we
door well0003 Dec 23, 2019 om 13:01
Huishouden & energie

Reinigen glasplaat magnetron

glasplaat van de magnetron is aangekoekt en ingebrand
hoe weer schoon te krijgen?

21064 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2019 om 13:03
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn een aantal manieren:

met schoonmaakazijn, met een ovenreinigingsmiddel met de aantekening dat de glasplaat mogelijk ook te vervangen is als die werkelijk is ingebrand.

En mogelijk ziet u hier nog meer tips: https://s.gmx.nl/find?q=glasplaat+magnetron+schoonmaken

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2019 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga naar de Wibra. Haal een fles Dasty geel. Spuit hem daarmee in. Drink een kop koffie, en was hem daarna af. Klaar.

sira
door sira - Dec 23, 2019 om 13:11
2351 Antwoorden / 24 Vragen

De glasplaat, bedoel je hiermee de ruit van de deur?

Als de ruit alleen is aangekoekt, kun je er een schaal met water en soda (of citroenzuur/sap) inzetten. Warm het water op totdat je condens op de ruit ziet, waarna je het schoonmaakt.

Als de ruit is ingebrand, heb je een ander probleem. Mijn magnetronruit is voorzien van een folie. Ik weet niet of die folie te vervangen is. Zou je de hele ruit moeten vervangen, denk ik, dat een nieuwe magnetron (met garantie) goedkoper is.

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2019 om 13:14
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Als het echt is ingebrand is daar niets meer aan te doen. Voelt het alleen als ingebrand, bobbeltjes enz. dan de glasplaat in water leggen (met een sopje van uw keuze) en, na enige tijd, met mesje waar men verf mee weg krijgt, zachtjes, schuin, over de glasplaat schrapen. Ik ga ervan uit dat u het over het draaiplateau heeft en niet de deur? Helpt het niet dan is er alleen de optie een nieuwe glasplaat aan te schaffen.

marita5
door marita5 - Dec 23, 2019 om 13:49
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Well0003 ,

2. Plateau en rek van magnetron schoonmaken

Nee, je hoeft je magnetron niet uit elkaar te halen. Gelukkig maar. Magnetrons hebben vaak een glazen plaat en een rekje dat gaat draaien zodra de magnetron aan gaat. Hoewel deze misschien niet heel vies lijken, is het goed om dit regelmatig schoon te maken.

Het glazen plateau kan in de vaatwasser en het plastic rekje kan met een sopje schoongemaakt worden. Zijn de aangekoekte resten te hardnekkig voor de vaatwasser of voor een sopje? Gebruik dan een staalborsteltje om deze te verwijderen. Het glas is gehard en daardoor ijzersterk – niet voor niets kan het de hoge temperaturen van een (combi-)magnetron aan.

Door het glazen plateau ruw te borstelen, kun je zelfs de verbrande resten gemakkelijk verwijderen .

https://leukegeit.nl/magnetron-schoonmaken/#

gerbera
door gerbera - Dec 23, 2019 om 14:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als het een draagplateau is kunt u deze ook reinigen met reinigingsmiddel voor kookplaten. Eerst de aangekoekte resten verwijderen en daarna het reinigingsmiddel volgens gebruiksaanwijzing gebruiken. Is het de glasplaat van de deur dan met een ontvetter reinigen en goed nawassen. Er zit geen folie op maar in het glas zijn draden verwerkt die de magnetronstralen weerkaatsen.

me
door mein33 - Dec 23, 2019 om 14:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR WELL0003 23 DEC. 2019    glasplaat van de magnetron is aangekoekt en ingebrand

Smakelijk zou ik zeggen !!!!!

Aangekoekt, dan in de vaatwasser !
Ingebrand, daar doe je niets aan, maar dat kan verder ook geen kwaad, echter voor een paar centen heb je een nieuwe en brandschone.
Nu alleen de rest van de magnetron nog even reinigen en hij is weer klaar voor een heel nieuw jaar !!    ;-))

ma
door malty Dec 23, 2019 om 15:13
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Toch maar even de handleiding lezen of de glasplaat in de vaatwasser mag, kan (daarna in de magnetron) springen namelijk, is gehard glas.

me
door mein33 Dec 23, 2019 om 16:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Doe de magnetronglasplaat al jaren in de vaatwasser als dat nodig is en, ff afkloppen, tot heden probleemloos.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2019 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt me overigens sterk dat die glasplaat 'is ingebrand'. Het zit gewoon vastgekoekt.

ma
door malty - Dec 23, 2019 om 15:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Met een glaskrabber misschien.

jo
door jorisw - Dec 23, 2019 om 18:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mr. Muscle. Lukt waarschijnlijk niet in 1 keer, maar gewoon herhalen tot het schoon is.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 23, 2019 om 20:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Well,

Ik raad je aan om altijd een stenen bordje te gebruiken bij het opwarmen van voedsel.
Dus geen eten direct op de glaslplaat leggen en verwarmen.

tenormin
door tenormin Dec 24, 2019 om 00:15
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Als er inderdaad een glazen draaibord word bedoeld, want de TS is, zoals gewoonlijk: niet thuis: heb nog nooit iets direct op het glas gezet: altijd een "plastic" ding erop om iets warm te maken. Op dat soort plastic staat: never use it when there is nothing on it. Geen idee welk materiaal. Maar gebruik het ding sinds 1985, dus zal wel goed zijn.