Pe
door Pele-B Sep 5, 2024 om 10:18
Elektronica & tv

Kantar

Hi,

Brief gekregen van KANTAR, voorheen TNS, om mee te doen aan het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (afgekort NMO).
Je wordt lekker gemaakt met me vergoedingen die kunnen oplopen tot € 220 per jaar.
Later in een email staat dat het om Bol.com bonnen gaat.
Toen begon ik huiverig te worden.

Is dat terecht of het is het betrouwbaar?

2906 14 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2024 om 10:39
7337 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij betrouwbaar maar wacht ook nog wat andere antwoorden af.
Die bonnen van Bol.com kunnen als beloning voor uw deelname gezien worden.

https://www.nationaalmediaonderzoek.nl/onderzoek

https://www.nationaalmediaonderzoek.nl/contact

Topantwoord

sira
door sira - Sep 5, 2024 om 10:43
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb er aan meegedaan, maar ben om verschillende redenen er mee gestopt.

Ja, het is een leuke verdienste, want je krijgt regelmatig punten die je in de Yesty shop kunt inwisselen voor diverse bonnen, dus niet alleen Bol.
Gaat het je om geld te verdienen, kun je beter een (bij)baantje zoeken, dan krijg je in geld uitbetaald.

De redenen dat ik gestopt bent, zijn o.a 1) dat de accu van je telefoon gigantisch snel leeg loopt, 2) je krijgt regelmatig sms'jes dat er geen verbinding is en dat je opnieuw verbinding moet maken, zelfs op momenten en tijden dat het zeer irritant is, 3) je hebt geen enkele privacy meer, want de app heeft geheel toegang tot alles in je telefoon. Ik heb daar destijds niet goed over nagedacht, terwijl ik heel erg op mijn privacy ben gesteld, ik ben bijv. op internet niet te vinden. Vrij recent las ik zelfs dat iemand zag dat op zijn/haar toestel instellingen werden aangebracht terwijl zij/haar er niets mee deed. In hoeverre dit mogelijk is, durf ik niet te zeggen.

Hier nog een artikel op internet, lees het door en neem daarna een besluit: https://blog.xot.nl/2022/01/05/ik-zou-niet-meedoen-aan-het-nationaal-media-onderzoek-van-ipsos/index.html

sira
door sira Sep 5, 2024 om 11:11
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb nog even een aanvulling.

In juni/juli heb ik een nieuwe Samsung telefoon gekocht en ik heb 1½ maand daar diverse problemen mee gehad door de app.
Na opzegging moesten er vele instellingen op de telefoon verwijderd worden, o.a. in de map beveiliging en privacy.

Op deze site kun je zien waar je de beloning van Kantar kunt inwisselen en voor welke bonnen allemaal: https://cadeau.yesty.nl/

in
door intel08 Sep 6, 2024 om 14:21
24 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn twee onderdelen waar je aan mee kunt doen binnen het NMO, het radio-onderzoek of het televisie/media onderzoek. U hebt waarschijnlijk aan de eerste meegedaan, dat gaat via een app op de telefoon inderdaad om te meten wat er wordt geluisterd. Het televisie onderzoek gaat op een heel andere manier.

sira
door sira Sep 6, 2024 om 16:06
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ken beide onderzoeken.

In mijn verhaal praat ik over het onderzoek (radio, televisie, media/internet en (reis)bewegingen, zoals u ook in de door mij geplaatste link kunt lezen. https://blog.xot.nl/2022/01/05/ik-zou-niet-meedoen-aan-het-nationaal-media-onderzoek-van-ipsos/index.html

Pe
door Pele-B - Sep 5, 2024 om 10:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij kijken heel veel tv dus d8tn mooi meegenomen als je er nog voor wordt beloont.

in
door intel08 Sep 6, 2024 om 14:19
24 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt gerust deelnemen.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2024 om 11:28
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn partner is er ook mee gestopt, je privacy is weg. Er wordt veel te veel info gevraagd. Via laptop kan je je beveiliging strak zetten, op je telefoon niet .

