johnjohn
door johnjohn Mar 14, 2019 om 12:51
Huishouden & energie

Schokbrekers wasmachine vervangen

Hallo,

Waarschijnlijk zijn er een of meerder schokbrekers defect van mijn wasmachine.
Hij bonkt erg veel tijdens centrifuge en komt moeilijk terug in balans.
Nu kan ik deze zelf wel vervangen alleen wil ik weten hoeveel er in zitten daar ik de machine moet uibouwen voordat ik hem kan openschroeven.

Kan iemand mij helpen aan de service manual of mij vertellen hoeveel schokbrekers er in zitten want dan vervang ik ze gelijk allemaal.

het gaat om type: Siemens WM14t690

Ik zie graag jullie reactie.

Groet John

21337 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2019 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dat op Google intikt, dus Siemens WM 14t690 setvice manual, ziet ueen site van Siemens.

Wellicht kunt u het daar vinden.

ro
door ron503 - Mar 14, 2019 om 14:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Over het algemeen zijn het er twee aan de onderzijde maar defect gaan ze niet bijster snel. Het kan maar zo zijn dat de machine niet echt vast staat doordat één van de stelvoeten is losgekomen en daardoor de trommel in onbelans raakt.

gerbera
door gerbera - Mar 14, 2019 om 14:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er zit 1 schokdemper in en hier  kunt u lezen hoe deze te vervangen. veel suc6 er mee.

Th
door Thijs124 Mar 14, 2019 om 16:15
289 Antwoorden / Vragen

Het komt veel vaker voor dat het gewicht op de trommel los zit. Eerst open maken en checken.

gerbera
door gerbera Mar 14, 2019 om 16:36
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @thijs124, mijn wasmachine heeft geen problemen, maar ik weet niet wat u met het gewicht op de trommel bedoeld. Volgens mij hangt die aan de as van het aandrijfwiel, en als die daar los zit moet het ook tijdens het wassen bonken. En ja eerst open maken want je moet ook het juiste type van de demper weten.

johnjohn
door johnjohn Mar 19, 2019 om 16:20
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ha Gerbera,

Het antwoord wat jij geeft geld inderdaad voor de WM14A161FN/29, maar ik heb een WM14T690NL/01.
In mijn geval zitten er 3 schokdempers in en hangt de kuip aan 3 veren.
Na openmaken bleek dat er een bout van de schokdemper was losgelopen, deze weer vastgezet.

Maar bedankt voor het meedenken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 14, 2019 om 19:29
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Een belangrijke vraag is hier hoe oud de machine is en hoe gemakkelijk of juiuist niet is het eventieueel zelf vervangen. Er zijn fabrickanten waar hje bijna de gehele machine moet slopen om de schokbrekers te kunnen vervangen maar mogelijk is dat bij uw machine niet het geval, zie het service manual  https://www.manualscat.com/en/siemens-wm14t690-manual

johnjohn
door johnjohn Mar 19, 2019 om 16:23
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ha Heremietkreeft,

Dit betreft de usermanual niet de service manual.

Groet John

aurora1
door aurora1 - Mar 15, 2019 om 11:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt altijd advies vragen op het forum van Klusidee over hoe dit te doen.

https://www.klusidee.nl/Forum/schokbrekers-hoe-te-vervangen-bij-siemens-wasmachine-wm4533-t66745.html

panter22
door panter22 - Mar 15, 2019 om 11:22
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je op de site van Coolblue gezien bij de reparatieadviezen? Daar staat dat het aan de schokbrekers ligt.
Gezien jouw vraag op dit forum lijkt het of je nog nooit een wasmachine hebt opgemaakt.
Misschien heb je nog garantie op die machine. Begin er dan zelf niet aan te prutsen.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

ro
door ron503 - Mar 15, 2019 om 12:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een wasmachine met één schokbreker aan de onderzijde ben ik nog nooit tegen gekomen. De kuip hangt aan de bovenzijde in twee veren en wordt aan de onderzijde door twee schokbrekers in balans gehouden. Op de kuip en aan de voorkant van de kuip bevinden zich gewichten die de kuip in belans houden en de schokbrekers zijn er voor bedoeld om de grote schommelingen op te vangen. Wat veel voorkomt is dat de stelvoeten onderaan de wasmachine te ver uitgedraaid worden of voor het gemak niet middels de contramoer geborgd worden wat bonken tijdens met name het centrifugeren ten gevolge heeft. Menig een denkt dat een wasmachine waterpas dient te staan maar is dat wel zo, nee dat is niet zo omdat de kuip in veren hangt en dus kan bewegen bepaald de kuip zelf de positie. De machine dient wel vast op de ondergrond te staan waarbij de stelvoeten zo min als mogelijk uitgedraait dienen te worden en er enkel toe dienen om de machine stevig op de ondergrond te laten staan. Wellicht kan vraagsteller eerst de wasmachine op de plaatsing controleren en pas daarna overgaan tot het vervangen van de schokbrekers als blijkt dat die echt defect zijn.

johnjohn
door johnjohn Mar 19, 2019 om 16:29
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ha Ron503,

De wasmachine heb ik al wat jaartjes, van de een op andere dag begon deze te bonken en te doen.

De machine staat direct op een tegelvloer en wiebelt niet, stelvoeten zijn geborgt.
Nadat ik hem had opengeschroeft zag ik dat er een bout uit was gelopen waardoor een van de schokdempers loshing.
Probleem is dus opgelost.

Groet John

johnjohn
door johnjohn - Mar 19, 2019 om 16:13
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ha Allen,

Naar aanleiding van Tijger1 heb ik nog een keer gegoogled en kun je inderdaad wat exploded views downloaden van de siemens site.
Er zitten 3 schokbrekers aan de onderzijde en de kuip hangt in drie veren aan de bovenzijde om iedereen gelijk maar het juist te informeren.

Ik heb de machine op zijn achterkant gelegd en de bodemplaat verwijderd, wel oppassen voor de water sensor welke hier verwerkt zit.
Nadat ik hem open had gemaakt bleek dar er een bout was losgelopen en dat de schokbreker dus los hing aan de kuip.

Gelijk alle schokbrekers maar even nagelopen en de moeren met een druppel loctite lijm vastgezet, probleem is dus bij deze weer opgelost.

En centrifugeert weer als een zonnetje zonder al te veel geluid.

Bedankt allen voor het meedenken.

Groet John

sjjoppy
door sjjoppy Mar 19, 2019 om 16:24
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is goed nieuws John, bedankt voor de melding.

costnix
door costnix Mar 19, 2019 om 16:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat terugbelden wordt maar zelden gedaan. Het zou veel vaker moeten gebeuren.

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2019 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, opgelost dus. Verder rustig wassen.

aurora1
door aurora1 Mar 19, 2019 om 17:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En de trommel niet overdreven vol stoppen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 19, 2019 om 18:35
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de terugmelding dat het gelukt is.

aurora1
door aurora1 - Mar 20, 2019 om 12:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden.
Ot: gaat het nog wel goed met de kat met al die popcorn? Hij lijkt me ook wel wat te dik.....