te
door teduur Sep 20, 2010 om 16:15
Huishouden & energie

Schimmel door condens watermeter

Ik heb veel last van condensvorming in de watermeterput die juist achter de voordeur zit.
Zoals bij vele woningen ligt er op het gat een dikke plank waarop weer een mat ligt om bij binnenkomst je voeten te kunnen vegen.
Vanwege het temperatuurverschil slaat er veel vocht in de vorm van condens neer in de put waardoor er behoorlijke schimmelvorming ontstaat. In het gat zelf zitten verschillende openingen naar de kruipruimte onder de woning, maar ik ben bang dat wanneer ik die gaten dichtmaak het probleem alleen verergert. Ventileren zou natuurlijk een oplossing zijn, maar je kunt de plank toch niet zomaar weghalen? Er is al eens iemand bij een verhuizing door de plank gestapt, maar gelukkig is het die keer nog goed afgelopen, maar voorkomen is uiteraard beter dan genezen.
Heeft er iemand een eenvoudige maar doeltreffende oplossing voor dit probleem?

21514 8 Rapporteer

gu
door guuslvt - Sep 20, 2010 om 17:14
16 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,
Een watermeterput is altuid vochtig maar door isolatie kan je een hoop condens voorkomen.
eerst een bodemplaat maken van piepschuim o.i.d., eventueel in twee delen.
Ten tweede de leidingen en eventueel ook de meter isoleren.
Ook de zijkanten isoleren met bv piepschuim platen(5 cm dik), het deksel zou ik goed in de grondverf zetten dan kan het minder makkelijk rotten, ook dit deksel isoleren, het liefst ook met piepschuim(lijmen,let op de soort lijm).
Het piepschuim voor linker en rechter zijde eerst op maat maken,dan plaatsen, dan voor en achter en ze dan tussen links en rechts plaatsen.
Als je een beetje handig bent lukt dit je in een uurtje, en niet te veel geld.
Je kan in het begin(na isolatie van de leidingen en meter) zo`n ontvochtiger-pot met korrels neer zetten tegen het ergste vocht.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Vr. gr. en succes.

gu
door guuslvt - Sep 20, 2010 om 17:15
16 Antwoorden / 2 Vragen

O ja, schimmel dood je met chloor :-)

edwardus
door edwardus - Sep 20, 2010 om 17:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De openingen naar de kruipruimte moeten juist open blijven en de kruipruimte moet goed kunnen ventileren naar buiten, niet door de mat naar binnen, want die gassen uit de kruipruimte wil je niet in je woonruimte. Weet je zeker dat er niet gewoon water uit de leiding komt, bijv. door een lekkende hoofdkraan?

gu
door guuslvt - Sep 20, 2010 om 17:47
16 Antwoorden / 2 Vragen

@ edwardus,
Jij denkt dat je van alles verstand hebt :-(( maar, ik kom uit de bouwwereld, en de kruipruimte heeft zelf ventilatie(beluchting) via roosters in de muur, vaak onder maaiveld en daardoor nog wel eens niet meer open.
Welke gassen??????

edwardus
door edwardus - Sep 20, 2010 om 20:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee guuslvt ik heb heus niet overal verstand van, maar er zijn nou eenmaal dingen die ik wel weet. Zo weet ik bijv. dat vocht niet wordt voorkomen/bestreden door te isoleren, maar door ervoor te zorgen dat (a) de oorzaak opgelost wordt en (b) door ervoor te zorgen dat waterdamp wegwaait i.p.v. neerslaat op koude oppervlakken.

En wat betreft die gassen, heb je nooit gehoord van radon?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 20, 2010 om 22:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ teduur:

"In het gat zelf zitten verschillende openingen naar de kruipruimte onder de woning, maar ik ben bang dat wanneer ik die gaten dichtmaak het probleem alleen verergert. Ventileren zou natuurlijk een oplossing zijn, ...."

De openingen moeten open blijven. Daarnaast moet je controleren of er wel voldoende ventilatie in de kruipruimte zit. Hier kan wel helemaal geen trek in zitten, b.v. omdat de roosters in de buitenmuren dicht zitten. Die kunnen uit verkeerde zuinigheidsoverwegingen dichtgemaakt zijn. Of misschien staat er nagenoeg permanent water onder de vloer? Dat is puur ongezond!

Hardware ERror MAN.

redrose
door redrose - Sep 22, 2010 om 14:11
64 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb er geen verstand van, maar ik zou iemand erbij laten halen van een bedrijf die er verstand van heeft en vragen wat je eraan kunt doen.
Als je steeds middeltjes moet kopen ben je ook geld kwijt en heb je vaak nog geen resultaat.

energiek
door energiek - Sep 28, 2010 om 11:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is het condens- en schimmelprobleem het gevolg van een te vochtige of natte kruipruimte. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn het aanbrengen van een bodemfolie als HYGROFOIL of MIOTEEN KR4. Hiermee voorkom je een te hoge luchtvochtigheid in de kruipruimte, waardoor oppervlaktecondensatie stopt. Er ontstaat een droge, schone en stankvrije kruipruimte, die geen overlast meer veroorzaakt in de bovenliggende ruimtes. De kruipruimte blijft normaal begaanbaar.