen het overige afval verdwijnt.
Als dat waar is stop ik er direct mee want de grijze container blijft nagenoeg leeg en in mijn schuurtje heb ik niet veel ruimte over.
Als het wel zin heeft sorteer ik natuurlijk gewoon door.

wi
door wicket - Oct 14, 2013 om 11:56
49 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk heeft het zin om plastic te scheiden.

Het pastic wat je normaal bij het restafval gooit kan nu gewoon in de plastic heroes zak. Is vooral goed voor het millieu en voor je portemonnee.

Maar ik ben wel eerlijk dat als ze er in de toekomst geld voor gaan vragen ik er onmiddelijk mee stop.

ba
door bagone - Oct 14, 2013 om 12:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Afval scheiden is altijd zinvolo en bespaart je gemeente geld. In mijn woonplaats hebben wij per huis een kleine rode bak voor batterijen etc, een groen blauwe container voor papier, een groene container voor tuin en groente etc afval en een grijze container voor plastic afval. Overig klein afval moeten wij deponeren in een grote container op de hoek van de straat, groot tuin/snoeiafval wordt op telefonisch verzoek opgehaald en de rest kun je inleveren bij het gemeentelijk afval station. Misschien ook iets om aan uw gemeente voor te stellen? Het houdt je wel actief - maar of de afvalheffing ook omlaag gaat ???

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 14, 2013 om 12:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vervuild plastic zit er ook wel eens tussen en dan moeten er zakken in de vuilverbranding......

Maar ook de voor normaal vuil aangeboden word wel eens plastic uit gehaald omdat Plastic geld opleverde en rest afval geld kost.

Dus een fles met bodem en ander vuil kan de oorzaak zijn dat sommige zakken of slordige wijken waar veel fout afval er tussen zit afgekeurd verbrand word.
Helaas is de zak anoniem, dus je buren kunnen het verzieken helaas.

Maar scheiden is rendabel dus doorgaan en we moeten het nog leren...
niet iedereen heeft de brief enkele jaren terug goed gelezen!

pe
door peterfrans - Oct 14, 2013 om 12:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het zinvol is afval (plastic) te scheiden is buiten kijf. De vraag is echter of wij als burger niet worden belazerd en of het gescheiden plastic wel bij de juiste verwerkingsbedrijven komt. Ik heb daar grote twijfels over, misschien kan een journalist daar eens aandacht aan besteden.

In Almere weet ik zeker dat het scheiden van gekleurd glas geen enkele zin heeft. De container wordt wekelijks opgehaald en alle gescheiden flessen worden in één bak gepleurd. Toevallig woon ik in een hoog flatgebouw en zie dit wekelijks gebeuren. En m'n buurman maar gekleurde flessen scheiden!

gerardk
door gerardk - Oct 14, 2013 om 12:25
175 Antwoorden / 8 Vragen

Plastic afval apart inleveren heeft GEEN zin want afgezien dat veel afgekeurd wordt zelfs al als er een stickertje op zit moet al de door elkaar gehutste soorten plastic gesorteerd worden, dat kan automatisch en het kan dus ook automatisch uit het restafval gehaald worden en dat is zelfs goedkoper want je hebt zodoende geen extra afval stroom met alle daarbij horende kosten.

wi
door wicket - Oct 14, 2013 om 12:35
49 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet per vuilniszak zo'n 1,35 betalen om het kwijt te kunnen in de ondergrondse container. En omdat tegenwoordig veel artikelen in plastic wordt verpakt scheelt me dit wel een slok op een borrel.

En het zal me echt worst wezen waar ze met dat plastic afval heen gaan.
Voor mijn part stoppen ze het in hun onderbroek. Ik heb in ieder geval minder restafval door plastic te scheiden. Dit geldt eveneens voor oud papier wat hier ook gratis wordt opgehaald.

Maar zodra ze er extra geld voor gaan vragen per zak dan ga ik er direct mee stoppen. Het is voor mij dan financieel niet meer interessant om te scheiden.

=gerardk schreef op maandag 14 okt 2013, 12:25: Plastic afval apart inleveren heeft GEEN zin want afgezien dat veel afgekeurd wordt zelfs al als er een stickertje op zit moet al de door elkaar gehutste soorten plastic gesorteerd worden, dat kan automatisch en het kan dus ook automatisch uit het restafval gehaald worden en dat is zelfs goedkoper want je hebt zodoende geen extra afval stroom met alle daarbij horende kosten.

borg queen
door borg queen - Oct 14, 2013 om 13:29
129 Antwoorden / 2 Vragen

Het is dat plastic afval bij ons apart wordt ingezameld in, door de gemeente verstrekte zakken en ik nu buiten een speciale houder heb hiervoor. Anders zou ik het niet doen. Ook ben ik niet van plan om elk stukje plastic schoon te maken en te ontdoen van stickers en zo. Dan zouden ze mij mogen gaan betalen voor al het werk dat ik daaraan ga krijgen. Ik gooi het anders net zo lief in de grijze container. Dat ben ik ook weer gaan doen met oud papier en glas, aangezien men dat niet meer apart ophaalt, en ik het anders niet weg krijg, want wij hebben geen containers in de buurt.

pi
door pieterwolters - Oct 14, 2013 om 14:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gescheiden afval niet altijd gescheiden wordt verwerkt is geen reden om het niet gescheiden in te zamelen. Iedereen moet wennen aan gescheiden inzameling. Bij gebruikers moet het "in hun systeem" komen om te scheiden en de verwerkende bedrijven moeten hun machines aanpassen aan het aanbod. In het begin kan niemand voorspellen wat het aanbod gaat worden. Je kunt de capaciteit aanpassen op wishful thinking dat iedereen alles optimaal scheidt of je start wat kleiner en breidt uit als het aanbod groeit. Dat laatste is de veiligste investering.

In de tussentijd wennen gebruikers aan afvalscheiding en na verloop van tijd is aanbod en verwerkingscapaciteit op elkaar afgestemd.

pe
door peterfrans - Oct 14, 2013 om 14:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 14 okt 2013, 14:31]Dat gescheiden afval niet altijd gescheiden wordt verwerkt is geen reden om het niet gescheiden in te zamelen. Iedereen moet wennen aan gescheiden inzameling. Bij gebruikers moet het "in hun systeem" komen om te scheiden en de verwerkende bedrijven moeten hun machines aanpassen aan het aanbod. In het begin kan niemand voorspellen wat het aanbod gaat worden. Je kunt de capaciteit aanpassen op wishful thinking dat iedereen alles optimaal scheidt of je start wat kleiner en breidt uit als het aanbod groeit. Dat laatste is de veiligste investering.

In de tussentijd wennen gebruikers aan afvalscheiding en na verloop van tijd is aanbod en verwerkingscapaciteit op elkaar afgestemd.

Onzin. Omgekeerde wereld! Ik wens serieus genomen te worden door overheidsinstanties en niet te worden misbruikt.

pk49
door pk49 - Oct 14, 2013 om 14:41
243 Antwoorden / 2 Vragen

hier in Tilburg hebben we onlangs van de gemeentereiniging een speciale container ontvangen voor kunststof/plastic.Dat zullen ze niet doen om daarna bij de gewone afval te storten.Van deze plastic worden korrels geperst en daarna kunststoftegels voor de speeltuin en verkeerspaaltjes van gemaakt,Om maar 'ns wat te noemen.En onze kontainer voor restafval wordt steeds leger.Prima toch?

wi
door wicket - Oct 14, 2013 om 14:41
49 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft plastic ook niet schoon te maken. Ik doe het soms wel met verpakking waar vlees in heeft gezeten. Gewoon even met water afspoelen om de vieze luchtjes geen kans te geven in die zak.

Hou er wel rekening mee dat hoe meer je in de grijze bak gooit, des te meer je moet betalen.

Glas kun je in de glasbak gooien bij iedere supermarkt. Oud papier kun je eveneens gewoon ergens in een container gooien indien het niet opgehaald wordt.

Maar goed, als ik geld zat zou hebben dan zou ik ook alles in de grijze bak kieperen.

=borg queen schreef op maandag 14 okt 2013, 13:29: Het is dat plastic afval bij ons apart wordt ingezameld in, door de gemeente verstrekte zakken en ik nu buiten een speciale houder heb hiervoor. Anders zou ik het niet doen. Ook ben ik niet van plan om elk stukje plastic schoon te maken en te ontdoen van stickers en zo. Dan zouden ze mij mogen gaan betalen voor al het werk dat ik daaraan ga krijgen. Ik gooi het anders net zo lief in de grijze container. Dat ben ik ook weer gaan doen met oud papier en glas, aangezien men dat niet meer apart ophaalt, en ik het anders niet weg krijg, want wij hebben geen containers in de buurt.

