lu
door luuk gommans Nov 28, 2016 om 16:32
Huishouden & energie
Verschil prijs Media Markt NL en Duitsland

Goedendag,

Wij zijn op zoek naar een warmtepompdroger en kwamen uit bij Bosch WTW87560.

Deze staat te koop bij de Media Markt in Nederland voor €725 en bij de Media Markt in Duitsland voor €629.

Weet iemand als er buiten de taal van de bedieningsknoppen er meer anders is bij zo'n soort producten? Ik heb Bosch gevraagd voor een antwoord, dat heb ik gekregen (zie onderstaand), maar ik ben er niet verder mee geholpen:

'Helaas kunnen wij niet weten wat een dealer verkoopt en wat een andere niet verkoopt. U zou hiervoor met Media Markt in contact moeten gaan.'

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,

Luuk G.

40851 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2016 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan is er een probleem, dan zou MM uit Duitsland moeten komen om hem te repareren?

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 17:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

OT @tijger1, heeft u ook bericht gehad over de cijfers in Avatar? Heb ze inderdaad weg kunnen krijgen met uitloggen en opnieuw inloggen maar nu wil ik graag weten of u nu ook geen berichten meer krijgt in de avatar. Heb het de redactie al laten weten, van mezelf uiteraard, vraag me af of het bij u dus wel allemaal gelukt is, dus nieuwe vragen, uitgedrukt in cijfers, in avatar.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Zie tot mijn verbazing dat het grote getal weg is. Ik heb geen bericht gehad en ik heb ook niet hoeven uit- en opnieuw inloggen. Maar mooii dat het voor elkaar is.

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 18:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, nu weer een ander probleem: krijg geen nieuwe notificaties meer. Denk dat ik maar een potje ga zitten janken. ;-)

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb ik blijkbaar een streepje voor, want ik krijg ze wel. :-))

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 20:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wonderlijke site @tijger1, heb er eentje, haha, lucky me. Streepje voor was er al langer hoor.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nadat ik het bovenstaande schreef, was alles ineens verdwenen, dus te vroeg gejuicht. We wachten maar af.

ja
door jackyh - Nov 28, 2016 om 16:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt mij dat er geen verschil is als de modelcode hetzelfde is. Een prijsverschil van bijna 100 euro is wel veel ondanks reiskosten e.d.

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2016 om 16:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - In het grensgebied staat er onder advertenties vaak bij "wij leveren ook naar Nederland", waarmee de vraag is opgelost wat betreft de garantie en reparatie die dan grensoverschrijdend ook geregeld zullen zijn. Staat dit er echter niet bij is er dus nog niets opgelost qua support. In België doet Media Markt A zèlfs niets, wanneer iets bij Media Markt B gekocht is.

2 - Wanneer de Bosch-modelnummers identisch zijn gaat het om dezelfde apparaten, waarvan de Consumentenbond echter zegt, tòch alleen machines die in Nederland gekocht zijn te willen testen, omdat ze er niet zeker van kunnen zijn, dat het op 1:1-identische apparaten gaat. Dat leest zo alsof er mógelijk toch andere onderdelen gebruikt zouden kunnen zijn. Opvallend, dat de zoekmachines achter het bestelnummer -NL zetten!

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 16:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is toch helemaal de vraag niet.

hansje klein
door hansje klein Nov 28, 2016 om 17:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Aangepast.

diumenge
door diumenge - Nov 28, 2016 om 16:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo lost dat de vraag op? De vraag is of het product verschilt van de versie die de Nederlandse MM verkoopt.

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou ja, wordt het antwoord van HK aangepast zonder dat even aan te geven (handig), slaat je vraag/reactie (en die van mij) dus nergens meer op.

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 17:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Aah, vandaar. 't Zou verboden moeten worden! ;-)

hansje klein
door hansje klein Nov 28, 2016 om 17:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Als TS er maar iets mee kan........ik zit op Carola.83 als regelnicht niet te wachten!

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 17:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kennelijk niet, want TS heeft de vraag aangepast. Zie verder niet wat dat met Carola.83 als regelnicht te maken heeft.

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 17:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@HK: Als er al reacties op een antwoord gegeven zijn en je gaat als gevolg van die reacties ineens je tekst corrigeren, is het wel gebruikelijk dat je even iets van 'edit' of 'tekst aangepast' neer zet.

