Ha
door Harlau May 17, 2018 om 12:39
Huishouden & energie

Samsung wasmachine slecht/goed voorstel voor vervanging?

In 2012 hebben we een toen nieuwe Samsung eco bubble wasmachine gekocht voor een bedrag van ruim €600,-.
Sinds die tijd is de wasmachine nog geen 500x gebruikt. Onlangs wilde de wasmachine niet meer aan en hele zolder stonk naar verbrandde elektra.
Bleek de printplaat doorgebrand.
Na contact met Samsung service konden we voor bijna €250,- laten repareren (bijna de helft van de nieuwwaarde!)
Na controle door de reparateur bleek de printplaat niet meer leverbaar en dus moet de wasmachine omgeruild worden.
Samsung biedt echter maar standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Hun voorstel is nu dat wij €329 moeten betalen om een vervangend model te krijgen met zelfde specificaties als onze huidige wasmachine.
Het vervangende toestel komt uit 2016 met een winkelwaarde van €479. Onze bijbetaling is dus bijna 70% voor niet eens een nieuw model van gelijke waarde.

Is dit een goed voorstel en moeten we akkoord gaan?

1083 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2018 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet natuurlijk helemaal niets, maar u hebt die wasmachine wel zes jaar gebruikt.

Als uw vertrouwen in dat merk ongeschonden is, hebt u voor € 329 weer een spiksplinternieuwe wasmachine.

Zelf prefereer ik het merk Samsung meer voor een tv of zo, niet voor een wasmachine.

lo
door lovewinnie - May 17, 2018 om 12:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft natuurlijk helemaal geen garantie meer. Dus elk voordeel is meegenomen. Vind aanbod dan ook redelijk. Toch zou ik aangeven eigenlijk maar 250 te willen uitgeven, de normale reparatie kosten. Een machine uit 2012 en geen onderdelen meer leverbaar vind ik vrij slecht. U kunt ook rond kijken bij andere leveranciers (niet Samsung zelf)

Ge
door Genee - May 17, 2018 om 13:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U had voor de vervanging van de kapotte printplaat moeten betalen.
Zeg dat de reparatie door een plaatselijke witgoedzaak €150 had gekost, bij Samsung was u €250 kwijt geweest, dan heeft u nu voor €180 meer een nieuwe wasmachine met dezelfde specificaties als uw oude machine.
Lijkt me geen slecht voorstel.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 17, 2018 om 14:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uw machine is feitelijk bijna geheel afgeschreven.  Dat u nu voor 329 een nieuwe incl 2 jaar garantie krijgt is een goede deal.
U moet kijken naar de huidige prijs van een nieuwe , niet naar wat u vetakd heeft 6 jaar terug.  Wat toen 600 euro kostte kost nu dus nog 479.
U krijgt dus 1/3,e machine gratis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 17, 2018 om 21:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft ten eerste niets met fabrieksgarantie te maken maar met de consumentenwetgeving. Ik geef u straks enkele verwijzingen. De kern daarvan is dat een apparaat dat u aankopt moet voldoen aan de verwachtingen die er normaliter aan gesteld mogen worden. Als er problemen zijn dan is de verkoper verantwoordelijk. Ik neem aan dat een machine zoals u noemt langer dan 5 jaar zonder defect blijft werken hoewel kleine defecten niet uitgesloten kunnen worden. Naar mijn uitdrukke;lijke mening mag je ook aannemen dat bij een defect van de printplaat deze leverbaar is!.
Gelet op de levensduur etc. is een vraag om bijbetaling wegens afschrijving niet onacceptabel maar zoals hier wordt gevraagd: 70% lijkt mij niet acceptabel of anders gezegd te veel.
Het lijkt mij een beter idee om eens te rade te gaan bij een witgoedleverancier in uw omgeving of die niet alsnog een passende printplaar kan leveren, mogelijk zelfs afkomstig uit kringloop. U bent dan hoe dan ook veel goedkoper uit.

Ik vind het bijzonder vreemd dat Smamsung de printplaat niet meer kan leveren en dat roept ook nog de vraag op of samsung wel de eigenlijke fabrikant is of de fabrikage ergens anders plaats vond maar er een samsung merk op is geplaatst.

sw
door swat1500 May 17, 2018 om 23:12
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen moet TS voor dit alles bij de verkoper van de wasmachine zijn en niet bij de fabrikant zoals hij nu heeft gedaan. Vanuit het standpunt van de fabrikant lijkt het een goed voorstel. Vanuit het oogpunt van de verkoper mag je wellicht meer verwachten maar dan zal de verkoper benaderd moeten worden. Geeft de verkoper niet thuis dan moet je procederen met een onzekere uitkomst.

diumenge
door diumenge - May 17, 2018 om 21:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Prima voorstel.

panter22
door panter22 - May 18, 2018 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Een nieuwe wasmachine met dezelfde specificaties als die machine gekocht in 2012 met een productiedatum van mogelijk 2011 of nog ouder?
Een wasmachine van die prijs gaat 6 tot 7 jaar gemiddeld mee.Klik op Richtlijnen afschrijvingsmethoden.
https://www.uneto-vni.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Biedt Samsung deze machine aan? Productiedatum februari 2016. Scheelt €100 op verkooppijs.
https://www.kieskeurig.nl/wasmachine/product/3298603-samsung-ww70k5400ww/specificaties
Het voorstel is niet slecht, maar wil je weer een machine van Samsung?