Servicekostenafrekening
Ik huur een appartement in een flatgebouw. Enkele jaren geleden is het beheer van de appartementen overgegaan op een ander bedrijf. Sindsdien hebben wij geen servicekostenafrekening meer gekregen. Wij hebben wel maandelijks onze servicekosten betaald, maar deze werden niet verhoogd nog werd er een afrekening aan ons getoond.
In juni van dit jaar kregen wij dan opeens een hele stapel briefen met de afrekeningen sinds 2003. Een jaar zouden wij een klein bedrag terug krijgen en de andere jaren nabetalen. Het gehele bedrag werd via de automatische machtiging voor de huur enkele dagen later afgeboekt.
Ik was het niet eens dat ze het bedrag via automatische machtiging hebben afgeboekt, verder stonden er ook kosten in voor een lifttelefoon dat sinds ik hier woon niet heeft gewerkt. Dus heb ik het bedrag in zijn geheel terug laten boeken en het bedrijf via e-mail hiervan op de hoogte gesteld. Tot nu toe niets meer van gehoord. Ook de huurdervereniging was ermee bezig, maar deze kon tot nu toe ook geen antwoord krijgen. Vandaag werden wij door de huurdervereniging erover geïnformeerd dat de lifttelefoon uit de afrekening wordt gehaald, maar de rest van het bedrag blijft staan en ze raden ons aan om de rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.
Ik heb geprobeerd op internet te vinden, of ik verplicht ben deze nabetalingen te voldoen. Volgens mij heeft de verhuurder maar t/m juni tijd om de afrekening over het vooraangaande jaar op te sturen ( dat is blijkbaar nog niet heel lang zo, maar pas een paar jaar), dus de nabetaling over 2007 is terecht. Maar hoe zit het met de jaren 2003 t/m 2006? En welke consequenties heeft een te laat opsturen voor de verhuurder?
Ik heb geprobeerd duidelijke informatie te vinden, maar ben er nog niet echt in geslaagd.
In mijn huurcontract staat ook dat ze t/m juni de afrekening moeten verstreken over het voorgaande jaar en dan het bedrag kunnen verhogen.
Wij hebben een rechtsbijstandsverzekering, maar ik ben bang dat die het niet gaat aannemen, omdat het bedrag waarover het gaat te laag is. De drempel is 220 €, alle afrekeningen samen liggen boven dit bedrag, maar zonder de afrekening van 2007 liggen wij er net eronder.
De verhuurder heeft uiterlijk 6 maanden na het einde van een kalenderjaar, dus tot 1 juli, de tijd om een per servicepost uitgesplitst verrekenoverzicht te verstrekken over alle door hem in het voorafgaande kalenderjaar gemaakte servicekosten. Daarin mogen ook alle kosten worden meegenomen die betrekking hebben op een boekjaar dat eindigt in het kalenderjaar.
Bent u het niet eens met de afrekening, wendt u zich dan eerst tot de verhuurder (eventueel samen met andere huurders). Levert dat geen oplossing op, dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Een verzoek aan de Huurcommissie om een uitspraak moet binnen twee jaren na de termijn die geldt voor de verstrekking van die afrekening worden ingediend. Voor het in behandeling nemen van de procedure moet de verzoeker een vooschot op de leges van 11 betalen.
Als hij nooit een eindafrekening heeft ontvangen, dan kan er een procedure worden gestart vanaf het moment dat hij de eindafrekening had moeten ontvangen tot uiterlijk twee jaar daarna. Meer informatie over procedures bij de Huurcommissie.
Als de verhuurder een afrekening stuurt waarin hij u vraagt het overeengekomen vaste (dus een niet verrekenbaar) bedrag aan servicekosten te betalen, bent u tot betaling van dat bedrag verplicht. Dit geldt ook als u de eindverrekening van de servicekosten heeft geaccepteerd.
