wh
door what the hell May 18, 2014 om 11:48
Huishouden & energie

Roterende bol op dak.

hallo,

mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een chroomkleurige roterende bol op het dak ten behoeve van het afvoeren van de vochtige lucht uit de badkamer.
in mijn geval praten we over een pijp van 125mm, en een lengte recht, van 5 en een halve meter.
ik houd niet van lawaai in de badkamer daarom twijfel ik tussen een ventilator en deze oplossing.

ik ben benieuwd naar de ervarjngen op dit gebied!

8038 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 18, 2014 om 12:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op het forum van Klusidee staat er iets over klik hier, u kunt daar ook nog eens uw vraag stellen.

wh
door what the hell - May 18, 2014 om 15:05
16 Antwoorden / 5 Vragen

oke, ik heb het gelezen, bedankt.

gompy2
door gompy2 - May 18, 2014 om 18:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen ervaring met een (klik->) Rotorvent
Maar als je geen lawaai wilt van een ventilator is een Rotorvent de enige oplossing.
Door de aerodynamische constructie zal hij bij de minste windvlaag of windkracht gaan draaien en daardoor ontstaat er binnenin een vacuüm die aangevuld moet worden, zo werken natuurwetten.
Dat aanvullen gebeurd dan met lucht vanuit jouw badkamer uiteraard, maar dat zal je duidelijk zijn.
Het zal niet zoveel luchtverplaatsing teweegbrengen als een ventilator, maar het is wel een constante en geruisloze verplaatsing en 24/7. (24 uur per dag, 7 dagen in de week).
De lengte van de pijp van 5 ½ meter heeft natuurlijk ook invloed.
Echt goedkoop zijn die dingen ook niet, maar ik zie ze soms wel staan op marktplaats.
Nogmaals, 'k heb geen eigen ervaring met die dingen.

wh
door what the hell - May 18, 2014 om 18:44
16 Antwoorden / 5 Vragen

oke, bedankt voor je reactie, ik heb op rotorvent geklikt, ik wist niet dat het zo ook genoemd werd, en ik zie dat ik nog heel wat te kiezen en te lezen heb.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2014 om 20:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kwam klik hier ook nog tegen.

wh
door what the hell - May 18, 2014 om 21:28
16 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb het gelezen, ik lees nu dat er zelfs iets bestaat als een pijp/dak ventilator.

prima, want dan kan ik kijken wat de beste optie is.

bedankt.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2014 om 22:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan en succes ermee.

cvtechnieker
door cvtechnieker - May 29, 2014 om 20:07
80 Antwoorden / 15 Vragen

Wat tegenwoordig ook veel wordt gebruikt in de bestaande woning is de Itho CVE ECO RFT afzuigbox. Het voordeel van deze box is dat hij van kunstof is zowel de behuizing(box) als de ventilator. Deze is bijvoorbeeld te monteren op zolder en de buis van uw huidige natuurlijke ventilatie hierop aan te sluiten. De box is aan te sluiten met flexibele slangen van 110 mm. Elektrisch kan deze rechtstreeks op de netspanning van 230 volt. De RFT uitvoering is voorzien van een infrarood aansturing wat inhoud dat u de bediening op de badkamer draadloos monteerd en heeft 3 standen.

Heb deze veelvuldig gemonteerd tot grote tevredenheid en is gemakkelijk zelf te monteren als je enige handigheid hebt.
De kosten van aanschaf varieren op internet nogal maar gemiddeld moet je denken aan zo'n 230 euro.

met vriendelijke groet

wh
door what the hell - May 29, 2014 om 20:22
16 Antwoorden / 5 Vragen

bedankt,

ik heb nog geen beslissing genomen, en ik ga zeker deze optie bekijken!