ro
door romaris Nov 22, 2015 om 20:51
Huishouden & energie

Vervangen draaischijf KWH meter

Ze willen mijn KWHmeter vervangen door een slimmemeter maar dat heb ik geweigerd. Nu willen ze een digitale meter plaatsen maar ik wil mijn KWHmeter met draaischijf behouden i.v.m. mijn zonne panelen. Ze geven aan dat mijn draaischijfmeter is afgekeurd. Ben ik verplicht deze nu te laten vervangen?

12019 31 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2015 om 21:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Verplichten lijk mij niet maar als die werkelijk niet meer goed is dan kan dat wel dat hij vervangen zal moeten worden.

jo
door jorisw - Nov 22, 2015 om 21:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wil je geen slimme meter? Door je aanwezigheid op internet weet "men" al meer van je dan ooit via een slimme meter bekend zal gaan worden.

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2015 om 22:09
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Vervangen van afgekeurde draaischijfmeters wordt tegenwoordig gedaan door de (in mijn ogen) stomme meter. Je zal dus wel gedwongen zijn, wil je energie blijven krijgen/verkopen. Echter weet ik niet of je met zonnepanelen wel of niet het (zogenaamde) slimme deel moet aanzetten. Wellicht kan je met behoud van je zonnepanelen voordelen het "slimme" deel uitschakelen, wan dat uitschakelen kan dus wel. Informeer eens hoe dit zit.

hutch
door hutch - Nov 22, 2015 om 22:35
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Aha.... het is NIET verplicht om zo'n domme meter (er is helemaal niets 'slim' aan zo'n meter, het is een dood, dom apparaat. Een levend wezen kan slim zijn) te laten plaatsen, dus komen ze maar met allerlei leugens om iemand toch over te halen.

Let wel: die domme meter is alléén in het belang van het bedrijf, hoewel zij de drogreden gebruiken, dat het vooral in uw belang is.

Of gelooft u werkelijk dat zij kapitalen (vele -tientallen- miljoenen) uitgeven alléén in het belang van de consument? Wie dat gelooft is wel heel erg naïef.

Als dat bedrijf beweert, dat uw meter is afgekeurd, laat hen dat maar aantonen met formele papieren en niet (!) door eigen zogenaamde experts.

Laat u niet belazeren.

marita567
door marita567 - Nov 22, 2015 om 23:33
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hier kunt uw zien welke meters zijn afgekeurd . klik hier scroll naar beneden .

marita567
door marita567 - Nov 22, 2015 om 23:57
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Betreft het willen plaatsen van een digitale meter schijnbaar is deze ook niet geschikt voor zonnepanelen .

klik hier

valerius-2
door valerius-2 - Nov 23, 2015 om 00:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marita567 schreef op zondag 22 nov 2015, 23:57]Betreft het willen plaatsen van een digitale meter schijnbaar is deze ook niet geschikt voor zonnepanelen .

klik hier

Waarom zitten er dan 4 meters in?

marita567
door marita567 - Nov 23, 2015 om 00:16
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Wat bedoelt uw met waarom zitten er dan 4 meters in ?
Hebt uw niet gelezen wat er naast de digitale meter staat geschreven betreft zonnepanelen .

door 1953 - Nov 23, 2015 om 00:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als het in hunne voorwaarden staat vermeld dat u aan elke wijziging moet meewerken, dan bent u het verplicht om de slimme meter te accepteren, tegen wil en dank en hoe wrang het ook is.

marita567
door marita567 - Nov 23, 2015 om 00:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@romaris ,

Dit is nog niet zo gemakkelijk , op mijn vorige link staat dat niet alle digitale meters geschikt zijn voor zonnepanelen , maar bij deze link word er verwezen naar een digitale meter met teruglevering
die wel geschikt is voor zonnepanelen .
klik hier

costnix
door costnix - Nov 23, 2015 om 11:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf zonnepanelen en een domme digtale energiemeter. De meter heeft een eigen telwerk voor de geleverde zonne-energie. De stroom wordt doet mijn energieleverancier gesaldeerd (afgetrokken van de door hun geleverde energie).

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 23 nov 2015, 00:22]Als het in hunne voorwaarden staat vermeld dat u aan elke wijziging moet meewerken, dan bent u het verplicht om de slimme meter te accepteren, tegen wil en dank en hoe wrang het ook is.

