me
door mechielsenton Mar 9, 2019 om 18:03
Huishouden & energie

Stookkosten compensatie mag dit

afrekening stookkosten 2017 gekregen in juli 2018. bezwaar aangetekend tegen te hoge kosten. afgewezen   nu in maart 2019, na onderzoek , krijgen mensen die veel gestookt hebben een compensatie vanwege slechte isolatie, mensen uit hetzelfde complex, dus ook slechte isolatie, die weinig gestookt hebben krijgen deze compensatie niet. mag dit zo maar, of is er hier sprake van ongelijke behandeling?

2315 10 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Mar 9, 2019 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het lijkt mij dat als er gecompenseerd wordt voor stookkosten doordat er slechte isolatie is deze compensatie voor iedereen dient te gelden.
Is het een vast bedrag of gaat het om een percentage van de gemaakte stookkosten?

Wat geeft de verhuurder (?) aan als reden dat er niet voor iedereen gecompenseerd wordt?

me
door mechielsenton Mar 13, 2019 om 12:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

het is niet duidelijk , maar volgens mij gaat het om een percentage van de gemaakte stookkosten. de verhuurder geeft aan dat het gaat om verouderde isolatie, maar ook om een uitspraak van de geschillencommissie

ne
door neodutchio - Mar 9, 2019 om 18:57
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Tegen wie bent u in bezwaar gegaan en wie zorgt er voor die compensatie? Beide lijkt mij niet iets van een nutsbedrijf. Al blijkt dat er in het complex woningen zijn die zeer slecht geisoleerd zijn, dan is dat een taak van de eigenaar om dat op te lossen. Als deze ipv te verbouwen een korting geeft, dan mag dat. Zie het als gederft woongenot.

me
door mechielsenton Mar 13, 2019 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

bij woning stichting in bezwaar gegaan, hun zorgen ook voor de compensatie volgens mij heb ik in de vraag duidelijk gemaakt dat het dezelfde woningen met dezelfde isolatie  betreft. het enigste verschil wat ik kan bedenken is dat hun veel gestookt hebben en ik weinig, en hun compensatie krijgen en ik niet

ne
door neodutchio Mar 13, 2019 om 20:00
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe weet u dat de isolatie overal hetzelfde is? Daarbij scheelt de ligging van het appartement ook met het verbruik.

me
door mechielsenton Mar 14, 2019 om 12:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

omdat het o.a. gaat om 2 appartementen die op dezelfde verdieping naast elkaar liggen en beide geen hoekhuis zijn, en ik weet dat omdat ik ook met buren in gesprek gaat. maar de discussie  en vraag was: mogen er onder gelijke omstandigheden verschil in compensatie gemaakt worden, van deze discussie ga ik niet verder afwijken

ne
door neodutchio Mar 14, 2019 om 13:20
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U weet niet of de omstandigheden hetzelfde zijn. Tenzij u bouwkundige bent of een bouwkundig onderzoek hebt laten uitvoeren.

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2019 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u geeft nog steeds geen antwoord op de vraag wie die compensatie heeft toegekend.

Topantwoord

me
door mein33 - Mar 9, 2019 om 19:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Compensatie hoort evenredig aan het verbruik teruggeven te worden, aangezien een ieder een evenredig recht heeft.
Geen enkele verbruiker mag, om welke reden dan ook, hiervan worden uitgesloten.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2019 om 19:53
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het om blokverwarming en wordt er een nieuwe berekening van de stookkosten toegepast?

me
door mechielsenton Mar 13, 2019 om 12:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

geen blokverwarming, maar centrale cv ketel, en nee ook geen nieuwe berekening

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2019 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Centrale cv ketel. Dus blokverwarming.

me
door mechielsenton Mar 14, 2019 om 12:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt, dan weet ik nu dat het blokverwarming is, maar dit lijkt mij voor deze discussie niet van belang

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2019 om 11:18
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Als het stookkosten in een appartementcompex betreft waarvan de bewoners eigenaar zijn, dan is het een kwetie van de VvE. Zijn het huurappartementen, dan bezwaar maken bij de verhuurder en eventueel ook bij de woonbond (of huurdersvereniging als het een complex van een woningbouwstichtin is.

M.i. is er inderdaad sprake van ongelijke behandeling maar het lijkt mij wel heel erg lastig te bewijzen als de individuele appartementen geen eigen meters hebben.

me
door mechielsenton - Mar 12, 2019 om 16:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

het betreft hier gewoon flat woningen, met centale cv ketel beneden in de flat. ik heb dus bezwaar aangetekend bij de woningstichting die dus ook de warmte leveracier is. als reden word o.a. opgegeven de verouderde isolatie. maar dit lijkt mijns inziens dan te gelden voor alle woningen in het flat gebouw, wat nu gebeurd is dat mensen die erg veel stookeenheden hebben gecompenseerd worden. het gaat overigens om een percentage van de stookkosten.

panter22
door panter22 Mar 12, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Bij blokverwarming heb je appartementen waar je weinig hoeft te stoken om het appartement warm te krijgen en appartementen die veel kouder zijn en waar je veel meer moet stoken.
Voor die koude appartementen geldt een compensatieregeling,
De woningstichting zal toch wel e.e.a. uitgelegd hebben?

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2019 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal wordt bij blokverwarming de eventuele ongunstige plek van de woning al gecompenseerd in de berekening.

Maar blijkbaar komt daar nu een extra conpensatie, slechts voor veelgebruikers  bovenop?

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2019 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met de Woonbond.

wildrat
door wildrat - Mar 13, 2019 om 13:11
15 Antwoorden / 6 Vragen

Kan ziekte en/of leeftijd geen rol spelen ? Dam moet je wel stoken . het

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2019 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is geen discussie forum. Maar welke geschillencommissie heeft hier danuitspraak over gedaan?

panter22
door panter22 - Mar 14, 2019 om 13:16
6599 Antwoorden / Vragen

Als je weinig stookt, waarom moet je dan nog compensatie hebben vanwege de slechte isolatie?
Dan valt dat allemaal reuze mee.
Of gaat het er om dat steeds meer bewoners de cv niet meer gebruiken, waardoor anderen te veel moeten betalen?
Je moet eerst weten wat de reden van de woningbouw is om niet iedereen te compenseren.
Nu wordt het raden naar de reden, Niet alleen van de woningbouw, maar ook die van de huurcommissie.