Er geldt pas geen verplichting tot betaling van de eindafrekening als u het niet eens bent met de eindafrekening. U of de verhuurder kan dan de Huurcommissie vragen om uitspraak te doen wat uw betalingsverplichting is. De Huurcommissie kijkt dan of de in rekening gebrachte bedragen voldoen aan geldende wettelijke voorschriften of beoordeelt of die bedragen als redelijk zijn aan te merken.
Uw rechtsbijstandsverzekeraar per direct inschakelen. het bedrag ligt immers boven het doore u genoemde grensbedrag.
Berdies geeft de kern al aan van de verplichting van de verhuurder, wilt u alles lezen, klik dan de link door birdies gegeven www.vrom.nl aan en type boven in het zoekvak: servicekosten. U ziet dan nog veel meer. Ik heb even nagekeken of dit een vordering zou kunnen zijn die niet is verjaard maar in uw geval stelt de verhuurder eerst nu de vordering in en is daarmee veel te laat.
U lopt kans dat uw rechtsbijstandsverzekering niets doet, niet vanwege het grensbedrag, maar omdat mogelijk bij u de clausule geldt dat zij alleen bijstand geven als een rechtsgeding aan de orde is. dat is nog niet het geval aangezien u in bezwaar kunt bij de huurcommissie. meldt het echter wel omdat de verhuurder mogelijk kan overgaan tot een rechtsgeding omdat u niet betaalt.
Ook naar mijn ,mening heeft u volstrekt terecht gestorneerd en weigert u te betalen. In deze heeft een rechter echter uiteindelijk altijd het laatste woord. Ergo: Dus en een klacht neerleggen bij de huurcommissie als aangegeven en een melding doen bij uw rechtsbijstandsverzekeraar (met in achtname van hetgeen ik stel m.b.t. het risico inzake het in gebreke gesteld kunnen worden wegens het tekortkomen in naleven van een overeenkomst door u. Overigens ook dan m.i. onterecht aangezien de verhuurder de huurwetgeving niet nakomt.
Eerlijk gezegd vind ik dat de huurdersvereniging hier duidelijk heeft zitten slapen. Die hebben namelijk ieder jaar het recht inzage in de afrekening van de servicekosten te krijgen en commentaar te leveren op posten die niet correct zijn. Sinds de nieuwe overlegwet is ingegaan hebben ze zelfs instemmingsrecht bij wijziging in het beleid van de servicekosten. Waar waren zij de afgelopen jaren?
Je kunt (tezamen met de andere huurders in je complex) de huurdersvereniging hierop natuurlijk aanspreken. Je bent toch lid, hebt toch een stem tijdens bijv. de jaarvergadering?
Ik weet niet of de huurdersvereniging over meerdere complexen gaat, maar je kunt voor jouw gebouw ook een aparte bewonerscommissie oprichten. De verhuurder is verplicht om een gesprek met jullie aan te gaan. Weigeren mag alleen als ze dat kunnen motiveren.
op de vergadering met de huurdervereniging kwam het wel al eens ter sprake, maar toen waren de reacties zo van "men moet geen slapende honden wakker maken" en volgens mij verloopt het overleg tussen beheerder en de huurdervereiniging ook niet altijd even soepel
..........men moet geen slapende honden wakker maken.........
In de hoop ws. dus dat verhuurder het zou vergeten. Jammer, want een klacht bij de Huurcie. moet dus binnen 2 jaar na dato ingediend worden.
hallo zana, dat kan als het een rechtspersoon is maar gelet op "geen slapende honden wakker maken", wil men dat wel bij meerderheid? Hoewel, het is ook geld van de andere leden.
Wat je altijd kan doen is binnenlopen op het spreekuur van het regionale kantoor van de Huurcommissie en daar je vraag stellen. Je krijgt daar meestal uitgebreid antwoord op je vragen, is mijn ervaring.
Ik huur in de vrije sector en inmiddels ben ik erachter gekomen dat de huurcommissie dan niets doet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?
Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie: Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer