mostertpot
door mostertpot Feb 10, 2012 om 12:47
Huishouden & energie

Stank via luchttoevooer

Ik heb een z.g. warmte-win systeem: een HR ketel met daaraan gekoppeld een apparaat dat warmte terugwint uit de afgevoerde lucht. Dit apparaat zuigt ook van buiten verse lucht aan. Nu Roken mijn buren sinds kort niet meer in huis, maar op het balkon. Op die manier hebben zij binnen die stank niet meer, maar wordt deze nu bij ons naar binnen gezogen en in huis verspreid. Nu kan ik hen moeilijk verbieden op hun balkon te roken, dus heeft er iemand een oplossing om de lucht te filteren? De inlaat zit aan de gevel en daar mag ik niets zichtbaar aan veranderen.
Bij voorbaat mijn dank voor een ieder die de tijd en moeite neemt om te reageren.
Groet
Mostertpot

514 4 Rapporteer

cvtechnieker
door cvtechnieker - Apr 13, 2012 om 20:17
80 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien is het mogelijk om in overleg met uw buren en de desbetreffende installateur een bocht op het aanzuigstuk te monteren waardoor de rook van uw buren niet direct in uw aanzuigbuis komt.

Succes

mostertpot
door mostertpot - Apr 13, 2012 om 21:03
162 Antwoorden / 13 Vragen

Beste cvtechnieker; De eerste reactie en dat na twee maanden, ik gaf de moed al op. :) Hartelijk dank voor het meedenken. Het had zeker een oplossing kunnen zijn, maar de lucht trekt langs de gevel en zelfs als ik een paar meter omhoog zou gaan met een pijp, zou nog de rook er in worden gezogen. Bovendien mogen we aan de gevel en uitlaatstukken geen veranderingen aanbrengen. Bij anderen is het verzoek daartoe ook al afgewezen. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. Zelf zit ik te denken aan een koolstoffilter, maar ik weet niet waar ik die kant en klaar kan vinden en hoe aan te brengen.

mostertpot
door mostertpot - Apr 13, 2012 om 22:08
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=erik-erik schreef op vrijdag 13 apr 2012, 21:19]In de warmte wisselaar zit een filter in veel gevallen kan hier een extra/andere filter in.
Je kan ook je buren vragen er rekening mee te houden.

Ook erik-erik hartelijk dank, ik ga hiermee aan de slag. Nooit bij stil gestaan dat ik mogelijk dit filter kan vervangen door een koolstoffilter. De buren zullen geen gehoor geven, ze vinden mij een zeur over rook. Maar met mijn COPD ben ik er overgevoelig op, op de prikkeling.

er
door erik-erik - Apr 13, 2012 om 22:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

In de warmte wisselaar zit een filter in veel gevallen kan hier een extra/andere filter in.
Je kan ook je buren vragen er rekening mee te houden.