at
door athene_1 Oct 24, 2005 om 13:11
Huishouden & energie

Stofzuiger ruilen

Hallo mensen,

Is er iemand die weet of een winkel [Mediamarkt] kan handelen zoals ze gedaan heeft; het gaat namelijk om het volgende: vorige week een nieuwe stofzuiger daar gekocht, zakloos. Kom ik thuis, maakt dat ding echt veel meer lawaai dan mijn oude stofzuiger die ik al vijftien jaar heb. Dat had ik dus niet verwacht en wil ik ook niet, dus ik terug na twee dagen, maar ik kan hem niet retour doen want ik heb hem gebruikt, zeggen ze, en dan valt het onder een of andere regel uit de algemene voorwaarden dat produkten om hygienische redenen niet geruild kunnen worden. Bij de bali hing daarvan een lijstje met voorbeelden maar stofzuiger staat er niet bij. kan ik zelf toch bedenken zeggen ze....Hangt trouwens overal met koeieletters: 14 dagen omruilgarantie zonder problemen...wat nu, want heb de stofzuiger inderdaad wel even gebruikt, anders had ik er niet achter gekomen....Bedankt voor reactie...groetjes, athene

4530 4 Rapporteer

hutch
door hutch - Oct 24, 2005 om 14:10
4521 Antwoorden / 29 Vragen

"Mediamarkt" dus en geen "Mediasmarkt".

hutch
door hutch - Oct 24, 2005 om 15:27
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Athene,

Volgens de algemene voorwaarden van Mediamarkt, artikel 10, kunnen bepaalde artikelen om hygienische redenen niet geruild worden. Als ik je verhaal zo lees, zou ik ook denken dat ik die stofzuiger wel zou kunnen ruilen c.q. retourneren. Lees het volgende maar eens uit de algemene voorwaarden:

Hygienische producten; producten waarvan een volgende gebruiker schade zou kunnen ondervinden als gevolg van het gebruik door een eerdere gebruiker.

De "Dikke van Dale":

scha·de (de ~, ~n/~s)
1 nadeel
2 geheel van beschadigingen

Ik kan mij niet voorstellen dat een eventuele volgende koper schade (in deze dus nadeel, er van uit gaande dat er geen beschadigingen zijn) ondervindt van een, zeer kort, gebruikte stofzuiger. Als dat zo is, dan hoef je in principe niets meer terug te brengen. Is het wel zo, dan gaat die stofzuiger wel heeeeeel erg kort mee en ondermijnen zij (Mediasmarkt) hun eigen reclame... Ik zou zeggen, maak die stofzuiger heel goed schoon en breng deze in de originele verpakking (met aankoopbon) weer terug en laat je niet zo gauw afschepen.

Succes

Hutch

user123
door user123 - Oct 24, 2005 om 15:36
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Zo'n stofzuiger die er kennelijk gebruikt uitziet vanwege het stof wat er in zat, is natuurlijk nooit meer als nieuw te verkopen. Dat begrijpt u vast ook wel. Dat is anders bij een TV of dvd-speler.

Daarbij: ondanks de omruilgarantie moet u natuurlijk ook opletten wat u koopt, én u had het product niet moeten gebruiken nadat u het had aangezet. Het is koffiedik kijken, maar ik denk dat men dan niet moeilijk had gedaan.

Mogelijk kunt het apparaat goed schoonmaken en voor een 2e poging gaan ? (met het bovenstaande antwoord op zak)

at
door athene_1 - Oct 24, 2005 om 17:24
2 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, natuurlijk moet ik kijken wat ik koop, maar daar staat tegenover dat ik als koper niet alles kan overzien en dat ik niet verwacht dat een nieuwe stofzuiger die 15 jaar jonger is dan mijn huidige veel meer lawaai maakt dan die oude; daar had ik dan ook wel voor gewaarschuwd mogen worden, vind ik...Ik begrijp dat het moeilijk opnieuw te verkopen is, alhoewel: twee dagen oud??, maar kom dan niet met een omruilgarantie of ander dom argument.... Bovendien had ik de tank schoon gemaakt...dus wat had ik nog meer kunnen doen dan?

athene