bu
door busscherroelofs Jan 7, 2023 om 10:14
Huishouden & energie

Prijsplafond energie, hoe wordt het hoog en laag tarief berekend?

Prijs plafond stroom is 0.40 per kwh.Hoe wordt het hoog en laag tarief dan berekend?

3973 6 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jan 7, 2023 om 10:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is het hoog en laag tarief hoger dan die 40 cent dan betaal je voor beiden hetzelfde namelijk 40 cent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2023 om 10:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De Telegraaf van gisteren opende met een grote kop en uitgebreid artill: Prijsplafond grote chaos.  Mogelijk ook in uw krant indien u een andere heeft dan De Telegraaf. De inhoud van dat artikel geeft m.i. al een goed antwoord op uw vraag. Verder verwijs ik u naar de info die de ACM geeft op hun site www.consuwijzer.nl

Aanvulling: Ik zie dat @GRUNN1 mij net voor is met een kort op zich juist antwoord maar op basis van hetgeen ik las in De Telegraaf blijkt het lastig en citeer ik nu ook de begintekst: 'Het prijsplafond dat milfjoenen consumenten dit jaar aan een lagere energierekening moet helpen stuit bij de invoering op grote problemen. Velen krijgenop hun nieuwe nota geen zicht hoe hoog die korting is terwijl energiebedrijven forse bedragen in rekening brengen. Vergelijkers van de tarieven spreken van een chaos'.(Einde citaat)

Gr
door Grunn1 Jan 7, 2023 om 11:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is voor de energiebedrijven een heerlijke manier om flinke winsten te gaan behalen over de rug van de belasting betaler want laten we eerlijk zijn. De inkoopprijzen liggen alweer onder het niveau van voor de oorlog maar de tarieven niet en nu de regering meebetaald is het makkelijk megawinsten te behalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 7, 2023 om 11:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, zoals bijv., Vattenfall waar de winst naar de Zweedse regering gaat. Het is wel ons geld.

rj
door rjw Jan 8, 2023 om 10:58
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk schrijft de Telegraaf dat het grote chaos is. Er wordt hier vaak gesuggereerd dat bepaalde acties van bedrijven verdienmodellen zijn, maar dit is nu het prototype voorbeeld van een verdienmodel. Dat soort koppen zorgt voor meer clicks, dus meer advertentieinkomsten en meer verkocht papieren kranten. Dat is het enige doel van de Telegraaf.

En die chaos valt wel mee. Als consument betalen we uiteindelijk niet meer dan het prijsplafond. Dat mensen het niet snappen (of niet willen snappen) maakt het nog geen chaos.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 8, 2023 om 15:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, uw mening die afwijkt van toch meerdere anderen en er zelfs vanuit de 2e kamer aan Rob Jetten is gevraagd om orde te scheppen. Aan u ontgaan?

marita5
door marita5 - Jan 7, 2023 om 13:00
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Busscherroelofs ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.businessinsider.nl/gas-en-stroom-verbruik-in-januari-2023-prijsplafond-energierekening/

M2
door M2022 - Jan 7, 2023 om 19:56
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi. Bij mijn leverancier Vattenfall geven ze de volgende uitleg daarover:

Hoe werkt het als ik het daltarief heb?

Bij je jaarafrekening berekenen we één (gewogen) gemiddeld contracttarief. Ook als je ons daltarief hebt. Als je gemiddelde contracttarief hoger is dan het prijsplafond, krijg je het verschil vergoed.

Een rekenvoorbeeld:

  • Je daltarief was € 0,50 per kWh en je normaaltarief € 0,60 per kWh.
  • Tijdens de daluren verbruikte je 500 kWh en tijdens de piekuren 800 kWh.
  • Tijdens de daluren waren je leveringskosten dus € 250 (500 x 0,50 = 250). En tijdens de piekuren € 480 (800 x 0,60 = 480).
  • Je totale leveringskosten komen daarmee uit op € 730 (250 + 480 = 730).
  • We berekenen je gemiddelde contracttarief door je totale leveringskosten te delen door je totale verbruik. Je komt dan uit op een gemiddeld contracttarief van € 0,56 per kWh (730/ 1300 = 0,56).
  • Dit is hoger dan het prijsplafond, dus krijg je het verschil vergoed (voor je verbruik onder het verbruiksplafond).

Maar ik weet niet zeker of alle maatschappijen dasr hetzelfde mee omgaan, heb je al gekeken op de site van jouw energieaanbieder of daar iets vermeld staat? ( vaak in de rubriek van de Veelgestelde Vragen)

Ag
door Agamemnon Jan 8, 2023 om 15:34
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dus als het daltarief 38 cent all in is, en het normaaltaref bijv. 44 ct en gemiddeld dan 41 cent, tellen alle kWh mee voor de grens van 2900 kWh, ook die u gebruikt in de goedkopere daluren. Fijn is dat als ook dynamische contracten, met uur voor uur andere tarieven zo zouden werken. Weg alle voordeel.

Iv
door Ivo W - Jan 8, 2023 om 10:21
734 Antwoorden / Vragen

Het hoog- en laagtarief wordt berekend zoals altijd. Gewoon volgens de tarieven die voor u gelden bij uw energieleverancier, vermeerderd met energiebelasting en BTW.

Vervolgens wordt voor de compensatie op basis van het prijsplafond per maand of per jaar het gewogen gemiddelde tarief genomen. Wanneer u in een maand gemiddeld meer dan 40ct/kWh verschuldigd bent aan de energieleverancier, dan legt de overheid het deel boven de 40ct bij.

PN
door PN - Jan 11, 2023 om 18:34
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hoog en laag samen tegen max € 0,40 per KWh
Is hoog lager dan dat tarief en laag ook dan natuurlijk dat tarief.
Meeste hebben hoger tarief dus duidelijk lijkt mij