sira
door sira Sep 5, 2024 om 13:11
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Ik wist niet eens dat het ook via de laptop mogelijk was, want dan moet die continue aanstaan.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2024 om 16:12
7453 Antwoorden / 14 Vragen

@PELE-B, maar dan straks niet hier komen met de mededeling dat uw telefoon raar doet, u geen privacy heeft en bonnen krijgt waar u niets mee kan.
Zou het verhaal van @SIRA nog maar eens goed lezen en op de rode link klikken.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Sep 5, 2024 om 20:01
3849 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een gezegde dat luidt ""Als het te mooi is om waar te zijn..".
Geld verdienen met enquêtes. Normaliter is een enquête anoniem. Als u er geld cq.waardebonnen mee kan winnen dan zal dat niet anoniem geschieden.
Dus welke persoonlijke gegevens moet u verstrekken voor dat u kan gaan 'verdienen" en wat gaat men met uw gegevens doen. Vooral.ook wat gaat men doem met de gegevens die u verstrekt door het invullen van die enquêtes?
U verstrekt door het.invullen van een enquête vaak nog meer persoonlijke informatie over uzelf. Informatie die waardevol is voor degene die deze informatie verzameld.
Een ander gezegde "Bezint eer ge begint".

rj
door rjw Sep 6, 2024 om 11:18
3356 Antwoorden / 5 Vragen

Waar haal je vandaan dat een enquete anoniem moet zijn? Een goede enquete moet een goede dwarsdoorsnede van de doelgroep zijn maar er is geen reden waarom het anoniem moet zijn.

En verder kan je gewoon een apart emailadres maken waarmee je een account maakt om de punten te krijgen. Ik doe dat bij Gfk en die hebben echt mijn gegevens niet. Als ik genoeg punten heb, zet ik die om naar een Bol voucher die op dat emailadres binnenkomt. De code daarvan gebruik ik om boeken te bestellen. Je kunt die codes ook aan anderen geven, die zijn niet gekoppeld aan een persoon.

in
door intel08 Sep 6, 2024 om 14:19
24 Antwoorden / 2 Vragen

Als werknemer van Kantar/NMO onderzoek kan ik garanderen dat dit betrouwbaar is.
Deelname zelf is niet anoniem in de zin dat je wel moet weten wie er meedoet en je gegevens moet kunnen verzamelen en contact kunnen opnemen. De onderzoeksresultaten zijn echter wél anoniem, deze worden namelijk losgekoppeld van persoonlijke gegevens en gaan in één grote bulk mee in de uitkomst. Het is ook geen reguliere enquete invullen maar is veel uitgebreider.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Sep 6, 2024 om 08:40
3300 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat ze om jouw prive info en nergens anders om!!

Pe
door Pele-B - Sep 6, 2024 om 09:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Inmiddels mail gestuurd dat ik niet mee doe.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2024 om 14:14
16942 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: bij twijfel Kantar bellen:  Amsterdam

Amsteldijk 166,Amsterdam1079 LH

+31 (0)20 522 54 44  m.a.w. hen even bellen.! Bron https://www.kantar.com/nl  Mijn eerder antwoord was blikens een reactie niet terecht.

in
door intel08 Sep 6, 2024 om 14:17
24 Antwoorden / 2 Vragen

Als werknemer van Kantar/NMO onderzoek kan ik garanderen dat dit betrouwbaar is.
Dit is een grootschalig onderzoek met apparatuur en gebeurt niet via enqueteurs. Het onderzoek vraagt best veel van de deelnemers en daar is de vergoeding dan ook naar. Het is geen eenmalig onderzoek maar doorlopend en deelnemers wordt gevraagd minimaal een jaar deel te nemen. Vaak is dit in de praktijk enkele jaren.

sira
door sira Sep 7, 2024 om 21:30
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Heremietkreeft, stel jij hebt een auto te koop staan die je snel kwijt wilt, want je hebt het geld nodig. Ik heb interesse en bel jou en vraag hoe de staat van de auto is, ga je mij dan zeggen dat de auto rijp voor de sloop is?