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: foutje van me: niet de vraag is aangepast maar het antwoord van HK, waardoor jouw reactie (en de mijne) dus nergens meer op slaag. Ik ga het woordje vraag nu ff wijzigen in antwoord.

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 17:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geweldig dit ;-).

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 17:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

OT. Er is iets aangepast met de notificaties? Ik zie ze nu nog maar eenmalig en daarna verdwijnen ze?

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 17:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Haha, wordt spelletje: zoek de vout....

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 17:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

OT @diumenge, bedoel je de notificaties in Avatar? Bij mij zijn ze allemaal verdwenen en dat terwijl ik er meer dan 400 had. ;-)

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ Tenormin, ja die bedoel ik. Bij mij verdween de melding (het nummer) wel, maar bleven de notificaties wel zichtbaar. Nu zijn ze daarna direct weg.

marita5
door marita5 Nov 28, 2016 om 17:44
11512 Antwoorden / 15 Vragen

OT @Diumenge , bij mij ook , nieuwe vraag krijg ik een melding 1x (nummer) en dan is mijn lijst op mijn avatar leeg .,vragen bekijken via mijn avatar gaat niet meer leeg .

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kon in mijn avatar de nieuwe vraag aanklikken en daarna was het cijfertje weg. Lijkt me ook de bedoeling.

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 17:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

OT. Dus, weer een aanpassing die geen verbetering is. @Tijger1, niet alleen het cijfer met het aantal notificaties verdwijnt (dat deel is wel logisch) maar ook wat de notificatie was, dus het cijfer 1 n.a.v. je reactie is verdwenen, maar wat en waarop die reactie was ook (dat laatste lijkt mij niet de bedoeling en als het wel de bedoeling is, dan is een verslechtering wat mij betreft).

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2016 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zijn aan het goochelen. Zag zo-even naar aanleiding van vraag Tenormin, bij mijn avatar 5 staan, toen ik klikte stonden de namen en de vragen er. Nu alles weer weg.

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 18:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, je ziet ze maar eenmalig.

Cookies
door Cookies - Nov 28, 2016 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zal, behalve de taal, geen verschil zitten. Een Bosch WTW87560 blijft een Bosch WTW87560. Al gekeken of ze wel bezorgen in Nederland?

tenormin
door tenormin Nov 28, 2016 om 17:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ben je aan het schreeuwen? ;-)

Cookies
door Cookies Nov 28, 2016 om 17:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik niet, maar Kassa misschien? Alles weer groot, begrijp ik?

reflecs
door reflecs Nov 28, 2016 om 17:58
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Via de website niet; "deutschlandweit" ?

lu
door luuk gommans Nov 28, 2016 om 18:50
Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon zelf bij de Duitse grens. Duitse Media Markt ligt een km of 30 van ons af. Zou de droger daar anders nog zelf kunnen ophalen.

hansje klein
door hansje klein Nov 28, 2016 om 23:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....en....kunnen terugbrengen wanneer er iets aan mankeert. Het risico dat er tijdens de garantietijd iets aan een wasmachine mankeert is vrij klein. Ikzelf laat na de garantieperiode geen huishoudelijke apparaten meer repareren en koop liever nieuw met betere techniek en meer snufjes.

hansje klein
door hansje klein - Nov 28, 2016 om 17:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik zie deze Bosch-machine zònder -NL, zelfs voor nog véél minder staan (in Duitsland) + transport € 89,- naar Nederland. Afhalen kan overwogen worden.

HIER € 565,-

lu
door luuk gommans Nov 28, 2016 om 18:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat had ik ook al gezien. Mijn achterliggende vraag is dan ook; Waarom betaald de Nederlandse consument, structureel meer voor dezelfde elektronica, dan onze Duitse vrienden?

hansje klein
door hansje klein Nov 28, 2016 om 23:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Alles van A tot Z is in Duitsland goedkoper van auto's (autorijden) tot zwijnsvlees, dus niet specifiek de electronika. Mogelijk blijft in Nederland een veel te groot deel in de handel en import hangen. Opvallend dat per product de diversiteit in Duitsland ook veel groter is, het aanbod aan opmerkelijk veel verschillende variaties dus. Kwalitatief zijn er echter ook opvallend dúre luxe merken die in Nederland helemaal niet eens aangeboden worden.

