Ge
door GerardvW Sep 7, 2024 om 10:20
Geldzaken & recht

Afwijzing huurwoning

Sta eerste op een woning papieren zijn in orde maar de woningbouw corporatie is van plan om alsnog te weigeren op basis van of het wel gaat matchen met de buren mag dit?

4492 19 Rapporteer
ne
door neodutchio - Sep 7, 2024 om 10:25
5234 Antwoorden / 12 Vragen

Is er een reden om dat te denken? Als u altijd een voorbeeldig huurder geweest bent, dan zou er geen reden kunnen zijn om u te weigeren. Aan de andere kant, stel dat u altijd een vervelende huurder bent geweest, om het minst of geringste bent gaan klagen of overlast veroorzaakt heeft, dan kunnen er wel degelijk redenen zijn dat er gedacht word dat er conflicten kunnen komen. De verhuurder moet immers met alle huurders rekening houden.

U weet in welke catagorie u hoort, wij niet. Er valt voor anderen dus helemaal niets te zeggen over of de verhuurder u mag weigeren op basis van een mogelijke mismatch met de buren.

Ge
door GerardvW Sep 7, 2024 om 10:31
Antwoorden / 1 Vragen

Die buren die daar wonen hebben een verleden wij niet zijn altijd keurige huurders geweest

vg
door vg1971 Sep 11, 2024 om 16:18
14 Antwoorden / 0 Vragen

Dan wordt u dus in bescherming genomen. Daar zou ik zelf erg blij om zijn.

Topantwoord

ju
door juliomariner - Sep 7, 2024 om 10:26
1369 Antwoorden / 2 Vragen

2 keer moeten lezen. waarom zou het volgens hen niet matchen?

Ge
door GerardvW Sep 7, 2024 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de buren daar een verleden hebben met overlast richting anderen wij hebben nooit voor overlast of iets gezorgd

mahadma
door mahadma Sep 7, 2024 om 10:34
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Zou u dan graag naast overlast gevende buren wonen????? als dit nu al bekend is?

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2024 om 10:32
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Als er sprake is van wie uw buren zouden worden en dat dàt een mogelijk probleem is/kan worden is dit een verstandig besluit.
Het kán zijn dat de buren of u een "geschiedenis" hebben.

Als u toch het huis zou krijgen (in deze tijd!!!) en het zou inderdaad (goed)fout gaan, bent u verder van huis.

Re
door Reinier182 - Sep 7, 2024 om 10:49
230 Antwoorden / Vragen

Moeilijk antwoord op te geven omdat inhoudelijk weinig bekend is over u of de buren. De woningbouwvereninging weet precies waarom ze dit zouden willen. Een jurist die je wel alles kan vertellen kan je beter adviseren of dit mag of niet. Wij kunnen weinig zeggen aan de hand van deze vraag.

Mabelle
door Mabelle - Sep 7, 2024 om 10:49
581 Antwoorden / 1 Vragen

Wees blij dat de woningbouw op deze manier problemen wil voorkomen. Wat schiet je op met naast overlast gevers wonen? Niets toch? En de woningbouw ook niet als ze daar mensen inzetten die dan iedere keer gaan klagen over de overlast.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2024 om 11:30
7338 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag omdat de woningbouw corporatie moeilijkheden verwacht en u daar niet tegen opgewassen bent.
Wacht nog maar even, u staat bovenaan en hopelijk komt er snel iets voor u dat bij u past.

Ozymandias
door Ozymandias - Sep 7, 2024 om 12:38
212 Antwoorden / Vragen

Ehh... Wees blij dat ze het tegen houden? Waarom zou je in hemelsnaam willen wonen naast buren waarvan bekend is dat ze overlast geven? Er zijn weinig dingen erger dan geen rust hebben thuis.

sira
door sira - Sep 7, 2024 om 12:47
2513 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het zeer zorgvuldig van de WBV dat ze er op deze manier mee omgaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 7, 2024 om 18:40
2241 Antwoorden / Vragen

Je zou toch raar staan te kijken als je er dan woont een stevig last hebt van die buren en dan te horen krijgt "we hebben je gewaarschuwd".

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 7, 2024 om 20:28
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Gerard,

Ik ben van mening, uit uw korte  verhaal, dat de woningbouwcorporatie dit zo op deze manier niet mag doen.

Ik raad u aan om juridische hulp te zoeken zoals een huurrecht-advocaat.

