lo
door loek10 Sep 13, 2024 om 10:43
Garantie & verzekeringen

De verzekering van een pakket bij Post.nl is gebakken lucht

Gezien mijn vergevorderde leeftijd ben ik al geruime tijd bezig om

zaken, die ik in de loop der jaren heb verzameld, een andere bestemming te geven,

waaronder mijn (best wel exclusieve) boekenverzameling.

In het kader van deze herverdeling heb ik deze zomer een verzekerd pakket

verzonden naar het buitenland, bevattende een boek van ongeveer € 500,-.

Het pakket is vervolgens zoekgeraakt, daarover is geen onenigheid.

Wel over de afwikkeling op basis van de verzekering van het pakket.

Aangezien ik mijn boekencollectie in de loop van vele jaren heb verzameld

ontbreekt veelal een aankoopbewijs (zo ook in dit geval)

dus heb ik in plaats daarvan verwezen naar een advertentie op het internet

waar het betreffende boek te koop stond voor € 500,-.

Dit bleek voor de schadebehandelaar onvoldoende; hij wilde per se inzage

in mijn (persoonlijke) emailverkeer met de ontvanger/vriend.

Dit ervaar ik als chantage terwijl nota bene de inhoud van de mails, voorafgaand aan de verzending,

niets toevoegt met betrekking tot de te vergoeden waarde.

Terwijl het bij Post.NL toch ook bekend moet zijn dat het briefgeheim

ook voor (privé)emailverkeer van toepassing is.

Lang verhaal kort: nadat de geschillencommissie (een voorspelbare) uitspraak heeft gedaan

is er uiteindelijk een uitkering verricht van € 66,35 (op basis van gewicht)

in plaats van het verzekerde bedrag van € 500,- en dat is natuurlijk volstrekt ontoereikend en

een organisatie als Post.NL onwaardig.

2793 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Sep 13, 2024 om 10:58
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Een en ander zal zeker in de post.nl voorwaarden staan. Die u op i net kunt vinden. En als iemand zo'n waardevol boek wil hebben, haal het dan persoonlijk af of bezorg het zelf, zekerheid voor alles. Nl zal wel veilig zijn, buitenland is onbetrouwbaar. Vraagje, welk buitenland?

ju
door juliomariner - Sep 13, 2024 om 11:14
1369 Antwoorden / 2 Vragen

Uw mailverkeer met de koper is wel relevant.
U kunt ook een baksteen verzekerd versturen en dan als deze is verloren een marktplaats advertentie met het dure boek naar PostNL sturen.

in
door inno1 - Sep 13, 2024 om 11:48
138 Antwoorden / Vragen

Een aantal jaren geleden had ik hetzelfde. Een boekwerk van 300 euro, verzekerd, kwam beschadigd aan. Ik heb de e-mail met waarde wél aan postnl gestuurd en binnen een week had ik het volledige bedrag op mijn rekening.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 13, 2024 om 12:00
2246 Antwoorden / Vragen

Dat begrijp ik niet, als u dat boek voor €500 heeft verkocht is dat toch heel makkelijk te bewijzen. Als u beweert dat het €500 waard is maar u heeft het voor €300 verkocht is dat helemaal niet raar en kunt u de schade nog steeds eenvoudig bewijzen en zou u er ook niets bij ingeschoten zijn, u had er immers ook maar €300 voor gekregen. Die waarde van €500 hebt u die ook moeten opgeven bij het verzenden of was dat toevallig juist de maximale dekking bij het versturen bij paketten en mag de verzekering u later vragen om bewijs, dat moet dan in de voorwaarden staan.

ro
door ronny530 - Sep 13, 2024 om 13:59
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Feit is wel dat u geen aankoopfactuur of een soort van taxatierapport kon overleggen een dat maakt dat Post.nl de verzekerde waarde niet vast kan stellen.
Zo'n zelfde boek wordt op internet voor 500 euro te koop aangeboden maar dat betreft een vraagprijs en niet de werkelijke waarde die veel lager kan zijn.
Uw gedachte van 'als zo'n zelfde boek op internet voor de vraagprijs van 500 euro aangeboden worden dan zal de mijn in goede staat verkerende boek dat bedrag ook waard zijn' gaat niet op
De schadeonderhandelaar heeft u nog de mogelijk geboden om het e-mail verkeer tussen u en de ontvanger te tonen en als u daadwerkelijk het boek tegen een bepaalde prijs verkocht heeft was dat bedrag wel vergoed geworden.
Dat u wenste in het kader van de privacy niet te doen en daarmee heeft u uw eigen glazen ingegooid omdat u op geen enkele manier kunt bewijzen het betreffende boek daadwerkelijk verstuurd te hebben.
M.i. heeft de geschillencommissie een terechte uitspraak gedaan want ten eerste heeft u geen aankoopbon of een taxatierapport van het boek kunnen overleggen, ten tweede op basis van een op internet aangeboden boek de waarde over genomen en ten derde wenst u geen informatie over de ontvanger te geven die het boek ofwel gekocht of van u in het kader van herverdeling ontvangen heeft.
U kunt het Post.nl onwaardig vinden maar dacht u nu werkelijk Post.nl zonder onderzoek te doen de verzekerde waarde bij verlies zonder morren uit gaat keren.

