pslender
door pslender Jan 20, 2010 om 12:42
Huishouden & energie

Variabele gastarief

Ik kreeg vandaag een mail van Essent met de volgende mededeling:

Afgelopen juli heeft Essent het variabele gastarief al flink verlaagd. We hebben nu alweer goed nieuws. Ondanks de gestegen olieprijzen in het afgelopen half jaar blijft ons gastarief per 1 januari 2010 hetzelfde.

Klopt dit wel?

De gasprijs is volgens mijn menig al een halfj aar geleden ingekocht en deze zou dan per 1 januari 2010 verrekend moeten worden in het gas en leveringstarrief!

Ze doen nou alsof ze geweldig bezig zijn maar in feiten zijn de zaak aan het belazeren.......

599 2 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 20, 2010 om 13:34
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Essent mag, of kan dan nu toch de prijs van gas toch voort zetten voor het volgend half jaar.
Maak anders een vergelijking op de sits van energie leveranciers, om te kijken of de prijs nog hetzelfde is, en of wat gas elders kost.
Zins de privatisering van energie, moet je inderdaad de energie leveranciers niet zo maar geloven.
Kijk en vergelijk is het motto.

Succes er mee.

Susses er mee.

pslender
door pslender - Jan 20, 2010 om 14:02
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb nog ff zitten bladeren bij kassa en vond dit interressante stukje...

Op dit moment bestaat de vreemde situatie dat de olieprijs sterk gedaald is, maar de energiebedrijven hebben aangekondigd dat de prijs van gas in januari 2009 wel eens met tien procent zou kunnen stijgen. Hoe kan dat?

Hoe komt de gasprijs tot stand?
Op 22 juli 1959 werd de gasbel in Slochteren ontdekt en werd Nederland opeens gasproducent. Toentertijd wist niemand eigenlijk wat de waarde van gas was waardoor men heeft besloten om uit te gaan van de olieprijs, het substituut. Gas is een schonere brandstof dus de prijs mag niet hoger liggen dan die van de meer vervuilende olie.

Met de oliecrisis in de jaren `70 werd de olieprijs steeds grilliger en ging de prijs hard op en neer. Daarom is er toen gekozen voor een systeem waarbij de prijs op een gemiddelde over 6 maanden wordt gebaseerd. Energiebedrijven mogen jaarlijks tweemaal de prijs aanpassen. (Van april tot oktober wordt het gemiddelde genomen voor de prijs die op 1 januari in gaat. En van oktober tot april voor de prijs die op 1 juli ingaat.)

De gasprijs wordt nu in de EU vastgesteld aan de hand van een formule waarbij de prijs van olie de grootste rol speelt. De bulkinkoop van gas vindt echter minimaal een halfjaar van te voren plaats dus onder de prijsvoorwaarden van dat moment. De extreme schommelingen waar de olieprijs aan blootstaat, worden er bij het bepalen van de gasprijs uitgehaald. Hierdoor hebben we het afgelopen halfjaar relatief weinig betaald voor ons gas en als het goed is, zal de prijs in de zomer weer gaan dalen. Dat voelt natuurlijk heel raar voor de consument.