sn
door snahedlo Jan 27, 2010 om 09:47
Huishouden & energie

Scheuren in aanbouw

Wij hebben een aanbouw laten plaatsen door een erkend aannemer,maar nu naar een half jaar komen er in de gehele aanbouw scheuren onder de randen van het plafond langs de hele bovenmuur,omdat volgens de aannemer het hout van het plafond is gaan werken en wil hier vervolgens niets aan doen,hout werkt nu eenmaal,het hele stucwerk bovenlangs is gescheurd,wij hebben een verzekering voor bouwgarantie afgesloten.Als de aannemer weet dat dit kan ontstaan is hij dan niet verplicht er preventief iets aan te doen of nazorg te verlenen?

24986 10 Rapporteer

raadgever
door raadgever - Jan 27, 2010 om 10:01
123 Antwoorden / 10 Vragen

Geachte snahedlo,

Is het houtwerk ook door de aannemer aan het plafond bevestigd? Maakte dat onderdeel uit van de verbouwing?

Zo ja, dan ligt het probleem bij de aannemer. Hij is de deskundige en had u erop moeten wijzen dat de gerde kans aanwezig is dat het hout kan gaan werken en daardoor problemen kan veroorzaken. Immers, hij weet u nu te vertellen dat het hout de veroorzaker van het probleem is. Dat had hij dus eerder moeten concluderen voordat hij is begonnen aan de verbouw.
Hij heeft een informatieplicht naar u toe.

raadgever
door raadgever - Jan 27, 2010 om 10:06
123 Antwoorden / 10 Vragen

(aanvulling)

Indien het houtenplafond er al was voordat de aannemer aan de klus begon ook dan had hij u, als deskundige, moeten wijzen op de problemen.
In dit kader is het dan wel vreemd dat het hout is gaan werken nadat de werkzaamheden zijn volbracht.
Dan mag je ervan uitgaan - afhankelijk van de tijd dat het hout aan het plafond zit - er geen werking meer plaats vindt.

Mijn indruk is dan ook dat de aannemer een ontsnapping zoekt om onder zijn verantwoordelijk uit te komen.

Wat heeft u voor verzekering afgesloten? Is dat een zgn CAR-verzekering geweest?
Normaal heeft de aannemer een dergelijke verzekering.

vladja
door vladja - Jan 27, 2010 om 11:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wie heeft het verbouwingsplan opgesteld en wie heeft de materiaalkeuze gemaakt?

Is de aannemer bereid om samen met u een onafhankelijke deskundige aan te wijzen om de schade op te nemen en de schade-oorzaak vast te stellen?

Vladja

h.
door h.willemse - Jan 27, 2010 om 13:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Snahedlo;

de fout ligt bij de stucadoor, deze had, als het een goed vakman was, eerst de randen rondom met tape moeten beplakken en pas daarna het stucwerk moetn gaan aanbrengen
Deze tape, die uiteraard onder het stucwerk onzichtbaar is en flexibel is, zorgt ervoor dat als er werking ontstaat tussen de muren en het plafond (en dat mag je verwachten van hout) dat het stucwerk niet zal gaan scheuren

Omdat de stucadoor in opdracht heeft gewerkt van de aannemer, is de aannemer aansprakelijk !!!

succes

bo
door boltesr - Jan 27, 2010 om 16:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is duidelijk dat de aannemer werkzaamheden heeft waarbij hij de nodige constructiefouten heeft gemaakt en hij derhalve volgens de wet aansprakelijk tot 20,5 jaar na de oplevering!
Smoezen als de oorzaak werking door het hout, kan natuurlijk optreden, maar een goede vakman houdt met de constructie rekening met dit feit. Scheuren in wanden zijn eveneens te wijten aan ondeskundig werk. Als de aannemer de bouw in zijn geheel heeft aangenomen is hij ook voor deze gebreken aansprakelijk.

De vraag is nu hoe ga je om met een weigerachtige aannemer. Hulp van een jurist lijkt hard nodig. Als je lid bent van de Consumentenbond kan je de juridische afdeling van de Bond om raad vragen. Overigens kunnen zij ook mogelijk een adres van een geschillencommisie geven. Ook kan je de Vereniging Eigenhuis vragen om hulp. Dan kan je ook eerst een rapport van de resultaten en fouten van deze verbouwing. Het is zelfs mogelijk om begeleiding van de herstelwerkzaamheden te vragen. Ook hier geldt een lidmaatschap. Mogelijk zij zij bereid toch voor je in de bres te springen en je terstond lid wordt. .
Je kan wel alvast een aangetekende brief sturen waarin je nauwkeurig aangeeft
wat er mis is en geef hem een redelijke termijn om een en ander naar jouw tevredenheid op te lossen. B.v werkzaanheden aan te vangen binnen 6 weken.
Een oplevering na aanvang van b.v. 6 weken.

Succes

Boltesrl

be
door benabbink - Jan 27, 2010 om 16:40
9 Antwoorden / 1 Vragen

Deze aannemer had bouwvilt moeten gebruiken en de naden open laten.
Wat daarbij kan een hoeksierlijst, zodat die naat afgedekt wordt.
Maar in iedergeval moet hij het repareren, naar behoren.
Hij had dit ook kunnen weten, want hij is aanemer.

