fl
door floork Mar 28, 2005 om 13:43
Huishouden & energie

Sluipwesp in stoel

Uit mijn 3 maanden oude stoel van ikea kwam enkele dagen geleden een enorme (6cm) sluipwesp gekropen. Ikea zegt dat ik die stoel terug mag brengen en dat ik dan een nieuwe krijg, maar ik denk eigenlijk: is zo'n sluipwesp niet een heel grote fout? Zo'n beest kan namelijk complete meubeuls mollen, omdat ze hout van binnenuit opeten. Ik dacht dat hout behandeld is tegen of gecontroleerd voor insekten en dergelijke. straks zijn er meer van die besten uitgekropen terwijl ik het niet zag en zijn die nu bezig in een ander meubelstuk van mij...

Heeft iemand zoiets ook meegemaakt, wat moet je ermee?

1454 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2005 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Floork,

Het (chemisch) behandelen van hout wordt (wegens milieu-redenen) steeds minder toegepast. Steeds vaker wordt onbehandeld hout gebruikt voor productie. Waarschijnlijk wordt er wel een insectwerend middel toegepast om problemen met houtworm etc tegen te gaan.

Het vervelende van hout is dat het een natuurproduct is. Net zo zeer als dat er een keer een knoest uit kan rollen (hetgeen een lelijk gat oplevert), is houtetende insecten nooit voor de volledige 100% tegen te gaan. Ik vrees dan ook dat in uw geval er sprake is van stom toeval.

Overigens lost Ikea het probleem netjes op, door u de stoel te ruilen. Indien u het niet meer vertouwd, kunt u wellicht vragen of u het meubel kunt ruilen voor een ander model.

Brynnar

ve
door verwijderd - Apr 4, 2005 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor het antwoord op mijn vraag.

Ik heb de stoel inmiddels zonder problemen om kunnen ruilen en ik heb nergens meer een sluipwesp gezien. Ikea had het nog niet eerder meegemaakt, dus ik ga er van uit dat het stom toeval was.

Floortje

ve
door verwijderd - Apr 4, 2005 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hulde voor de nette afhandeling van Ikea.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2005 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagje uit nieuwsgierigheid: weet u zeker dat het een sluipwesp was ? Volgens mij zijn die niet zo groot. Ik denk meer aan een hornaar. Die hebben het formaat dat u aangeeft en dat zijn zeker zeer onaangename beesten. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2005 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was zeker geen sluipwest, maar inderdaad waarschijnlijk een hornaar (trouwens een beschermde diersoort)

welliswaar een wesp, maar in tegenstelling tot de vorige spreker niet zo onaangenaam als de ons bekende irritante wesp, zij zijn meer te vergelijken met bijen, vallen alleen aan als hun nest wordt bedreigd.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2005 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

En over Ikea lees je overal alleen maar lovende woorden, dus uw reactie bevestigt alleen maar de service die zij geven

ve
door verwijderd - Apr 5, 2005 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien het formaat heb ik toch liever geen hornaar als huisdier en ga ik graag een straatje om als ik er een tegenkomt. Erg handtam zijn ze volgens mij niet :-)

ve
door verwijderd - Apr 5, 2005 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las ook nog ergens dat ze een vriendelijk karakter hebben. Nou, laat maar...

Hoornaarkoningin van circa 4 cm lengte; let op de grote poten met sporen (foto: Albert de Wilde)

ve
door verwijderd - Apr 5, 2005 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@topery

Een hoornaar niet onaangenaam? Mwah, onlangs zag ik op National Geographic een documetaire over een groepje van enkele tientallen hoornaars dat een kolonie van enkele duizenden bijen aanviel. Was geen prettig gezicht en na afloop waren er nog maar heel weinig bijen in leven. En de hoornaars werden zeker niet als eerste aangevallen. Dus ook ik loop liever een stukje om. Groet, M@rtin