an
door antonio2058 Feb 23, 2011 om 20:52
Huishouden & energie

Slimme energiemeter volgend jaar

Ik heb reeds een 'slimme energiemeter'. Ik betaal hier elk (half)jaar extra voor. Gaat dat volgend jaar ook gelden voor alle nieuwe bezitters van deze slimme meter?
Als de bestaande meters worden vervangen, kan je de klant toch niet opzadelen met extra kosten (ongeveer €25) van deze nieuwe meter.
Enig zicht op hoe het gaat met de kosten?

mvg Toon

810 9 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Feb 23, 2011 om 21:02
483 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet verplicht.

freya
door freya - Feb 23, 2011 om 21:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo antonio2058,

Deze zogenaamde 'meterhuur' heb je altijd al betaald hoor. Vroeger stond het alleen niet apart op de nota vermeld, maar in het kader van 'transparantie' moet tegenwoordig alles gespecificeerd op de nota staan en kun je nu dus precies zien waarvóór je allemaal betaalt. De nota wordt er niet overzichtelijker door, maar zo is het nu eenmaal afgesproken.

En zoals al gezegd, het is voorlopig in ieder geval nog niet 'verplicht' om die slimme meter te nemen.

m.vr.gr. Freya

terry
door terry - Feb 26, 2011 om 15:34
9 Antwoorden / 0 Vragen

De oude meter zal pas door deze slimme meter vervangen worden bij nieuwbouw reguliere vervanging (wanneer dat is dat weet niemand, ik ken huizen met meters erin die dateren van 1970) op eigen verzoek en grootschalige renovatie.

Daarna zal er worden gevaluteerd door de tweede kamer, na een peiling bij de consumenten door de NMA, of de meter echt grootschalig ingevoerd zal gaan worden. Ik denk dus dat, mits je er niet zelf om vraagt deze slimme meter voorlopig nog niet de vervanger zal zijn voor de oude meter.

Mij is verder ook niets bekend over dat de meter duurder zal zijn. Wat wel een feit is, is dat deze meter ook weer stroom verbruikt. Hierdoor zal je dus een paar tientjes meer aan energie kwijt zijn per jaar.

En inderdaad, je mag h'm weigeren. Dat zal ik persoonlijk zeker doen! Ben heel goed in staat zelf de meterstanden door te geven, en in het kader van energie bezuinig wil ik dit apparaat dus ook niet :-)

erik008
door erik008 - Feb 26, 2011 om 16:53
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@terry

Das een goeie.

Hoeveel energie verbruikt de slimme meter en wie betaald het?

Er staat straks in ieder huis een zendertje te loeien om de 5 minuten.
Die vervolgens de bevindingen doorgeeft aan de buren.
De data pakketten hoppen namelijk van huis naar huis.
Totdat het bericht dicht genoeg is bij het verzamelpunt.

Ik denk dat hiermee best veel energie mee verloren gaat.
En je hebt een behoorlijke ethervervuiling hierdoor.

freya
door freya - Feb 26, 2011 om 16:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op zaterdag 26 feb 2011, 16:53]@terry

Das een goeie.

Hoeveel energie verbruikt de slimme meter en wie betaald het?
....
Ik weet niet meer in welk programma het was, waar deze vraag ook gesteld werd, maar toen werd er gezegd dat het eigenverbruik van de slimme meter niet voor rekening van de klant kwam.
Kortom, de benodigde energie voor de meter wordt vóór het meetsysteem afgetakt en niet het meetsysteem...

Freya

terry
door terry - Feb 26, 2011 om 17:02
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 26 feb 2011, 16:59][quote=erik008 schreef op zaterdag 26 feb 2011, 16:53]@terry

Das een goeie.

Hoeveel energie verbruikt de slimme meter en wie betaald het?
....
Ik weet niet meer in welk programma het was, waar deze vraag ook gesteld werd, maar toen werd er gezegd dat het eigenverbruik van de slimme meter niet voor rekening van de klant kwam.
Kortom, de benodigde energie voor de meter wordt vóór het meetsysteem afgetakt en niet het meetsysteem...

Freya

Hoi Feya,

Dat is ook een goeie :-) Dit wist ik niet en klinkt zoals ik het nu lees ook heel logies dat dit voor de meter gebeurd ja.

Ik ga nog s ff Googlen hierop :-)

quantas
door quantas - Feb 26, 2011 om 17:40
670 Antwoorden / 0 Vragen

Zou ook niet terecht zijn als dat voor rekening van de klant kwam.

Hier hebben ze al sinds de bouw een slimme meter voor enkel en alleen de verwarming die verbruikt ook stroom ( niet veel maar toch ) maar is ook voor de meter afgetakt.

Over een paar jaar is er gewoonweg niks anders meer, ik zat vanmiddag nog in een nieuwbouw appartement bij een klant alleen nog maar slimme meters zowel electriciteit als verwarming.

Het is zelfs zo uitgebreid als er een storing optreed in de meterkast gaat er automatisch een signaal naar een installateur toe die de bewoner meteen probeert te bellen.

an
door antonio2058 - Feb 26, 2011 om 21:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Evan terugkomend op die meterhuur/slimme meter: twee jaar terug was Oxxio mijn leverancier en heeft toen in opdracht van mij 'de slimme meter' geplaatst.
Inmiddels ben ik overgestap naar de Ned Energie Ma; ik krijg halfjaarlijks een nota van Oxxio voor de slimme meter en de kosten daarvan.
In neem aan??? dat de Ned Energie Ma ook standaard meterkosten in rekening brengt.....of niet???

freya
door freya - Feb 26, 2011 om 22:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=antonio2058 schreef op zaterdag 26 feb 2011, 21:57]Evan terugkomend op die meterhuur/slimme meter: twee jaar terug was Oxxio mijn leverancier en heeft toen in opdracht van mij 'de slimme meter' geplaatst.
Inmiddels ben ik overgestap naar de Ned Energie Ma; ik krijg halfjaarlijks een nota van Oxxio voor de slimme meter en de kosten daarvan.
In neem aan??? dat de Ned Energie Ma ook standaard meterkosten in rekening brengt.....of niet???
Daar moet je inderdaad wel even op letten. Het is niet ondenkbaar dat de NEM die meterhuur gewoon 'standaard' in rekening brengt en dan zou je dus 2x betalen en dat is uiteraard onterecht. Dus kijk de nota van de NEM na en als die niet duidelijk is, informeer er dan bij de NEM naar.

Freya