va
door vano Dec 10, 2022 om 15:38
Huishouden & energie

Verhogen gasketelonderhoudstarief?

Alle installateurs die gasketels onderhouden moeten per 1 april 2023 over een BRL 6000-25 certificering beschikken.
Nu kondigt mijn installateur aan dat hij derhalve per genoemde datum de tarieven met 20 % moet (lees: wil) verhogen.
Is dit volgens jullie een redelijk percentage als je personeel een (mogelijk ééndaagse) cursus moet volgen?

3807 13 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2022 om 15:53
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft denk ik niets met die cursus te maken, zowel personeels, materiaalkosten e.d. stijgen dus zal de installateur zijn tarieven moeten aanpassen. Dat van die certificering was al geruime tijd bekend en de meeste monteurs beschikken daar al over.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 10, 2022 om 16:02
7356 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de vraag ook aan   https://www.higherlevel.nl/    stellen

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2022 om 18:35
16957 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPY, is vraagsteller een ondernemer?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 10, 2022 om 18:54
7356 Antwoorden / 3 Vragen

@ heremiet kreeft, lijkt op een verhuurder.

rj
door rjw Dec 11, 2022 om 06:05
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Waar baseer je op dat het een verhuurder zou kunnen zijn?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 11, 2022 om 08:10
7356 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat ikzelf nooit iets met een salarisverhoging van een installateur te maken heb gehad, dacht ik dat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 10, 2022 om 16:26
2255 Antwoorden / Vragen

De bekende denkfout, u heeft niet de keuze de tarieven goed- of af te keuren, en de uitleg van het bedrijf is letterlijk oncontroleerbaar. U kunt ze accepteren of een ander onderhoudsbedrijf zoeken. De productieve vraag is; "Wie weet er een onderhoudsbedrijf die het voor minder doet?"

rj
door rjw Dec 10, 2022 om 17:18
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Betere vraag: "welk bedrijf doet het net zo goed of beter voor minder geld?"

hereistom
door hereistom - Dec 10, 2022 om 16:47
754 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is, wat is het tarief en wat gaat het in 2023 kosten?
En hoe vaak krijg je daar onderhoud voor? Bij grote bedrijven doen ze maar 1x in de 2 jaar onderhoud.
En is die prijs inclusief service als er bijv. een storing is?

rj
door rjw - Dec 10, 2022 om 17:20
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Een certificering kost altijd meer geld voor een bedrijf en dat moet ergens vandaan komen. Afhankelijk van hoeveel klanten een bedrijf heeft zullen de kostenstijgingen meer of minder zijn. Voor een eenmanszaak zal logischerwijs een hogere prijsstijging nodig zijn dan voor een grote installateur.

me
door mein33 - Dec 10, 2022 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

20 % van welk tarief en wat zit er zoal in uw onderhouds/reparatie/24h service pakket.
De tariefsverhoging zal meer inhouden dan alleen de noodzakelikke certificering van de installatiemonteur, er zullen vast ook andere zaken zijn die een prijsverhoging rechtvaardigen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2022 om 19:01
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Het is geheel aan u wat u doet. Indien de voorwaarden van de overeenkomst niet aangeven dat een dergelijke verhoging of een verhoging op zich mogelijk is kan er in juridische zin worden gesprken van eenzijdig niet nakomen en daarmee is de installateur dan in gebreke te stellen.

Nu is het wel zo dat deze certificering inderdaad verplicht is en wij momenteel hoe dan ook met het gegeven worden geconfronteerd dat er een groot gebrek is aan gecertificeerde technici en dat zal bij deze installateur ook zo zijn. Daarbij kan er ook sprake zijn in de komende tijd van salaruisaanpssingen.

Indien de installateur inderdaad eenzijdig wijzigt heeft u afdoende reden om de overeenkomstr te doen beëindigen en over te stappen naar een andere. De grote vraag is dan wel of er een andere te vinden is die alsdan goedkoper is of voldoende gecertificeerde medwerkers heeft om u van dienst te kunnen zijn.

Tevens is het m.i. absoluut niet zo dat er 'slechts sprake zou kunnen zijn van een éénbdaagse cursus' en zie daarvoor o.a. https://www.maintenanz.com/professional/kennis/brl-6000-25/ en ook deze https://www.kiwa.com/nl/nl/services/certificering/brl-6000-25-certificering-preventie-koolmonoxide/.  Zo u toch van mening bent dat het niet kanzie dan: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en indien u lid bent van Vereniging Eigen Huis kunt u daar nader juridisch advies vragen of evt. - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl.   Of het echt redelijk is, mijn indruk is van wel gelet op de argumenten die ik al gaf en indien toch niet, is het aan u om naar een andere over te stappen (mits, herhaald, die te vinden is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 10, 2022 om 19:44
1865 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Vano,

Dit speelt ook bij sociale huurwoningen.

Normaal krijgt mijn CV ketel ieder jaar een servicebeurt.

Toen ze niet kwamen ,ben ik erachter aan gegaan.