Het is een zeer interessante opmerking van u! Uiteindelijk moeten de productiekosten per eenheid lager zijn en dat kan aan de vaste kosten, maar ook aan de kleinere winst voor de duitse tussenhandel liggen. Bovendien moet Nederland bijna alle consumptiegoederen  importeren en zijn de belastingen hoger. Ik pak er zomaar een site bij waarop aangegeven wodt, dat het verschil ca. 10% uitmaakt: http://duitslandnieuws.nl/blog/2014/06/20/duitsland-het-leven-veel-goedkoper-dan-nederland/

lu
door luuk gommans Nov 29, 2016 om 12:42
Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst dank voor uw uitgebreide antwoord en de bijbehorende research.

Op de koffie, blikjes frisdrank (ivm statiegeld) en de medicijnen na, zal inderdaad (bijna) alles goedkoper zijn in Duitsland. Voornamelijk voor deze producten, komen ieder weekend duizenden Duitsers. Aan de andere kant, kopen wij (grensbewoners) er andere levensmiddelen, gaan we daar naar de drogist en tanken we de daar onze auto's vol. Echter hoor ik zelden tot nooit, dat iemand elektronica, zoals in dit geval een droger, daar koopt. Er heerst toch een soort angst denk ik. Dit zal imo komen door gebrek aan kennis van de Duitse taal. Wij zijn laatst bij de IKEA in Duisburg geweest en ook daar waren prijsverschillen t.o.v de Nederlandse IKEA. Als we dan toch over gaan naar de IKEA, bekijk maar eens de verschillen tussen de Nederlandse IKEA en de Poolse. Lederen bank met exact hetzelfde artikelnummer (stockholm) scheelt zich rond de €350. BTW in Polen is overigens 20%. Daarom is mijn vraag eigenlijk omgezet in een conclusie: De Nederlandse consument betaald meer dan Duitse (en Poolse) mede-consument.

hansje klein
door hansje klein Nov 29, 2016 om 13:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In de link die ik meestuurde staat, dat Duitsland in 2014 meer dan 10% goedkoper was dan Nederland. Landen langs de oostgrenzen van Europa zijn nòg goedkoper. Ik zie nu dat die site niet helemaal veilig is.

Uw conclusie zou gekoppeld kunnen worden aan eerdere opmerkingen, dat de kleinere omzet in Nederland in verhouding hogere vaste kosten zou veroorzaken. Maar ik verdenk de handel ervan, dat ze tenminste ook meer winst in de zak steken en niet doorgeven aan de consumenten. Het zal best een reden zijn, dat veel consumenten bang zijn geen service (aan huis) te kunnen krijgen. Dus artikelen zonder reparatiebehoefte of artikelen die zelf naar de verkoper gebracht kunnen worden om te laten repareren zijn m.i. zonder bedenken in het grensgebied waard om goedkoper aan te kunnen schaffen. Bedenk, dat er ook nog grenzen zijn m.b.t. de douana en zelf-importeren. De vrije handel is niet onbeperkt toegestaan.

lu
door luuk gommans Nov 29, 2016 om 16:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ik deel deze verdenking. Binnen Europa is het toch een vrije handel? Daarbuiten zitten er inderdaad grenzen op, maar op een Bosch is dit niet van toepassing.

willy boerdam
door willy boerdam - Nov 28, 2016 om 17:25
15 Antwoorden / Vragen

k denk dat je het verschil moet zoeken in de BTW die is hier in Nederland hoger dan bij onze oosterburen.

lu
door luuk gommans Nov 28, 2016 om 18:52
Antwoorden / 1 Vragen

19% duitsland t.o.v. 21% bij ons. Daar maak je geen €95 mee goed.

diumenge
door diumenge Nov 28, 2016 om 19:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoger productiviteit in Duitsland, dus lagere loonkosten. Grotere markt, dus lagere overige kosten. Dat soort dingen. Verder naar het Oosten zal alles nog wel goedkoper zijn.

audb
door audb - Nov 28, 2016 om 17:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Alles wat in het buitenland gekocht is zal niet snel door een Nederlandse importeurt worden gerepareerd en de kans is dan ook heel groot dat het ook niet door Bosch gedaan zou worden maar als u het aandurft dan kan u Bosch Nederland eens bellen en de vraag voor leggen.