sw
door swat1500 - Sep 13, 2024 om 20:39
3851 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is nu precies uw vraag?

br
door bravehenk - Sep 13, 2024 om 21:55
211 Antwoorden / 0 Vragen

TS schreef:

Terwijl het bij Post.NL toch ook bekend moet zijn dat het briefgeheim

ook voor (privé)emailverkeer van toepassing is.

 Misvatting dat valt niet onder brief geheim.

Dat een boek op internet te koop stond voor 500 euro zegt ook niets je kan wel 1000 euro vragen maar of je dat krijgt is maar de vraag.

Post NL wil gewoon weten wat de koper betaald heeft dat zal blijken uit mail verkeer en storting op uw rekening u spreekt zelf van ongeveer 500 euro

Ozymandias
door Ozymandias Sep 14, 2024 om 08:16
212 Antwoorden / Vragen

Email valt al sinds 2017 onder het briefgeheim.

Alleen is het natuurlijk wel zo dat privacy een slecht argument is als je iets wil bewijzen. Die keuze moet hij zelf maken.

Wil hij het niet vrij geven, tja dan houd het op.

ne
door neodutchio - Sep 13, 2024 om 22:04
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Een boek verkopen voor ongeveer €500 kan niet. Het is €500 of het is een ander bedrag. U wenst niet prijs te geven wat de koper betaald heeft voor het boek en daardoor kan PostNL geen uitkering doen. Simpeler is het echt niet.

Tarry Hoorman
door Tarry Hoorman - Sep 14, 2024 om 07:44
3 Antwoorden / Vragen

Is het niet: wie eist, bewijst? Gewoon mails openbaren, of staan er dingen in die het verhaal van de waarde onderuit kunnen halen?

ne
door neodutchio Sep 14, 2024 om 13:06
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Iets zegt mij dat de verkoopprijs van het boek een stuk lager ligt dan de vraagprijs van een ander boek die online word aangeboden.

Re
door Reinier182 - Sep 14, 2024 om 12:17
230 Antwoorden / Vragen

Willen gewoon bewijs dat het boek van 500 euro daadwerkelijk verstuurd is? Frauderen gebeurt vaak dus de reden om te moeten bewijzen dat het echt gebeurt is. Iedereen kan beweren dat er iets duurs in zat namelijk.

sandra_S
door sandra_S - Sep 16, 2024 om 13:48
6 Antwoorden / Vragen

De schadebehandelaar doe onderzoek naar de schade en wil zeker weten dat het boek € 500,- waard is. Een verzekeraar keer niet zomaar uit natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2024 om 14:38
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Het verzekeren van te verzende post is zeker geen gebakken lucht doch als al gezegd hiervoor in iets andere woorden: bij alle soorten verzekering geldt hoe dan ook: wie eist bewijst en dat heeft zoals ik uit uw relaas opmaakt niet of zeker zeer onvoldoende kunnen doen. Helaas!

agapon1951
door agapon1951 - Sep 16, 2024 om 17:46
198 Antwoorden / Vragen

Een bewijs van de aankoop van dit dure boek....??? Bewijs aantonen en vervolgens de baksteen verzonden hebbende???
Het is gewoon moeilijk aan te tonen dat er een boek inderdaad verzonden is.
Neem aan dat er wel een verzendbewijs aanwezig, dat zou moeten volstaan, maar geeft nog steeds niet aan wat de inhoudt was en is.
Bij mogelijke volgende zendingen door de Postnl het bewijs tonen met een omschrijving op het verzendbewijs, getkend door de verzender.
Cosumentenbond: Binnenlandse post wordt als vermist beschouwd als:

  • De post niet is bezorgd.
  • En de post niet binnen 30 dagen na de verzending kan worden opgeleverd.

De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief is €50.

meld je klacht: Als je een aangetekende brief stuurt, krijg je een track & trace code. Op de website van PostNL kun je daarmee je zending in de gaten houden.

Komt je pakketje niet aan? Klaag dan bij PostNL. Leden van de Consumentenbond helpen we op weg met onze voorbeeldbrief.