mj
door mjurgen Jun 24, 2020 om 12:13
Huishouden & energie

Stucplaat of stukken?

We hebben al onze ramen en deuren laten vervangen. De binnenafwerking langs de kozijnen / openingen moet nog gebeuren. Bij de vervanging van de kozijnen zijn de zijkanten van de openingen beschadigd.

Wat moet gebeuren zodat het ook binnen weer mooi uitziet?

Een stucadoor wil daartoe stucplaten plaatsen, die volgens hem dan getext kunnen worden.
Ik had gedacht dat de stucadoor de uitgebroken stukken zou bijwerken en het geheel dan misschien van een dunne laag stucspecie zou voorzien.

Ik vraag me af of het plaatsen van stucplaten wel een goede oplossing, te meer daar ik lees dat deze eigenlijk bedoeld zijn om daarop stucwerk aan te brengen (en niet meteen een latexverf). Ook vraag ik me af of ik dan niet naden blijf zien.

Wie kan me wegwijs maken?

2837 9 Rapporteer

mr
door mrmoto - Jun 24, 2020 om 12:49
167 Antwoorden / 4 Vragen

Eerstens moet u er van uit gaan dat de bij u zichtbare schade aan de wanden wordt gerepareerd DOOR de aannemer van deze klus , afhankelijk van wat voor materiaal de kozijnen gemaakt zijn is er een reparatie mogelijkheid bij houtenkozijnen kan maar is voor mij geen optie , stucplaat worden vastgezet in het houten kozijn waarna deze dan worden behandeld met spachtelputsch . Zijn de kozijnen van kunststof ? er nog niet eens aan denken om hier stucplaten aan te bevestigen maar alleen met purschuim of sneldrogende kalkmortel opvullen en dan later weer afwerken met de al voorgenoemde spachtelputch

mj
door mjurgen - Jun 24, 2020 om 13:14
62 Antwoorden / 19 Vragen

Het betreft kunstof kozijnen.
De optie was of afwerken met kunstoflijsten (dat zou bedrijf dat ramen heeft gepla) of laten stukken (door extern iemand). De aannemer beval de stukadoor aan, die met het voorstel van de stucplaten kwam (waarover ik in mijn vraag schreef).

mr
door mrmoto - Jun 24, 2020 om 13:47
167 Antwoorden / 4 Vragen

om nou al gelijk in nieuwe kunststof kozijnen gaten te boren om deze stucplaten vast te zetten is natuurlijk kolder en verlijmen ook omdat de stuckplaten aan beide zijdes een papier achtige bekleding hebben , dan gaan voor gaten en sleuven opvullen en dan later er de kunststofprofielener over heen LIJMEN dus laat niet boren in uw nieuwe kozijnen!

1paul
door 1paul - Jun 24, 2020 om 13:57
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat denk ik ook maar waarom werkt u de dag niet af met hout en schildert u deze daarna=

ma
door malty - Jun 24, 2020 om 14:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen
gerbera
door gerbera - Jun 24, 2020 om 14:19
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem aan dat u gipsplaten bedoeld en die zijn prima, zeker bij gebruik van wandplaten, met latex te schilderen. Het feit dat de stucadoor gipsplaat wil gebruiken duid er op dat het om grote oppervlakte gaat. Mag aannemen dat deze de boel glad afwerkt en naden zal u dan niet te zien krijgen. Wel zo verstandig dat gipsplaat gebruikt wordt zeker als aanheling op de kozijnen. Ook kunstof heeft een werking en dat wordt dan door de gipsplaten opgevangen. Als het goed is zijn de kozijnen met een rubber band in het metselwerk geplaatst zodat daar wat ruimte is voor werking. Deze ruimte vol smeren met specie kan er voor zorgen dat er spanning op de kozijnen onstaat met zelfs mogelijke glasbreuk.

sira
door sira - Jun 24, 2020 om 14:23
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Bij kunststof kozijnen wordt de dagkantafwerking (binnenafwerking) meestal gedaan met kunststof profielen in de kleur van de kozijnen, met of zonder houtnerf (afhankelijk van de kozijnen). Dit zorgt voor een strak geheel.

mj
door mjurgen - Jun 24, 2020 om 15:18
62 Antwoorden / 19 Vragen

Hartelijk dank voor de antwoorden. Daar heb ik iets aan. Moet er wel nog goed over nadenken.

(Bij onze vorige woning heeft het bedrijf dat de kunststofkozijnen plaatste kunststofprofielen aan de binnenkant geplaatst. Toen wij - hele tijd later - de kamer(s) lieten renoveren, werden de kunststofprofielen verwijderd en werd de dagkant met de rest van de muren van de kamer gestuct. Dat zag mooier uit dan de kunststofprofielen, reden dat we nu niet voor kunststofprofielen hebben gekozen.)

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2020 om 15:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u advies op het forum van Klusidee vinden of daar nog eens uw vraag voorleggen:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/gips-of-stucplaat.115445/