pi
door pietvankaam Mar 17, 2010 om 19:36
Huishouden & energie

Sterkere ledlampen

Ik ben erg geinteresseerd in het gebruik van ledlampen voor gebruik in huis.
Het valt mij op dat de meestlichtgevende ledlamp die in de handel is overeenkomt met een lichtsterkte gelijk aan een gloeilamp van 60 W. De meeste huishoudens hebben echter maar een paar gloeilampen van 60 W in huis bv in het toilet of in een kastruimte maar het overgrote deel zijn gloeillampen,spaarlampen en halogeenlampen met een lichtsterkte van 75 tot 100 W.
Waarom zijn er geen ledlampen van deze lichtsterkte in de handel?

2829 9 Rapporteer

elenay
door elenay - Mar 17, 2010 om 20:05
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Momenteel zijn er overigens nog geen led-lampen beschikbaar met zoveel lumen dat ze de gloeilampen met de hogere wattages (> ongeveer 60watt) kunnen vervangen.

Daar zullen we dus nog even op moeten wachten:

Klik hier om te zen waarom dat zo is.

elenay
door elenay - Mar 17, 2010 om 20:05
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Tikfout zen moet dus lezen zijn.

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 18, 2010 om 11:16
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als u even de moeite neemt om andere vragen over dit onderwerp even te bekijken, dan leest u hier en daar dat het nog niet verstandig is om op led verlichting over te gaan, daar er nog veel haken en ogen aan deze vorm van verlichting kleven.

En ook de Consumentenbond raad aan, om nog niet spaarlampen in te ruilen voor led verlichting, daar het
energie voordeel minimaal is, en de prijs van led verlichting nog veel te hoog is, en over de duurzaamheid nog veel twijfels zijn.

Succes er mee.

erik008
door erik008 - Mar 18, 2010 om 12:11
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ledlampen zijn nog volop in ontwikkeling.
De techniek is nog lang niet af.
De gewone signaalleds geven te weinig licht de powerleds hebben koeling nodig.
Ook heb je het probleem met het recht afstralen van een led, mooi rondom licht is nog moeilijk.

Gisteren zag ik een nieuwe uitvinding van een ledlamp boven de toonbank hangen.
Het is een lamp gevult met koelvloeistof hij voelde aan als 35 graden C
Ook de kleur was beter dan de meest gangbare led lampen.
De lamp was vergelijkbaar met 25W en energieklasse A
De prijs was daar €21

We zijn er nog lang niet....heb geduld.

INFO

maffy
door maffy - Mar 19, 2010 om 14:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hier in nederland zijn ze er haast niet of schreeuwend duur ik zou toch maar eens op www.ebay.de kijken en dan led e14 of e27 in geven dan zie je wel iets anders en als je goede leds wil neem dan smd led zijn wel duurder maar nog steeds goed koper als hier succes.

pierre60
door pierre60 - Mar 19, 2010 om 17:33
132 Antwoorden / 14 Vragen

Klik eens op www.conrad.nl en daarna op led lampen. Er staan lampen met 52 led lampjes met grote en kleine fittingen. Ze zijn wel duur maar ik denk wel dat ze heel wat licht geven.

wvz65
door wvz65 - Mar 19, 2010 om 22:00
5 Antwoorden / 0 Vragen

geachte. er zijn 2 stromen led lampen, geschikt voor consument en geschikt voor professionele lichtinstallaties. een led lamp wordt pas interessant als de huidige lichtbron meer dan 10hr per dag brand. in de meeste huishoudens is daarvan geen sprake, zeker niet in toilet en kastruimte zoals u schrijft. in dat geval zou een spaarlamp meer op zijn plaats zijn. deze zijn goedkoper en efficienter. ook worden deze lichtbronnen steeds compacter en laten zich gemakkelijk dimmen. uit recent onderzoek is gebleken dat led lampen en spaarlampen negatief bijdragen aan de hormoonhuishouding in het menselijke lichaam. (zie www.fdl.nl) tevens heeft osram onlangs de kleurtemperatuur van haar spaarlampen verlaagt naar 2800K wat als zeer aangenaam warm wit licht wordt ervaren. ook zijn er spaarlampen in de handel van osram welke direkt ontsteken, zowel voor binnenhuis als buitenhuis toepassingen. voor wat betreft de led, staan we nog in de kinderschoenen. kijk eens naar de evolutie van de spaarlampen van de afgelopen decenia. over een paar jaar zijn we met de led lamp ook al ver. het probleem is: men wil te snel. de regering met het uitfaseren van de gloeilampen en de consument met de "roep" naar led lampen. om vervolgens tot conclusie te komen dat die dan nog wel erg duur zijn. tevens las ik een stukje over de liquid led: niet doen....
ik hoop u hiermede voldoende te hebben geinformeerd.
wim van zonneveld (lichtadviseur)

wvz65
door wvz65 - Mar 19, 2010 om 22:03
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wvz65 schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 22:00]geachte. er zijn 2 stromen led lampen, geschikt voor consument en geschikt voor professionele lichtinstallaties. een led lamp wordt pas interessant als de huidige lichtbron meer dan 10hr per dag brand. in de meeste huishoudens is daarvan geen sprake, zeker niet in toilet en kastruimte zoals u schrijft. in dat geval zou een spaarlamp meer op zijn plaats zijn. deze zijn goedkoper en efficienter. ook worden deze lichtbronnen steeds compacter en laten zich gemakkelijk dimmen. uit recent onderzoek is gebleken dat led lampen en spaarlampen negatief bijdragen aan de hormoonhuishouding in het menselijke lichaam. (zie www.fdl.nl) tevens heeft osram onlangs de kleurtemperatuur van haar spaarlampen verlaagt naar 2800K wat als zeer aangenaam warm wit licht wordt ervaren. ook zijn er spaarlampen in de handel van osram welke direkt ontsteken, zowel voor binnenhuis als buitenhuis toepassingen. voor wat betreft de led, staan we nog in de kinderschoenen. kijk eens naar de evolutie van de spaarlampen van de afgelopen decenia. over een paar jaar zijn we met de led lamp ook al ver. het probleem is: men wil te snel. de regering met het uitfaseren van de gloeilampen en de consument met de "roep" naar led lampen. om vervolgens tot conclusie te komen dat die dan nog wel erg duur zijn. tevens las ik een stukje over de liquid led: niet doen....
ik hoop u hiermede voldoende te hebben geinformeerd.
wim van zonneveld

mi
door mirjana - Aug 23, 2011 om 14:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dimbare led lampen bestaan al een geruime tijd en de prijzen van zowel deze lampen als de dimmers hiervoor zijn al aardig gezakt, zoals dat altijd met nieuwe electronica gaat: begin fase is prijzig maar dan komt algauw een prijsdaling door vraag van de markt kijk eens op www.leds-make-light.nl onder het kopje dimbare bollampen vindt u al betaalbare soorten incl. dimmers, veel succes met dimmen!
Mira