za
door zana Nov 25, 2008 om 00:06
Huishouden & energie

Servicekostenafrekening

Ik huur een appartement in een flatgebouw. Enkele jaren geleden is het beheer van de appartementen overgegaan op een ander bedrijf. Sindsdien hebben wij geen servicekostenafrekening meer gekregen. Wij hebben wel maandelijks onze servicekosten betaald, maar deze werden niet verhoogd nog werd er een afrekening aan ons getoond.

In juni van dit jaar kregen wij dan opeens een hele stapel briefen met de afrekeningen sinds 2003.  Een jaar zouden wij een klein bedrag terug krijgen en de andere jaren nabetalen. Het gehele bedrag werd via de automatische machtiging voor de huur enkele dagen later afgeboekt.

Ik was het niet eens dat ze het bedrag via automatische machtiging hebben afgeboekt, verder stonden er ook kosten in voor een lifttelefoon dat sinds ik hier woon niet heeft gewerkt. Dus heb ik het bedrag in zijn geheel terug laten boeken en het bedrijf via e-mail hiervan op de hoogte gesteld. Tot nu toe niets meer van gehoord. Ook de huurdervereniging was ermee bezig, maar deze kon tot nu toe ook geen antwoord krijgen. Vandaag werden wij door de huurdervereniging erover geïnformeerd dat de lifttelefoon uit de afrekening wordt gehaald, maar de rest van het bedrag blijft staan en ze raden ons aan om de rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.

Ik heb geprobeerd op internet te vinden, of ik verplicht ben deze nabetalingen te voldoen. Volgens mij heeft de verhuurder maar t/m juni tijd om de afrekening over het vooraangaande jaar op te sturen ( dat is blijkbaar nog niet heel lang zo, maar pas een paar jaar), dus de nabetaling over 2007 is terecht. Maar hoe zit het met de jaren 2003 t/m 2006? En welke consequenties heeft een te laat opsturen voor de verhuurder?

Ik heb geprobeerd duidelijke informatie te vinden, maar ben er nog niet echt in geslaagd.

In mijn huurcontract staat ook dat ze t/m juni de afrekening moeten verstreken over het voorgaande jaar en dan het bedrag kunnen verhogen.

Wij hebben een rechtsbijstandsverzekering, maar ik ben bang dat die het niet gaat aannemen, omdat het bedrag waarover het gaat te laag is. De drempel is 220 €, alle afrekeningen samen liggen boven dit bedrag, maar zonder de afrekening van 2007 liggen wij er net eronder.

2474 11 Rapporteer

birdies
door birdies - Nov 25, 2008 om 03:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Van www.vrom.nl

9. Wanneer moet de verhuurder het servicekostenoverzicht geven?
De verhuurder heeft uiterlijk 6 maanden na het einde van een kalenderjaar, dus tot 1 juli, de tijd om een per servicepost uitgesplitst verrekenoverzicht te verstrekken over alle door hem in het voorafgaande kalenderjaar gemaakte servicekosten. Daarin mogen ook alle kosten worden meegenomen die betrekking hebben op een boekjaar dat eindigt in het kalenderjaar.

10. Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de afrekening van de servicekosten?
Bent u het niet eens met de afrekening, wendt u zich dan eerst tot de verhuurder (eventueel samen met andere huurders). Levert dat geen oplossing op, dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Een verzoek aan de Huurcommissie om een uitspraak moet binnen twee jaren na de termijn die geldt voor de verstrekking van die afrekening worden ingediend. Voor het in behandeling nemen van de procedure moet de verzoeker een vooschot op de leges van css-prefix:  11 betalen.

11. Wanneer kan een huurder een servicekostenprocedure starten bij de huurcommissie als hij geen afrekening heeft gehad?
Als hij nooit een eindafrekening heeft ontvangen, dan kan er een procedure worden gestart vanaf het moment dat hij de eindafrekening had moeten ontvangen tot uiterlijk twee jaar daarna. Meer informatie over procedures bij de Huurcommissie.