Hierboven en onder reageert iemand die werknemer van Kantar is en het schijnt allemaal positief en betrouwbaar te zijn.

in
door intel08 - Sep 6, 2024 om 14:16
24 Antwoorden / 2 Vragen

Als werknemer van Kantar/NMO onderzoek kan ik garanderen dat dit betrouwbaar is.
De vergoeding wordt inderdaad in cadeaubonnen uitgekeerd.  Voor meer informatie kunt u op: https://www.nationaalmediaonderzoek.nl/ terecht of contact opnemen via telefoon of e-mail (gegevens op de website of in de brief die u hebt gekregen).

sira
door sira Sep 7, 2024 om 20:56
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Dus de slager keurt zijn eigen vlees? M.a.w. u bent niet onpartijdig.

johanna66
door johanna66 - Sep 6, 2024 om 14:20
49 Antwoorden / 6 Vragen

Ik werk al 15 jaar voor ze en heb met de verdiende Bol bonnen al heel veel kunnen kopen.
Ze zijn volledig betrouwbaar.

ro
door rolfzand - Sep 6, 2024 om 15:26
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik doe regelmatig enquêtes voor verschillende bureau's waaronder Kantar. Zij behoren tot de grotere bureau's ter wereld.
Bij hun gaat de betaling inderdaad niet contant maar je kan kiezen uit diverse cadeaubonnen waaronder ook van Bol.com
Voor €220 zullen er veel enquêtes ook door u ingevuld moeten kunnen worden, Dat bedrag heb ik bij hun nog nooit gehaald en ik zit al heel wat jaartjes bij hun.
Het is een net en betrouwbaar bedrijf. En de cadeaubonnen zijn altijd een leuk extraatje. Je wordt er natuurlijk niet rijk van.

sira
door sira Sep 7, 2024 om 20:47
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Ik doe ook al ruim 20 jaar enquêtes voor o.a. Kantar (voorheen Nipo + TNS Nipo), maar het gaat in dit geval niet om enquêtes, maar om het Nationaal Media Onderzoek in samenwerking met Ipsos. Dit zijn geen enquêtes, maar je krijgt een track app.

donkschr
door donkschr - Sep 6, 2024 om 16:28
79 Antwoorden / 14 Vragen

TNS Nipo is tegenwoordig KANTAR en is een volkomen betrouwbaar opinieonderzoeksbureau en bestaat al jaren. Ik doe ook al vele jaren mee aan het beantwoorden van onderzoeksvragen. Eerst ontving je punten voor je medewerking aan onderzoeksvragenlijsten, daarna kon je kiezen voor verschillende bonnen/abonnementen etc.. Nu kun je je punten inwisselen voor Bol.com cadeaukaarten.

sira
door sira Sep 7, 2024 om 21:17
2512 Antwoorden / 24 Vragen

NMO gaat niet over onderzoeksvragen of enquêtes, ergo, er valt zelfs helemaal niets in te vullen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 6, 2024 om 21:45
7453 Antwoorden / 14 Vragen

opvallend dat er na de reactie van @intel08 ineens een aantal positive reacties komen van mensen die er aan deelnemen.

sira
door sira Sep 7, 2024 om 21:11
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Heel goed gezien Gerbera, dat viel mij namelijk ook al op.

De positieve reageerders hebben het allemaal steeds over enquêtes, maar dit onderzoek heeft niets met enquêtes te maken.
Ik vul al meer dan 20 jaar enquêtes in voor Nipo - TNS Nipo - Kantar en het is een keurig bedrijf, niks op aan te merken, maar het NMO-onderzoek stuitte mij tegen de borst.