Veel succes.

kl
door klusman - Jan 27, 2010 om 17:07
92 Antwoorden / 10 Vragen

Hout werkt altijd. Het werkt bij koud en warm weer, bij meer en minder vochtigheid enz. Dit houdt nooit op. Ook niet na 30 jaar.
Ik neem aan dat je met het houten plafond de afwerkranden bedoelt. Het is vreemd dat eerst deze randen zijn geplaatst en daarna het stucwerk. Of gaat het om een sierpleister? Omdat dit spul erg stevig plakt, zal het bovenaan gaan scheuren
Ik denk niet dat de aannemer hiervoor verantwoordelijk kan worden gesteld want die voert alleen de opdracht uit zoals jij hem die opdraagt.
Je zou eerder bij de architect moeten zijn, want die heeft uiteindelijk vastgesteld waaruit de randen (als het hierom gaat) moeten bestaan. Het ware m.i. verstandiger geweest MDF-plinten te gebruiken. Deze werken minimaal.

sn
door snelting - Jan 27, 2010 om 19:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Als het een erkende aannemer is, wordt van hem vakmanschap verwacht, ik kun je hem daar op aanspreken.
Ook al is de samenstelling en constructie voorgeschreven, dan is hij toch gewoon aansprakelijk voor de uitvoering.

Je kunt hem per aangetekende brief verantwoordelijk stellen, maar je bent wel verplicht hem een redelijke termijn te geven waarbinnen de herstelwerkzaamheden gereed moeten zijn.

Blijft hij daarin nalatig ben je wettelijk gemachtigd de werkzaamheden door een ander te laten uitvoeren, en de kosten bij hem in rekenig te brengen.
Ook dat moet je in de brief vastleggen.

Voor bouwkundige werkzaamheden geld in de regel een onderhouds termijn van een half jaar, zeker geen 20,5 jaar zoals ik net las.
Echter in dit geval is er zoals ik het lees sprake van een onzorgvuldige uitvoering waardoor er schade is ontstaan.
Als jouw verhaal klopt sta je in je recht.

Als de aannemer de schade niet hersteld, en vervolgens ook de rekening weigerd te betalen heb je weer een probleem.

Dan kun je naar een geschillencommissie of zelfs naar de rechter stappen.

Kortom allemaal heel vervelend en irritant.

De brief zou ik per omgaande verzenden.

Om te voorkomen dat jezelf steeds opgezadeld zit met dit gesteggel, zou ik je verzekeringsmaatschappij bellen, een copie van de brief toevoegen, en het verhaal uitleggen.

Hoogstwaarschijnlijk zal de verzekeringsmaatschappij een schade expert langs sturen die het bedrag van de schade vast zal stellen.

Jouw verzekeringsmaatschappij neemt contact op met de aannemer, en evt. met de verzekeraar van de aannemer.laat ze het onderling maar regelen, je bent niet voor niets verzekerd.

Veel succes.

te
door terpstra - Jan 27, 2010 om 19:38
174 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ken de situatie niet. Wel geef ik een advies. Gebaseerd op ervaring.
Vooropgesteld, u heeft geen goede aannemer.! Heeft hij bewust "lange halen snel thuis" werk verricht , dan riekt het naar bouwfraude.
Daar komen ze in die wereld altijd mee weg. !
Een architect in die wereld is een "gevel tekenaar". Daar kan ik in mee gaan .!
Ik heb ervaren dat er architecten zijn die geen enkele vorm van materialen en andere technische kennis beheersen. Zie Wachters woningen in Stavoren.
Voor een 'rechter' is een 'architect'een geniaal iemand. Klasse justitie is bewezen.!
Oplossing simpel en goedkoop. Zijn het wat scheuren , pers die vol met dunne witte montagekit. Geen siliconen! Een kwastje verf er over en "klaar is kees."
Stuur rekening kosten naar de aannemer. Met vermelding melding werkwijze consumenten org. Succes. Groet H.

he
door henkvann - Jan 27, 2010 om 20:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste snahedlo,

Als u de gehele uitbouw door de aannemer heeft laten maken is deze ook verantwoordelijk/aansprakelijk voor de kwaliteit van het gebruikte hout om het plafond te maken, zowel de balklaag alswel dan de tengels/rachels die dwars over de balken bevestigd zijn. Er zijn meerdere oorzaken voor deze scheurvorming in het plafond t.w;
1. de tengels zijn niet goed bevestigd en werken daar door,
2. de tengels en balken zijn te vochtig/nat geweest tijdens het maken van het dak,
3. Bij het gipsen zijn de naden van de stucplaten niet goed afgegaasd door de stucadoor,
4. het is te snel gedroogd dmv te hoge temperatuur en te snelle afvoer van het vocht.

De aannemer is wettelijk verplicht dit onder garantie te herstellen omdat dit binnen een half jaar gebeurd, deze zal daar zijn onderaannemer voor verantwoordelijk stellen.

Het is in de bouw vrij normaal dat bij stucwerk altijd in de hoeken krimpscheuren optreden, maar dit kan voorkomen worden door als het plafond net gesmeerd is deze met de spaan in de hoek los te snijden en na het drogen af te kitten, waardoor scheurvorming zoals u beschrijft voor komen kan worden.

Maar daarnaast is de snelheid van het droogproces ook belangrijk, dit mag niet te snel gaan om spaningen in de stuclaag te voorkomen.

Doe uw beroep op de garantie die u heeft afgesloten , het dient kosteloos hersteld te worden.
Stel wel in de brief naar de aannemer een termijn vast waar binnen deze de reparatie uitgevoerd dient te worden , daar u anders voor zijn rekening dit door een ander uit laat voeren en de kosten bij hem declareert.

met de vr gr van een uitvoerder in de bouw.