12. Moet ik de afrekening betalen als ik het er niet mee eens ben?
Als de verhuurder een afrekening stuurt waarin hij u vraagt het overeengekomen vaste (dus een niet verrekenbaar) bedrag aan servicekosten te betalen, bent u tot betaling van dat bedrag verplicht. Dit geldt ook als u de eindverrekening van de servicekosten heeft geaccepteerd.
Er geldt pas geen verplichting tot betaling van de eindafrekening als u het niet eens bent met de eindafrekening. U of de verhuurder kan dan de Huurcommissie vragen om uitspraak te doen wat uw betalingsverplichting is. De Huurcommissie kijkt dan of de in rekening gebrachte bedragen voldoen aan geldende wettelijke voorschriften of  beoordeelt of die bedragen als redelijk zijn aan te merken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2008 om 10:17
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Uw rechtsbijstandsverzekeraar per direct inschakelen. het bedrag ligt immers boven het doore u genoemde grensbedrag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2008 om 10:28
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Berdies geeft de kern al aan van de verplichting van de verhuurder, wilt u alles lezen, klik dan de link door birdies gegeven www.vrom.nl aan en type boven in het zoekvak: servicekosten. U ziet dan nog veel meer. Ik heb even nagekeken of dit een vordering zou kunnen zijn die niet is verjaard maar in uw geval stelt de verhuurder eerst nu de vordering in en is daarmee veel te laat.

U lopt kans dat uw rechtsbijstandsverzekering niets doet, niet vanwege het grensbedrag, maar omdat mogelijk bij u de clausule geldt dat zij alleen bijstand geven als een rechtsgeding aan de orde is. dat is nog niet het geval aangezien u in bezwaar kunt bij de huurcommissie. meldt het echter wel omdat de verhuurder mogelijk kan overgaan tot een rechtsgeding omdat u niet betaalt.

Ook naar mijn ,mening heeft u volstrekt terecht gestorneerd en weigert u te betalen. In deze heeft een rechter echter uiteindelijk altijd het laatste woord. Ergo: Dus en een klacht neerleggen bij de huurcommissie als aangegeven en een melding doen bij uw rechtsbijstandsverzekeraar (met in achtname van hetgeen ik stel m.b.t. het risico inzake het in gebreke gesteld kunnen worden wegens het tekortkomen in naleven van een overeenkomst door u. Overigens ook dan m.i. onterecht aangezien de verhuurder de huurwetgeving niet nakomt.

mariegh
door mariegh - Nov 25, 2008 om 12:13
263 Antwoorden / 13 Vragen

Eerlijk gezegd vind ik dat de huurdersvereniging hier duidelijk heeft zitten slapen. Die hebben namelijk ieder jaar het recht inzage in de afrekening van de servicekosten te krijgen en commentaar te leveren op posten die niet correct zijn. Sinds de nieuwe overlegwet is ingegaan hebben ze zelfs instemmingsrecht bij wijziging in het beleid van de servicekosten. Waar waren zij de afgelopen jaren?
Je kunt (tezamen met de andere huurders in je complex) de huurdersvereniging hierop natuurlijk aanspreken. Je bent toch lid, hebt toch een stem tijdens bijv. de jaarvergadering?
Ik weet niet of de huurdersvereniging over meerdere complexen gaat, maar je kunt voor jouw gebouw ook een aparte bewonerscommissie oprichten. De verhuurder is verplicht om een gesprek met jullie aan te gaan. Weigeren mag alleen als ze dat kunnen motiveren.

za
door zana - Nov 25, 2008 om 12:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

op de vergadering met de huurdervereniging kwam het wel al eens ter sprake, maar toen waren de reacties zo van "men moet geen slapende honden wakker maken" en volgens mij verloopt het overleg tussen beheerder en de huurdervereiniging ook niet altijd even soepel

birdies
door birdies - Nov 25, 2008 om 12:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........men moet geen slapende honden wakker maken.........

In de hoop ws. dus dat verhuurder het zou vergeten. Jammer, want een klacht bij de Huurcie. moet dus binnen 2 jaar na dato ingediend worden.

za
door zana - Nov 25, 2008 om 13:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

kan ook de huurdervereiniging een procedure starten bij de huurcommissie?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2008 om 10:07
16959 Antwoorden / 202 Vragen

hallo zana, dat kan als het een rechtspersoon is maar gelet op "geen slapende honden wakker maken", wil men dat wel bij meerderheid? Hoewel, het is ook geld van de andere leden.

mariegh
door mariegh - Nov 30, 2008 om 13:17
263 Antwoorden / 13 Vragen

Wat je altijd kan doen is binnenlopen op het spreekuur van het regionale kantoor van de Huurcommissie en daar je vraag stellen. Je krijgt daar meestal uitgebreid antwoord op je vragen, is mijn ervaring.

za
door zana - Nov 30, 2008 om 16:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik huur in de vrije sector en inmiddels ben ik erachter gekomen dat de huurcommissie dan niets doet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2008 om 17:03
16959 Antwoorden / 202 Vragen

In dat geval rest er niets anders dan een civile in gebrekestelling en aansprakelijkheisstelling onder verwijzing naar hetgeen collega birdies in de eerste alinea stelt. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, herhaald, schakel die dan in.