st
door st.victor - Oct 15, 2013 om 08:07
28 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik elke keer weer meemaak, als ik plastiek-afval heb, om naar de plastiek-bak te brengen, is
dat de bak heel vaak vol zit, er kan echt niets meer bij proppen,
Iemand vertelde dat de plastiek-bak 70% lucht in zit, en als het vermalen was kan er zeker veel meer bij kan.
Waarom doen ze dat niet? Je kan dan misschien beter in de supermarkt 'n plastiek-vermaler neer zetten, zodat het plastiek-afval daar vermalen kan worden,
Want meestal ga je met lege tassen naar de supermarkt, en kan je net zo goed plastiek-afval meenemen naar de supermarkt,
Ook hoeft dan niet, als er 'n plastiek-bak vol zit (met 70%lucht), veel minder keren vracht-afval-wagen's naar de plastiek-bak om ze te legen, (kost ook veel brandstoffen voor de vracht-afval-wagens)
Als ik steeds weer voor 'n volle-plastiek-bak sta, gooi ik het uiteindelijk het plastiek-afval gewoon weer bij het gewone afval, Ik ga niet weer naar huis met plastiek-afval, om
tot de volgende keer, weer te proberen in de plastiek-bak te gooien.

Ik zie ook mensen, dat ze de plastiek-afval naast de volle plastiek-bak zetten, maar met 'n wind rollen ze over de weg weg, en ook de wijk/bosjes/struiken in,
Thuis heb ik geen ruimte voor, om dat allemaal plastiek-afval weer te bewaren

Misschien is dit wel 'n tip, voor gemeent's en/of afvalbedrijven,
Of VARA-kassa-lezer's geef uw mening,

wi
door wicket - Oct 15, 2013 om 10:37
49 Antwoorden / 0 Vragen

Als die bak vaak te vol is, moet je contact opnemen met de gemeente waar je woont met het verzoek deze vaker leeg te maken.

Vaak leggen mensen het dan naast de container (mag eigenlijk niet). Dit zie je vaak bij glasbakken dat ze het er gewoon naast zetten omdat deze te vol is.

=st.victor schreef op dinsdag 15 okt 2013, 08:07: Wat ik elke keer weer meemaak, als ik plastiek-afval heb, om naar de plastiek-bak te brengen, is
dat de bak heel vaak vol zit, er kan echt niets meer bij proppen,
Iemand vertelde dat de plastiek-bak 70% lucht in zit, en als het vermalen was kan er zeker veel meer bij kan.
Waarom doen ze dat niet? Je kan dan misschien beter in de supermarkt 'n plastiek-vermaler neer zetten, zodat het plastiek-afval daar vermalen kan worden,
Want meestal ga je met lege tassen naar de supermarkt, en kan je net zo goed plastiek-afval meenemen naar de supermarkt,
Ook hoeft dan niet, als er 'n plastiek-bak vol zit (met 70%lucht), veel minder keren vracht-afval-wagen's naar de plastiek-bak om ze te legen, (kost ook veel brandstoffen voor de vracht-afval-wagens)
Als ik steeds weer voor 'n volle-plastiek-bak sta, gooi ik het uiteindelijk het plastiek-afval gewoon weer bij het gewone afval, Ik ga niet weer naar huis met plastiek-afval, om
tot de volgende keer, weer te proberen in de plastiek-bak te gooien.

Ik zie ook mensen, dat ze de plastiek-afval naast de volle plastiek-bak zetten, maar met 'n wind rollen ze over de weg weg, en ook de wijk/bosjes/struiken in,
Thuis heb ik geen ruimte voor, om dat allemaal plastiek-afval weer te bewaren

Misschien is dit wel 'n tip, voor gemeent's en/of afvalbedrijven,
Of VARA-kassa-lezer's geef uw mening,

st
door st.victor - Oct 16, 2013 om 08:07
28 Antwoorden / 0 Vragen

@wicket,
ja, ik heb div keren met de gemeente gemaild en gebeld,
en krijg als antwoord:"we gaan er na kijken, wat we kunnen doen" en
en als ik weer bel naar de gemeente zeggen ze:
"ja, het is bekend,"
Maar na maanden is er nog niets gebeurt, dat ze vaker geleegt moeten worden,
Als ik het plastiek, naast de plastiek-bak zet, dan geef het 'n teken dat die vol zit, de bewoner die vlakbij die plastiek-bak wonen kunnen ook klagen, over de overlast van plastiek En hoop ook op die manier te laten zien, dat die toch wat vaker, de plastiek-bak, geleegt moet word,

Meer kan ik niet doen, het is de gemeente, die het uiteindlijk het bepaald, of het (echt) nodig is
het vaker moet legen

helaas, verder kom ik niet,

daarom had ik het ook over, dat er in de supermarkt 'n plastiek-vermaler moet komen, en als die vol is kan de bedrijfleider bellen om het de plastiek-bak te legen,
en zo of je gewend bent met, lege flessen met statiegeld, in te leveren bij/in de supermarkt.
dat vind ik 'n veel betere syteem zo.

VARA-KASSA-LEZERS geef uw mening,