Nu komen ze nog maar 1x per 3 jaren langs voor onderhoud.

Echt gevaarlijk want veel woningen hebben een oudere CV ketel van 15 jaar of ouder.

tenormin
door tenormin Dec 10, 2022 om 23:05
16933 Antwoorden / 108 Vragen

GA, dan moet je CV ketel van recenter jaar zijn. Vroeger ook ieder jaar maar sinds HR ketel ook maar eens in de 2 á 3 jaar. Schijnt echt zo te zijn geregeld. Dus heb je ook een moderne ketel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 11, 2022 om 02:23
1865 Antwoorden / 32 Vragen

@Tenormin,

Mijn CV ketel is nu 11 jaar oud en is in onderhoud bij Bonarius.

Wat mij de afgelopen 10 jaar opviel, was dat elke monteur de CV ketel anders schoonmaakt: de 1 wat grondiger dan de andere.

Vorig jaar kwam er een jonge man langs,die de CV ketel wel heel grondig aanpakte: hij vernieuwde ook een "rubber".

De monteur vertelde mij ,dat dit rubber ieder jaar vernieuwd moest worden en er kwam toch een zooitje vuil van de CV ketel af.....

Ik vrees,dat de woningbouwverenigingen gewoon aan het bezuinigen zijn op het onderhoud van hun CV ketels en het is wachten op een eerste slachtoffer.....

rj
door rjw Dec 11, 2022 om 06:07
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Klinkt eerder dat die monteur iets vervangt om een extra factuur naar de opdrachtgever te kunnen sturen. Bij jonge ketels zoals bij jou hoef je niet jaarlijks dingen te vervangen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 11, 2022 om 12:19
1865 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte RJW,

Ik ben geen CV monteur en u ook niet.

Wel weet ,ik dat een CV ketel veel gas verbrandt.

Het is dus een soort motor.

En een motor heeft onderhoud nodig.

Ik ga toch ook niet zomaar de APK van mijn auto 2 jaren overslaan?

me
door mein33 Dec 11, 2022 om 12:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Een APK is geen onderhoudsbeurt !

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 11, 2022 om 19:53
1865 Antwoorden / 32 Vragen

@Mein33,

Voor u misschien niet,voor mijn oude auto wel.

Ik moet elk jaar flink betalen om mijn auto door de APK keuring te krijgen.

Maar het ging meer om het voorbeeld : u kunt ook lezen : het is niet verstandig om de onderhoudsbeurten over te slaan.

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2022 om 21:57
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Voor dat u in de juridische procedure stapt zou ik de voorwaarden eerst maar eens goed doornemen. Daarnaast gaat het om jaarcontracten die zowel door u alsook door het installatiebedrijf stop gezet kunnen worden. Van eenzijdig veranderen is hier dan geen sprake en kan het bedrijf de tarieven aanpassen waar u wel of niet mee akkoord gaat. Door die certificering is er voor het bedrijf extra administratie hetgeen meer tijd kost en ook een CV monteur heeft wat meer tijd nodig voor de controle door de daarbij behorende administratie en tijd is geld.
Of een cursus 1 of meer dagen duurd is niet van belang dit is geheel afhankelijk van de technische kennis, omgaan met tablet, van een monteur dus op basis daarvan zal het tarief niet verhoogd worden.

panter22
door panter22 - Dec 11, 2022 om 07:11
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel euro extra is die 20% verhoging van de tarieven.

Kijk eens naar de voorwaarden van de grote onderhoudsbedrijven of je daar beter af bent.
Als je tevreden bent over de installateur, wat maakt je die paar euro dan uit.

ro
door ronny530 - Dec 11, 2022 om 08:11
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Die certificering is niet enkel een papiertje die aantoont dat een monteur de werkzaamheden mag uitvoeren er komt meer bij kijken. Naast het reguliere onderhoud dient de monteur ook metingen uit te voeren en de uitkomsten te registreren in een digitaal dossier die aan de betreffende cv installatie is gekoppeld zeg maar een soort van apk voor cv installaties. De monteur is langer met de onderhoudsbeurt bezig en kan daardoor minder onderhoudsbeurten per werk dag uitvoeren. De tariefs verhoging heeft m.i. van doen met die extra verplichte werkzaamheden en niet met de onderhoudsbeurt zelf.

1paul
door 1paul - Dec 12, 2022 om 11:36
3319 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit is het niet, zeg een eventueel abbo op en zoek een installateur in de buurt die een eenmanszaak is bijv, deze zijn heel vaak een pak goedkoper en sluit daar geen abbo af maar spreek af dat deze gewoon 1X peer jaar of 2 jaar de ketel onderhoud tegen uurtarief!

mo
door mof - Dec 12, 2022 om 13:38
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe lang de cursus duurt doet er niet toe. Wel wat de cursus kost. Ik weet niet hoeveel 20% is maar het lijkt me wat veel tenzij de certificatie om de zoveel tijd
weer herhaald moet worden.