Ev
door Evergreen2024 Jun 7, 2024 om 19:32
Huishouden & energie

Legionella

Als ik de boiler een week uitzet moet ik dan de leidingen doorspoelen, of is dat alleen bij langer dan een week?
boiler op 55 gr. en dan alle leidingen 1 minuut doorspoelen? Of is beide niet nodig?

3279 6 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Jun 7, 2024 om 20:17
537 Antwoorden / 1 Vragen

Antwoord op je vraag staat hier https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/gezonde-leefomgeving/drinkwater/

55 graden is trouwens te laag, minimum is 60 graden.

hereistom
door hereistom - Jun 7, 2024 om 20:43
750 Antwoorden / 1 Vragen

De boiler kun je uit zetten als je langer dan een paar dagen weg gaat.
Zodra je weer thuis bent zet je 'm aan op >60° als hij op temperatuur is warmwater kraan doorspoelen tot het water heet is.

tenormin
door tenormin - Jun 7, 2024 om 22:22
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Na een weekje vakantie wel de leidingen even doorspoelen, zowel heet als koud, toilet doortrekken met deksel erop (voor eventuele spetters water) en klaar is kees. En al vraagt u hier helemaal niet om: bij kip, salmonella, spoelen veel mensen de kip onder de kraan af. Niet doen, de spetters komen dan ook overal.Gewoon een bak water en de kip op die manier schoonmaken. Sorry, Legionella en Salmonella liggen me na aan het hart. (Door nare ervaringen).

rj
door rjw Jun 9, 2024 om 15:47
3325 Antwoorden / 5 Vragen

Salmonella gaat niet weg door spoelen, alleen door verhitten. Gewoon een vleesthermometer gebruiken en doorbakken tot het zo'n 70 graden van binnen is.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2024 om 16:36
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Daar heb ik het helemaal niet over. De meeste mensen wassen eerst de kip, alvoren te bakken of braden. Uiteraard heb ik het over "de start van het schoonmaken van kip". Dus voor de bereiding.

Ozymandias
door Ozymandias Jun 13, 2024 om 12:43
198 Antwoorden / Vragen

Mensen zijn raar. Ik heb nog nooit overwogen om mijn vlees eerst te wassen. Slaat nergens op, gaat ook meteen spetteren in de pan.

Ik betwijfel dan ook zeer dat de 'meeste' mensen dit doen want ik ken echt niemand die dit doet. Het is eerder dat sommige mensen het doen.

tenormin
door tenormin Jun 13, 2024 om 13:27
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zie kip niet echt als "vlees". (Biefstuk, varkenshaas etc. spoel ik niet af). Ik spoel die kippendijen schoon, eenvoudigweg omdat er bloedklontertjes op doorgehakte dijen (botten) zitten. Dat u niemand kent die dit niet doet wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die dit wel doen. Ik ken er n.l. wel genoeg die met kip heel voorzichtig zijn.

1paul
door 1paul - Jun 9, 2024 om 07:41
3260 Antwoorden / 0 Vragen

zou zeggen zet hem op standby ipv uit, heel veel besparing levert je een week uit niet op.

doorspoelen kost namelijk ook heel veel electra om alles eerst weer op temperatuur te krijgen..

temp zou ik wel iets hoger zetten trouwens, 58 tot 60 graden!!

Wo
door Woyzeck III - Jun 9, 2024 om 17:49
2 Antwoorden / Vragen

Legionella ontstaat als het goed is niet in uw boiler. Als in de leidingen het water lang stilstaat kan het gebeuren dat de legionella bacterie fors groeit, omdat daar een lekkere broedplaats is.
Om de leidingen (bv douche, kranen) te ontdoen van de bacterie moet men een paar minuten lang het water er door laten stromen op een temperatuur van minimaal 60 graden.
Omdat legionella zich via waterdamp (kleine druppeltjes) verspreidt die in de longen terecht komen, is het raadzaam om tijdens het doorspoelen ervoor te zorgen dat het water niet 'verdampt' of opspat. Dat kan door een washandje of doek om de douchekop of kraan te doen.

he
door henkie.penkie Jun 11, 2024 om 16:51
153 Antwoorden / 0 Vragen

Ook in een elektrische boiler kan de legionella bacterie zich nestelen. Het hele leiding gebeuren is een gesloten circuit dus.