to
door tohadusa Nov 22, 2003 om 19:00
Huishouden & energie

Termopeen

s'morgens zijn de ramen aan de buitenkant beslagen, dit duurt enkele uren. Hr glas
Is dit normaal?

6144 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet normaal. Zeer waarschijnlijk zit er vocht tussen de twee lagen termopeenglas in. Neem contact op met je leverancier want hier zit normalieter 5 tot 10 jaar garantie op! Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit het vocht echt aan de buitenkant of in het raam? In het eerste geval botst warm met koud.. Da's geen rare toestand hoewel je je kunt afvragen of het niet vreemd is dat er ondanks termopane ramen nog zoveel warmte aan de buitenkant kan komen en er vocht ontstaat terwijl het nog niet echt koud is geweest. In het tweede geval zit er een lek in de afdichting van de ramen. Het is een soort dubbelglas, maar anders dan voorzetramen (waar je dat probleem veel vaker tegenkomt). Termopane is helemaal geseald als het goed is. Dat laagje lucht tussen de twee ruiten zorgt voor extra isolatie. Als er een lek in de seal zit, krijg je vocht tussen de twee ruiten (en werkt de isolatie dus ook niet meer zo geweldig) en moet je inderdaad naar je leverancier (overigens is het alleen zinvol naar hem te gaan, niet naar de fabrikant).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijk is het u er te van overtuigen dat het vocht daadwerkelijk aan de buiten zijde zit en niet aan de binnen kant.
Waneer het aan de buiten zijde zit komt dat door het hoge vochtigheidsgehalte buiten is is het zaak deze ramen eens onderhande te nemen met een goed schoonmaak middel.
Het probleem wat zich namelijk voordoet is het aanslaan van vochtige lucht aan een (vuil) raam en heeft niets met isolatie glas te maken (mocht hetprobleem zich blijven voordoen is het eens de moeite waard een glas leverancier te bellen en uw glasdiktes te laten meten Standaard zal u glas opgebouwd zijn uit 5 mm binnen glas 15 mmm spouw met gasvulling voor hr++ en 4 mm glas buitenzijde. dit alles is te meten met een glas spouwdikte meter welke elke leverancier in zijn bezit heeft.

Natuurlijk kan het zo zijn dat u een lek raam heeft en het vocht in de spouw zit.
Dan moet u in het kader (zilverkleurig metaal) kijken of u een datum kan vinden)
Deze datum geeft aan wanneer glas is vervaardigd en of u dus nog garantie heeft.
U heeft 10 jaar fabrieksgarantie op het glas maar niet op het plaatsen.
Dit houd in dat wanneer het glas niet ventileerend is geplaatst dat u geen nieuw raam krijgt en alle kosten voor u zelf zijn.
Het is dus tevens zaak een oude rekening welke dient als garantie bewijs aan de glas leverancier (schilder) te laten zien welke dan voor u zal proberen dit nieuw te bestellen.

Ik kan nog wel veel meer vertellen maar ik denk dat u voldoende heb met dit wat ik verteld heb eb hoop dat ik u geholpen heb.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Condensatie bij HR-beglazing

Doordat HR-beglazing zeer goed thermisch isoleert, zal de buitenruit kouder zijn dan bij een normale isolerende beglazing, omdat de warme binnentemperatuur minder wordt doorgegeven dan bij een slechter isolerende ruit. Door combinatie van een koude buitenruit en een relatieve hoge vochtigheid kan er aan de buitenzijde van het glas tijdelijk condensatie optreden. Deze condens verdwijnt meestal in de loop van de ochtend en duidt niet op een technisch gebrek van de ruit. De hoeveelheid condensatie neemt toe naarmate de isolatie van de ruit beter is.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe beter de beglazing isoleert , hoe groter het verschil in temperatuur tussen het buitenste en het binnenste blad, en hoe groter dus het risico op condensatie.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ongebruikelijk dat er vocht aan de buitenzijde van uw glas zit. Bij een hoge luchtvochtigheid kan dit voorkomen, maar normaal gesproken gebeurd dit niet veel omdat het muuroppervlak rond het glas meer vocht absorbeert dan het glas. Ik denk zelf echter dat er waarschijnlijk iets mis is met de manier waarop het glas geplaatst is. Normaal worden er ventilerende glaslatten gebruikt die door middel van openingen condens afvoeren. Als de ruit bij plaasting op te brede rubberen blokjes is gezet zou het damptransport verstoord kunnen zijn. Ook kan de afsluiting van de glaslat en de ruit een oorzaak zijn. Het beste is om een onafhankelijke glasleverancier naar het condens probleem te laten kijken. Indien hij dezelde indruk heeft als ik nu, vraag hem dan om een bevestiging per brief. Hiermee kunt u de leverancier van het glas verzoeken de zaak opnieuw, en dit keer volgens de voorschriften te plaatsen.
Blijft over de laatse mogelijkheid;
Zit de condens echter aan de binnenzijde van de buitenste ruit, dan is uw raam lek en dient dit vervangen te worden. Hiervoor bent u juridisch gedekt. Standaard is een garantie van 5 tot 10 jaar gebruikelijk, met een afschrijvingspercentage van 10 % per jaar.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja condensatie op het buitenraam is mogelijk. Het klinkt raar maar u hebt een goed produkt. Het warmte verlies naar buiten is zo minimaal dat condens op uw "koude" buitenraam slaat.
U kunt de folder over isoaltieglas opvragen bij ieder zichzelf respecterend glasbedrijf.
Hierin staat uw probleem ook nog eens uitgelegd. MVG

Willy Swinkels Sector vereniging erkende glaszetters