Wel snap ik waarom de machiene in Duitsland goedkoper is dat is te verklaren door dat er in Duitsland meer worden verkocht dan in Nederland maar ook is de BTW in Duitsland nog steeds 19%.

Woond u echter in de buurt van de grens dan is het wel het overwegen waard om daar de machiene te kopen.

Gelukkig is het een uitstekend merk en zal de machienne mits goed onderhouden niet snel defect raken en ook is het zo dat de bedienings paneel en het boekje geheel in het duits is voor de rest maakt het niets uit of het een Duitse of Nederlandse machiene is in tegen stelling tot BCC welke wel degelijk machienes verkoopt die niet voor de nederlandse markt bedoeld zijn zo als ik ooit heb mee gemaakt met een wasmachiene die alleen bij BCC verkrijgbaar was omdat er een geheel ander type nummer op stond dan in andere winkels.

ge
door gerardvantol - Nov 28, 2016 om 21:06
57 Antwoorden / 2 Vragen

Prijsverschil is makkelijk te verklaren hoor. Vanuit Den Haag worden in Nederland veel hogere belastingen geheven.

diumenge
door diumenge Nov 29, 2016 om 03:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onderbouw dat eens met wat cijfers en berekeningen. Hier een voorbeeld: als de BTW in Duitsland inderdaad 19% is, dan kost het apparaat bij de MM Duitsland excl. BTW € 528,57. Bij MM Nederland kost het apparaat € 599,17 excl. 21% BTW. Dus in welke andere belastingen zitten dat verschil van ruim 70 euro?

Gr
door Grunn1 Nov 29, 2016 om 04:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is moeilijk te onderbouwen echter de prijsverschillen worden wel steeds groter. Een paar jaar geleden was electronica in Nederland goedkoper maar tegenwoordig is Duitsland aardig wat goedkoper. Kan ook zijn dat de fabrikant meer belasting moet betalen of dat de kosten voor bijvoorbeeld afval/milieu hoger zijn. Ook is de brandstof hier duurder dus vervoer van fabrikant naar winkel is duurder. Maar kijk ook maar eens naar in Nederland geproduceerde food producten die ondanks dat ze geëxporteerd worden in Duitsland goedkoper zijn dan hier. Doe zelf regelmatig boodschappen in Duitsland.

Ro
door Roger Thomas - Nov 29, 2016 om 09:43
26 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom iedere maand in Duitsland. De prijzen zijn vaak lager. Er is meer aanbod en variatie in producten.De Duitse economie is de beste van Europa en groeit sterk. De Bosch warmtepompdroger is precies dezelfde als die u in Nederland zou kopen. Dus koop  hem in Duitsland dan bespaart u veel geld. Ik spreek en lees/schrijf vloeiend Duits dus is het voor mij erg eenvoudig.U moet hem wel zelf gaan ophalen in Duitsland dus er komen nog reiskosten bij.
De garantie is geen probleem die geldt voor 2 jaar in heel Europa het maakt niet uit waar u het product heeft gekocht. U moet wel voor de garantie naar de

Mediamarkt in Duitsland.Maar Bosch is een erg degelijk merk.

lu
door luuk gommans Nov 29, 2016 om 13:02
Antwoorden / 1 Vragen

Hier kan ik mee vooruit. Dank! Ik ga deze week naar Monchengladbach.

We moeten misschien maar een bedrijf starten, waardoor de Nederlandse consument, kan mee profiteren van de Duitse prijs ;). Dan regelt U het contact, vanwege uw kennis van de Duitse taal.

hansje klein
door hansje klein Nov 29, 2016 om 13:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er heeft niemand interesse aan om consumenten naar bij voorbeeld Duitsland te sturen zonder eigen verdienmodel. Dat is vreemd en inderdaad misschien een gat in de markt.
Met 10% van de besparing zou inderdaad een dienst kunnen worden opgezet.

