Le
door Levi234 Sep 18, 2023 om 10:11
Huishouden & energie

Raamdecoratie kunststof kozijnen zonder boren: tips & aanbevelingen?

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik kunststof kozijnen in mijn woning laten plaatsen en nu ben ik op zoek naar geschikte raamdecoratie. Ik heb gehoord dat boren in kunststof kozijnen niet wordt aanbevolen omdat dit de garantie kan beïnvloeden en mogelijk schade kan veroorzaken. Daarom ben ik benieuwd naar alternatieve bevestigingsmethoden.

Heeft iemand ervaring met raamdecoratie voor kunststof kozijnen die zonder boren bevestigd kan worden? Welke systemen of merken raden jullie aan? En zijn er nog specifieke tips of aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!

4460 14 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Sep 18, 2023 om 10:30
857 Antwoorden / 3 Vragen

Tip 1:  hang je vitrage en eventuele overgordijnen door middel van rails aan het plafond. Dat kan natuurlijk ook met rolgordijnen of verticale/horizontale lammellen of plissee gordijnen die van boven naar onder en andersom opengaan.

Tip 2: Je hebt tegenwoordig prachtige raamfolie, die plak je rechtstreeks op het glas en is ten alle tijden weer probleemloos te verwijderen.

Tip 3: niet direct mijn favoriet, maar stel je zou half hoge vitrage willen hebben, koop dan een roede en eindstoppen die je met een goede lijm op je kozijnen plakt. Wil je ooit iets anders dan is de lijn met thinner o.i.d. weer te verwijderen.

sira
door sira - Sep 18, 2023 om 10:48
2348 Antwoorden / 24 Vragen

De beste oplossing is tip 1 van Thecla58. De roede of de rail aan het plafond of op de muur boven het kozijn plaatsen. Wanneer je kiest voor een rail, laat deze dan bij een interieurbedrijf halfrond buigen, want dan sluit het gordijn keurig aan bij de muur en het staat mooi. Nog een mogelijkheid is een koof over de rail.

Oplosmiddelen zoals wasbenzine, terpentine, spiritus, thinner etc. zijn not done op kunststof, deze middelen lossen het kunststof op.

Kijk ook uit met raamfolie, want verkeerde raamfolie kan een thermische breuk in het HR glas veroorzaken.

Vraag de leverancier van je kozijnen om advies, zij kennen de markt, maar tip 1 is het eenvoudigst.

Aanvulling: de link van Sjjoppy is ook een goede tip, maar is helaas niet toepasbaar op vaste ramen.

ne
door neodutchio - Sep 18, 2023 om 12:45
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Zelf heb ik een systeem van een frame rondom het kozijn die met 4 beugels vastgehouden word die achter de glaslat geschoven worden. Er zijn veel verschillende raambekledingen die hiermee uitgerust zijn, maar kijk wel goed wat u wilt. Rolgordijnen zijn niet allemaal verduisterend te krijgen en bij de horizontale jaloezieën bleek er aan de bovenkant teveel lichtinval.

tdmduc
door tdmduc - Sep 18, 2023 om 13:41
704 Antwoorden / 2 Vragen

KeJe uit Dronten heeft voor ons kunststof keukenkozijn mooie jaloezie op maat gemaakt.(niets boren of zagen)
Misschien daar eens informeren?

sira
door sira Sep 20, 2023 om 22:18
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Heb de website van KeJe bekeken, ziet er netjes uit.

1paul
door 1paul - Sep 18, 2023 om 17:19
3156 Antwoorden / 0 Vragen

niet tegen je kozijnen bevestigen maar aan het plafond op hangen!

be
door beautiful - Sep 18, 2023 om 18:01
25 Antwoorden / 19 Vragen

Luxaflex heeft een speciale lijn met luxaflex of lamellen
deze heeft zijlatten die op het raam geplakt worden
merk is Trufit
ideaal voor kunststof

Klaas_6502
door Klaas_6502 - Sep 18, 2023 om 18:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben ook kunstof kozijnen met de glaslat aan de binnenkant.
Je kunt een gaaje boren in de glaslat.
De glaslat is later te vervangen voor een nieuwe.
Ook is er vumiddel voor de gaatjes waar ik ook
mee heb gewerkt .
Opvullen en licht schuren en poetsen je ziet er nadien
geen barst van .
Ik heb 12 jaar in kuntstof kozijnen gewerkt (weru).

gr
door gravin2 - Sep 20, 2023 om 16:20
24 Antwoorden / Vragen

Ik was recentelijk ook op zoek naar iets voor de nieuwe kunststof puien,

bij enkele kamers zonnescreens laten plaatsen, maar ik vond dat te duur worden om overal te doen, wel erg mooi!

De overgebleven kamer heb ik nu van zonwering voorzien die met zuignappen op het glas zitten,

Even opmeten, bestellen, snel in huis, het houdt de hitte aardig tegen,

Nadeel is wel dat het spul natuurlijk niet "een beetje open" kan, het is open of dicht,

al zou ik het handmatig kunnen oprollen en vastzetten met twee degelijke (was?)knijpers,

De renovatie van het complex is nog niet af,

de werklieden blijven af- en aanlopen over de balkons maar ik heb mijn privacy weer terug!

Bo
door BowieP1 - Sep 21, 2023 om 07:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

EDIT REDACTIE: Reclame

Le
door Levi234 - Sep 25, 2023 om 11:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik vond https://raamdecokunststofkozijnen.nl/ een prettige website voor zowel informatie als inspiratie.

Es
door Esther1953 - Sep 25, 2023 om 11:53
2 Antwoorden / Vragen

Gebruik aub nooit thinner oid. Het kunststof kozijn kan daar niet tegen .

jewee
door jewee - Sep 25, 2023 om 11:58
61 Antwoorden / Vragen

Rails aan plafond bevestigen en onze luxaflex deurhorren zijn bevestigd in een speciaal gelijmd profiel en functioneren zo prima.
Overigens ondermijnt boren én je garantie maar ook je isolatiewaarde.

Mabelle
door Mabelle - Sep 25, 2023 om 12:30
427 Antwoorden / 1 Vragen

Best fijn dat zowel de redactie als de beantwoorders fake vragen (enkel en alleen om te kunnen spammen) niet herkennen. Erger nog, de redactie plaatst die fake vragen rustig in de nieuwsbrief.