br
door branki Oct 29, 2006 om 10:57
Huishouden & energie

Te hard matras zachter maken door oplegmatras? Medicomfort ervaringen?

Wij hebben nog vrij nieuwe pocketveringmatrassen. Het zijn op zich matrassen van goede kwaliteit en ze waren ook niet goedkoop. Maar we slapen er niet lekker op, ze zijn te hard. Ikzelf krijg de laatste tijd steeds meer last van pijn in mijn onderrug.

Nu zit ik er over te denken om dit op te lossen met een oplegmatras.

We hebben sinds een week oplegmatrassen van Medicomfort op proef. En de pijn in mijn rug is zo goed als weg. Ik heb echter het idee dat ik het door deze matras nogal warm krijg. Ook heb ik de laatste dagen wat last van hoofdpijn. Kan natuurlijk toeval zijn, maar zou het ook met de matras te maken kunnen hebben?

Heeft iemand ervaring met Medicomfort matrassen of heeft iemand een andere suggestie om het probleem van een te harde matras op te lossen?

47103 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Met Medicomfort matrassen heb ik geen ervaring, maar wel met zo'n los dun matras bovenop een pocketveringmatras. Ik had nl. hetzelfde probleem ; last van mijn rug na het kopen van een nieuw  -toch veel beter- matras. Ik heb toen ook zo'n dunne matras erbij gekocht. Want een andere manier om een harde matras zachter te maken is er niet.

Ten eerste moet je rug natuurlijk wennen aan het nieuwe matras, maar zo'n los matras zorgt er inderdaad voor, dat het allemaal veel zachter en comfortabeler aanvoelt. Ik heb nu een veel dunner hoofdkussen nodig, misschien moet je daar ook eens naar kijken. Want je lighouding is natuurlijk veranderd, en dan kan je niet meer met je "oude" hoofdkussen doen. Maar helaas hoor ik soms toch nog dat, ondanks de flinke uitgaven voor nieuwe en goede matrassen, iemand er toch niet aan kan wennen en dan toch weer een nieuw matras moet kopen. Bij sommige zaken mag je bv. twee weken "proefslapen" op een nieuw geleverd matras en mag je het, met een kleine bijbetaling voor het reinigen van de overtrek van het matras, dan weer inleveren en een nieuwe bestellen. Vraag hierna als je een nieuw bed/matras wilt kopen.

Maar inderdaad is het met zo'n dun matras erbij veel warmer. Ik heb afgelopen winter mijn winterdekbed tevoorschijn gehaald en 2 nachten later weer terug op zolder gelegd. Gewoon omdat het met dat extra matras zoveel warmer was! Een zomerdekbed volstaat (bij mij tenminste) nu heel goed. Hopelijk heb je iets aan dit antwoord ?

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het geen 'kosten op sterhuis maken'?!

Het lijkt mij beter, bij een beddenspecialist, een nieuw matras te kopen die aan uw zachtheid voldoet.

Let wel! Een matras wordt in catagoriën ingedeeld voor wat betreft de hardheid, daar heeft uw lichaamsgewicht een belangrijke rol, daar wordt de matras op afgestemd. Een (goede) beddenadviseur/adviseuse zult u daarop wijze. U moet het  in de winkel uitproberen wat voor u het beste matras is met het advies. U kunt een goedkope of een duurdere (merk)matras kopen, naar gelang de materialen ervoor worden samengesteld. Zweet u veel in bed? Ventilatie van het matras! Dikte van matras, d.w.z. diepte waarin uw matras in het bedframe ligt?

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, ik heb zeker wat aan je antwoord.

Hoe was dat trouwens afgelopen zomer met die hitte. Was het toen niet heel erg warm?

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een topper kunt u wel iets doen aan de conformiteit, maar het blijft knutselen. Meestal zijn voor matrassen kernen leverbaar in verschillende stramheden (soft/medium/hard). Wanneer uw matras is open te ritsen, kunt u bij een goede leverancier proberen de kern om te ruilen voor een zachter type.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Nog een korte reactie op de warmte van zo'n topper : 's zomers is het dus gewoon onder een laken slapen, dan gaat het dekbed helemaal de kast in.

Misschien nog een tip : je kan eventueel ook een hoes van schapenwol over de topper doen. Zal je zeggen, dat dat helemaal warm is. Maar wol is juist prima temperatuur- en vocht regulerend. Enne...nog zachter. Of misschien vind je dit teveel op het prinses-op-de-erwt effect gaan lijken ? Het is maar dat je tenslotte comfortabel kunt slapen, nietwaar ?

Maar een andere schrijver heeft ook gelijk; het blijft natuurlijk iets oplossen, waarvan het basisprobleem (een te hard matras) niet helemaal opgelost zal worden. Maar niet iedereen heeft de financieën om, na aankoop van nieuwe matrassen, gelijk weer andere matrassen te kopen. Tenslotte hoop je toch ongeveer 6 tot 10 jaar van je nieuwe matrassen te kunnen doen. En na verloop van tijd worden gelukkig ook de harde matrassen iets zachter.

In ieder geval ; veel succes.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 35 jaar als bedrijfsleider/eigenaar gewerkt als beddenspecialist. De bouw van ieder mens is anders. Wanneer je op de matras ligt, moeten normaal je schouders dieper inzakken en bij de heup moet de matras bijna niet inzakken. Ben je zwaar op je heupen, dan zakt daar de matras dieper en kom je in een hangmat te liggen. Dan is ook een oplegmatras niet goed. Je zou dit kunnen oplossen, door onder de heup b.v. een kussen van een tuinstoel te leggen, waardoor de heup omhoog komt. Ook de ondergrond is belangrijk. Een oude spiraal of boxspring is bij de heup altijd zachter.Houd er rekening mee, dat er geen goede matras bestaat, als die voor de persoon niet geschikt is. De prijs zegt niets.

Bij het liggen op de matras moet de wervel recht zijn.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ branki .............Herkenbaar wat je schrijft.

Ik heb onlangs een pocketveringmatras gekocht. Slaapt prima hoor, want ik leg er altijd eerst nog een dekbed op, dan molton en dan pas hoeslaken. Nu heb ik deze matrassen bij Neckerman gekocht en ik ga nu ook een oplegmatras erop kopen. Daarvoor heb ik eerst even in de winkel proefgelegen. Toen ik op een visco-elastischtraagschuimmatrasje lag, had ik zoiets van jeetje wat een ondersteuning. Ik had echt geen zin meer om op te staan. Dus thuis gekomen eerst ook maar eens prijsvergelijking gedaan met winkels en postorderbedrijven.  Bij Neckerman zag ik op blz. 601 nr.4 een visco-elastisch traagschuimoplegmatras met 7 vormgevende steunzones. En die laat ik nu komen. 1.40 bij 2.00 kost € 99,--. Maar dat moet dan maar, want een heel matras van deze traagschuim in dezelfde maat kostte in de winkel € 1600,--. En dat ga ik toch echt niet betalen. Ik heb dit bij mijn vorige matras ook zo gedaan, maar dan met een ander oplegmatras en dat was mij toen ook prima bevallen. Eerdergenoemde is 3 cm dik, maar ik zie dat er ook eentje van 5 cm dik is, maar die kost dan al weer €229,-. Ik moet zelf ook nog even nadenken, welke van de twee ik neem, maar zo doe ik het dus, hartelijke groetjes Elena