Bent u lid van de Consumentenbond zoudt u kunnen vragen wat de rechten zijn wanneer iemand met alle in Duitsland gekochte apparaten naar Nederland verhuisd. Ik denk juridisch dat het géén probleem zou mogen zijn......maar telkens je recht moeten gaan halen staat op een andere bladzijde. IK heb voor de verhuizing van Duitsland naar Nederland een nog een nieuwe auto gekocht......In Nederland wordt je dan als een professionele crimineel behandeld en van het kasje naar de muur gestuurd. Walgelijk.

lu
door luuk gommans Nov 29, 2016 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

De transparantie bij het kopen van een auto in Duitsland, was ook ver te zoeken. Moet zeggen dat dit wel verbeterd is en de belastingdienst, redelijk duidelijk is mbt bijkomende kosten. Duitsland-Nederland het zou 1 Europa moeten zijn, maar de regels zijn allemaal zover doorgeborduurd, zodat de gewone burger er eigenlijk weinig profijt van heeft. Natuurlijk hebben wij, als grensbewoners, wel voordelen (zoals eerder al aangegeven), maar ik denk dat we nog steeds door grote concerns (Media Markt) en de fabrikanten (Bosch), worden belazerd!

jo
door jorisw - Nov 29, 2016 om 10:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een tijdje terug was er op de Duitse televisie een item over MM en daar lieten ze zien dat MM in Duitsland vaak producten levert met bijna dezelfde typenummers als elders (die lieten ze exclusief maken bij de A-merken), maar met kleine verschillen waardoor het eigenlijk een goedkoper apparaat was dan de koper in eerste instantie dacht (en als het geen goedkoper apparaat was dan werd het misbruikt om onder de laagste prijsgarantie uit te komen; het product was immers nergens anders te koop).

Dus even 4-dubbel checken of het 100% hetzelfde apparaat is.

lu
door luuk gommans Nov 29, 2016 om 15:55
Antwoorden / 1 Vragen

Dat verhaal, heb ik inderdaad ook al eens vaker gehoord. Bij dit model gaat het in Duitsland om de Bosch WTW87560 en in Nederland om de WTW87560NL, lijkt mij dat de buiten de taal op de bedieningsknoppen, de droger hetzelfde is. Overigens verkopen o.a. Bol.com en Coolbleu deze droger ook.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 29, 2016 om 12:57
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik woon 7km van de Duitse MM en 4km van de Nederlandse MM.
Ik vergelijk altijd de prijzen als ik iets ga kopen.
De verschillen kunnen soms oplopen tot 100% bij kleine dingen.
Zo kocht ik een USB stick in Duitsland voor € 4,95 terwijl die zelfde in NL € 10,95 kostte.....
Ik neem wel altijd zelf alles mee. In NL wordt het meestal gratis thuis geleverd door MM-NL maar als je in Duitsland koopt kost het een paar tientjes om het thuis te krijgen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 29, 2016 om 16:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn aanbeveling om via een website in Duitsland te kopen en aan te geven 'abholen'. Dat spaart expeditiekosten en de regels voor on-line bestellen gelden. Dus ook het teruggeven. OF HIER

Consumentenbond

lu
door luuk gommans Nov 29, 2016 om 16:24
Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan inderdaad ook. Echter heb ik inmiddels een redelijk groot Duits netwerk, waarvan de meeste, redelijk dicht in de buurt wonen. Zou hem bijvoorbeeld ook daar, gratis, kunnen laten bezorgen. Dat scheelt mij rijkosten.

hansje klein
door hansje klein Nov 29, 2016 om 16:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Pas op!

Garantie wordt in de kleine lettertjes vaak alleen aan de eerstkoper afgegeven, dus dan alleen het bezorgadres aangeven en vooral niet kopen op een andere naam.

hansje klein
door hansje klein - Nov 29, 2016 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb (tenslotte) nog een tip: Bosch en Siemens zijn inmiddels één concern qua verkoop aan de handel, maar plakken hun eigen logo's op machines. Ook wanneer er toch een klein verschil bestaat, kunt u óók nog prijzen en functies vergelijken tussen Bosch en Siemens. De kwaliteit zal weinig afwijken. Voor de zekerheid kunt u nog bij StiftungWarentest.de vergelijken of in een duitse stenen winkel.