Lees ook even de volgende linken goed door :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-tegen-discriminatie-op-de-woningmarkt#:~:text=De%20verhuurder%20mag%20een%20huurder,onderscheid%20te%20maken%20tussen%20huurkandidaten.

mahadma
door mahadma Sep 7, 2024 om 20:50
11704 Antwoorden / 51 Vragen

@ga, het zal mogelijk niet kunnen,  maar hoe zou je zelf reageren als blijkt dat je het advies in de wind slaat en naast bekende herrietrappers zou komen te wonen en weer 10 jaar of meer ingeschreven moet staan? Maar je moet dan ook wel die 10 jaar daar uitdienen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2024 om 21:14
1863 Antwoorden / 32 Vragen

@Mahadma,

Ik heb zelf ook moeten vechten voor mijn huurwoning in een achterstandswijk: het duurt soms jaren voordat vervelende buren je accepteren.

Toen ik hier kwam wonen ,had ik last van hangjongeren, maar in de loop der jaren ontstond een vriendschappelijke band met ze.

Ook ben je vaak een rolmodel als je ergens lang woont

mahadma
door mahadma Sep 7, 2024 om 21:16
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Durf jij dat risico voor de vraagsteller in te schatten?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2024 om 21:41
1863 Antwoorden / 32 Vragen

@Mahadma,

Ik kan mij voorstellen, dat in deze moeilijke tijd van woningnood, iemand dolgraag een huurwoning wilt, desnoods met asociale buren.

Wel moet men stevig in de schoenen staan in een achterstandswijk.

Mabelle
door Mabelle Sep 8, 2024 om 10:17
581 Antwoorden / 1 Vragen

TS heeft al een huurwoning, hij staat niet op straat. En aan de naam te zien, is het een ouder persoon, superfijn om als oudere naast overlastgevers te wonen. Misschien is de woning wel leeg gekomen omdat de vorige huurder daar weg is gevlucht. Een wbv waarschuwt niet gauw voor naaste buren.En van jou herinner ik me dat je als mantelzorger in de huurwoning van je moeder bent blijven wonen. Dus hoezo moeten vechten voor je woning?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 8, 2024 om 13:08
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Mabelle,

U heeft weer allerlei aannames ; als TS de huurwoning graag wilt, dan moet de woningbouwcorporatie goed onderbouwen waarom zij de huurwoning weigeren toe te wijzen .

sira
door sira Sep 11, 2024 om 21:39
2513 Antwoorden / 24 Vragen

GA, in feite heb je gelijk en is de WBV verplicht de overlastgevende huurder aan te pakken. Lees dit artikel: https://advocaathuur.nl/overlast-de-verantwoordelijkheid-van-een-woningcorporatie/

Wie weet is de WBV daar wel mee bezig (geweest), maar we weten niet waarom de overlastgevende huurder er nog woont, we kennen de ins en outs niet. Een huurder op straat zetten, kan ook zo maar niet, ze proberen nu op deze wijze nieuwe huurders te beschermen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 11, 2024 om 21:54
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Sira,

Bedankt voor de link.

Dit is 1 van de moeilijkste, maar ook meest interessante topics omdat het eenieder kan overkomen.

Persoonlijk zou ik de strijd aangaan om de woning te krijgen.

Analoog
door Analoog - Sep 7, 2024 om 20:47
142 Antwoorden / Vragen

Als u , zoals u zegt, altijd een keurige huurder bent geweest, is het toch een heel aparte reactie van de woningbouw, want dan zou een nette huurder nooit kans op dat huis krijgen dus, moet daar dan ook een ovelast huurder naast komen zodat ze elkaar het leven zuur maken....

rj
door rjw Sep 8, 2024 om 18:02
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Dat laatste is wel voor iedereen beter. Tuig bij tuig, gewone mensen bij gewone mensen.

1paul
door 1paul - Sep 8, 2024 om 08:01
3304 Antwoorden / 0 Vragen

in sommige gevallen kan ik me voorstellen dat men voor u liever een andere woning zoekt die wel voldoet, ruzie in de straat heeft niemand iets aan en zorgt enkel voor extra werk maar dan vraag ik me tegelijk wel af wie dan wel naast de mensen kunnen wonen waar de woningbouw u liever niet heeft!!

ro
door ronny530 - Sep 8, 2024 om 08:59
2881 Antwoorden / 41 Vragen

In principe mag de woningbouw corporatie u de woning niet weigeren tenzij er voor bepaalde buurten een passend toewijzingsbeleid van toepassing is.
Het lijkt me dat zo'n beleid wel van toepassing is want in bepaalde buurten worden overlastgevers bij elkaar gezet of is er weerstand tegen buitenstaanders die in zo'n buurt komen wonen.
Blijkbaar vindt de woningbouw corporatie de woning voor u niet passend en mag weigeren de woning aan u te vehuren dit heeft geen gevolgen voor uw inschrijving voor een huurwoning.

