ever0009
door ever0009 Apr 19, 2005 om 17:00
Huishouden & energie

Schutting

Mijn man heeft een schutting van geimpregneerd hout van de gamma gemaakt,het hout was erg nat en op veel plekken groen uitgeslagen,wij wilden de schutting behandelen met kleurloze hermadix,maar nu krijgen we nu het hout droog is het groen er niet vanaf,ook niet met schuren, wie weet raad? Groetjes Hennie

9634 7 Rapporteer

holstein
door holstein - Apr 20, 2005 om 09:01
922 Antwoorden / 16 Vragen

Nou dat groene spul komt van het impregneren en deze planken moet je eigenlijk niet gaan overschilderen, dan had je beter gewone planken kunnen kopen en die 1 of 2 keer schilderen........

brynnar
door brynnar - Apr 20, 2005 om 09:20
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is idd ook nog een mogelijkheid. Indien het hout is geimpregneerd met carbolineum wordt het hout donkergroen tot bruinzwart. Het kan ook geimpregneerd zijn met wolmanzouten (chemische verbinding van arseen, chroom en koper). Het koper veroorzaakt de groene uitslag. Hier is verder niets tegen te doen. Echter arseen is zeer giftig en kan kanker veroorzaken al in hele kliene hoeveelheden. Denk hieraan als u de schutting over een tig aantal jaar vernietigt.

Brynnar

ever0009
door ever0009 - Apr 20, 2005 om 16:16
10 Antwoorden / 7 Vragen

Welk soort het  hout is weet ik niet,op de bon staat geschaafde planken,de vlekken varieren van een enkel veegje of een groen witte schimmelachtige uitslag ,een verkoper bij de gamma wist het ook niet hij zei dat zit erin ,afschuren en dan gelijk bijtsen maar hij was al bang dat het niet ging lukken,hebben een mail gestuurd naar de gamma ,want dan mogen ze het eigenlijk niet verkopen,ik wil een blanke schutting en geen groen uitgeslagen,maar die reageren helemaal niet, vandaag waren we in een tuincentrum daar verkochten ze ook tuinhout ook groen uitgeslagen, en die man zei dat het door het impregneren komt dat komt eruit door veel af te spoelen,maar dat geloof ik niet. Hennie

brynnar
door brynnar - Apr 20, 2005 om 16:16
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag ever0009,

Ondanks dat het hier om geimpregneerd hout gaat vermoed ik blauwschimmel. Dit ontstaat als het hout voor verwerking niet voldoende gedroogd is, waardoor de schimmel groenblauwe vlekken veroorzaakt. Ik heb echter mijn twijfels... Blauwschimmel is niet van invloed op de sterkte van het materiaal, maar is esthetisch niet fraai. Echter met goed schuren moet dit te verwijderen zijn, en dat heeft u reeds getracht te doen.

Welk houtsoort is gebruikt voor de schutting?

Hoe zien de uitgeslagen vlekken eruit (vorm, grootte, kleur)?

Heeft u inmiddels ook al bij het verkopende punt, de Gamma, geinformeerd? ZO ja, wat zeiden zij?

brynnar

ever0009
door ever0009 - Apr 20, 2005 om 16:26
10 Antwoorden / 7 Vragen

Mensen bij ons in de straat,hebben 3jaar geleden een schutting geplaatst en behandeld met blanke hermadix,die blijft mooi van kleur,als je dat erop doet moet het hout geimpregneerd zijn, van daar dat we dit hout gekocht hebben, wij dachten het hout is nat en als het droog is veeg je het groen er zo af.Hennie

br
door brummelkamp_1 - Jun 30, 2005 om 20:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou je schutting de zelfde kleur groen kunnen schilderen......

user123
door user123 - Jun 30, 2005 om 21:06
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Oud draadje....