Ci
door Ciskaaa - Sep 11, 2024 om 08:46
11 Antwoorden / Vragen

Eerlijk gezegd zou ik deze woning dan NIET aannemen. De woningbouw hier waarschuwde voor 1 bepaalde straat, dat je daar beter niet met kinderen kon gaan wonen. De bewoners in die straat waren, apart, en grotendeels familie van elkaar. Het huis is uiteindelijk naar nummer 31 gegaan... Ik stond 6.

Toen ben ik als 'gewoon mens' in een ander huis terecht gekomen waar ik eerst blij mee was, maar na meerdere politie inzetten en een inval rondom, bijna iedere nacht herrie van 12 tot 5, drugs zakjes op straat, meerdere brandjes, overdag Hollandse Hits op standje 'rest van de straat', problemen oplossen door dreigen, knokken, bakstenen door ramen enz enz was ik ONTZETTEND blij dat ik daar weg kon binnen 3 jaar, daar heb ik echt erg veel geluk mee gehad.
Maar in deze straat was volgens de wb niets aan de hand!!! En ze hebben in dat huis opnieuw een alleenstaande vrouw geplaats. Hopelijk kan die er beter tegen dan ik...

Ga er dus maar vanuit dat ALS de wb zegt dat er wat is, er dus ook echt wat is. En dat je dan klem zit, mocht je er al wonen, voor meedere jaren op z'n minst.

ka
door kaartendraak - Sep 11, 2024 om 10:51
203 Antwoorden / 2 Vragen

Zou het toch even navragen bij ze wat de 'niet match' zou zijn, van jouw kant of van hun? Als het van jouw kant is, vraag dan verder, wie weet is het geen geldige reden, misschien ook wel. Vragen kost niks en je hebt recht om de redenen te weten als ze het van jouw kant denken.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 11, 2024 om 12:02
197 Antwoorden / Vragen

Het matchen van buren - heeft dit betrekking op eigen gedrag of dat van de mogelijke buren (is niet duidelijk). .
Lijkt mij verder dat er inhoudelijk meer toelichting dient te worden gegeven over het hoe en waarom. Deze woning blijft m.i.z. onbewoond als dit het beleid is over buren, immers die overlast zal er altijd blijven en bestaan. Als er overlast is behoort de woningbouw in te grijpen bij deze buren aangezien een ieder recht heeft op een genot normale bewoning van een huis.
Het is echter niet duielijk mfo dit aan eigen gedrag ligt of aan de eventuele toekomstige buren.

zoekster
door zoekster - Sep 11, 2024 om 12:22
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dit mag alleen als dat in de advertentie staat, maar dat staat er natuurlijk niet. Er moet een gegronde reden zijn om de woning niet toe te wijzen. En als u een voorbeeldig huurder bent is daar geen grond voor. Ik vrees wel dat de overlast aanzienlijk zal zijn, als ze u hiervoor willen tegenhouden. De wbv heeft spelregels, als u voldoet dan heeft u recht op de woning. Ik denk dat ze bang zijn dat als u er eenmaal zit u een zaak tegen de wbv aan gaat spannen wegens gederfd woongenot. Dan moeten ze optreden.
Als u 'no mather what' die woning wilt bemachtigen kunt u aankondigen naar de voorzieningenrechter te stappen als u de woning niet toegewezen krijgt. Maar... 'be careful what you wish for' !

adriaan2
door adriaan2 - Sep 11, 2024 om 14:04
107 Antwoorden / 0 Vragen

Daar hebben ze bij Woningbouwvereniging Hoek van Holland maling aan. Die verhuren aan jou gewoon ondanks de bij hen bekende overlast gevende buren. Als je vraagt waarom zij dat jou niet hebben gemeld dan schermen ze met de wet van de privacy. Wij hadden duidelijk geen match met de buren en zijn net als onze voorgaande huurders binnen de kortst mogelijke tijd weer verhuisd naar elders. Dus @GERARDVW wie weet waarvoor U gespaard bent gebleven tenzij de corporratie de woning aan een ander gunde. Familie of vrienden e.d.

ze
door zeemannetje - Sep 11, 2024 om 20:48
131 Antwoorden / 0 Vragen

Of het mag weet ik niet, maar als er waarschijnlijk problemen gaan ontstaan met je buren lijkt me dit een hele, hele goede reden om daar niet te gaan wonen. Of je moet bij de rijdende rechter terecht willen komen.