Dat is dus onzin. Men kan een gewone digitale meter eisen.

costnix
door costnix - Nov 23, 2015 om 12:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@marita567
Ik heb zonnedaken met de door u genoemde domme digitale meter. Ik moet bij het doorgeven van de meterstanden aan mijn energieleverancier, dat ik terugleveren en vul vervolgens de meterstand in van de zonnepanelen. Ze gaan dit stand salderen met de door mij afgenomen energie.
Wel is het zo, dat het bedrijf, dat mijn zonnepanelen leverde, niet op afstand kan zien of de panelen goed werken. Daar is een slimme meter voor nodig

marita567
door marita567 - Nov 23, 2015 om 12:29
1576 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 23 nov 2015, 12:18]@marita567
Ik heb zonnedaken met de door u genoemde domme digitale meter. Ik moet bij het doorgeven van de meterstanden aan mijn energieleverancier, dat ik terugleveren en vul vervolgens de meterstand in van de zonnepanelen. Ze gaan dit stand salderen met de door mij afgenomen energie.
Wel is het zo, dat het bedrijf, dat mijn zonnepanelen leverde, niet op afstand kan zien of de panelen goed werken. Daar is een slimme meter voor nodig

Dat had ik gelezen , maar wat mij verbaasd is dat op èèn site de digitale meter niet geschikt word bevonden , en op èèn andere site word deze aanbevolen i.p.v. een slimme meter .
Maar uw spreekt uit ervaring , dus dan zal het ook wel zo zijn .

Met vr,gr.

du
door duc - Nov 23, 2015 om 13:06
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben dit meegemaakt. Wij hebben de slimme meter geweigerd en daarvoor in de plaats een normale mechanische nieuwe meter gekregen waarvan de schrijf terug draait. je hoeft geen extra meter voor je zonnepanelen te plaatsen om te zien wat die leveren, dat kun je ook op de omvormer of een bijgeleverde ontvanger bekijken. De elctriciteit die de zonnepanelen leveren zorgen dat de schrijf achteruit draait en op deze manier geef je ook de meterstand door. realiseer je wel dat als je een nieuwe meter krijgt deze waarschijnlijk op 0 begint en als deze terug draait en je geeft an de stand door (99777 of zoiets) dat de leverancier dat getal als levering elektriciteit ziet.
Waarom geen slimme meter? Omdat de saldering er in 2020 (of 2025?) versobert wordt, je krijgt dan voor de geleverde elektriciteit veel meer terug dan je moet betalen voor de afgenomen elektriciteit. heb je een ouderwetse mechanische meter geef je die standen door en wordt er niet verrekend maar terugbetaald voor je geleverde elektriciteit. Daarnaast wil ik niet elke 3 maanden gemeten worden. wij hebben dus dan ook geen digitale gasmeter (wel een nieuwe mechanische gasmeter) omdat de digitale gasmeter stroom vraagt via een digitale elektriciteitsmeter.
Dus laat je geen onzin aanpraten dat je een digitale meter moet hebben omdat je zonnepanelen hebt
Hopelijk kun je iets met dit antwoord

du
door duc - Nov 23, 2015 om 13:07
9 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat de saldering er in 2020 (of 2025?) versobert wordt, je krijgt dan voor de geleverde elektriciteit veel meer terug dan je moet betalen

ik bedoel dus veel minder terug dan je ervoor betaald.

mahadma
door mahadma - Nov 23, 2015 om 13:08
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien kom je met deze info, klik HIER verder mee.

wi
door wimkep - Nov 23, 2015 om 13:10
16 Antwoorden / 1 Vragen

Als de meter tot een afgekeurde serie hoort, mag het energiebedrijf er na enige tijd niet meer op afrekenen. U zult een nieuwe meter moeten accepteren. Draaischijfmeters worden niet meer gemaakt om mee af te rekenen. De nieuwe digitale meter kunt uit laten zitten voor wat een meeleesmogelijkheid op afstand betreft.

ha
door harryromijn - Nov 23, 2015 om 14:01
272 Antwoorden / 0 Vragen

KWHmeter met draaischijf behouden i.v.m. mijn zonne panelen

Sorry, doch ik snap de beweegreden niet.
Met die digitale meter kan- ik schrijf niet; MOET - zowel de "dag" als de "nacht" gebruikte ( T1 - T2 als de teruggekeerde uitgesplitst worden. Dus, dag zonnestroom wordt gesaldeerd eerst met de "dure" dagstroom, en de nacht resp weekend.. met de in het weekend resp. 's morgens vroeg resp 's avonds laat nog opgewerkte zonnestroom. Voordeliger dus dan de hele boel salderen.
En die 100% verrekenen gaat er toch af. Redelijk logisch ook, want.. u als hobbyteler gaat ook niet in de top van het seizoen met... 25 kg aardbeien naar AH om dan het hele jaar, ook 's winters, 1/2 kg / week terug te halen voor dezelfde prijs als in het topseizoen geleverde.
Met salderen immers moet de el.-mij maar zorgen altijd centrales stand-by te hebben staan voor als de zon eens niet zo schijnt, en.. blijft zelf zitten met de transportkosten. Daarnaast mist de staat ( = schatkist = portemonnee van ons allemaal ) de belastinginkomsten. Dus.. dat wordt straks terugveren voor € 0,04 / kWh. Dag rendement op uw zonnepanelen.

Verder: die slimme meter heeft een paar zeer plezierige voordelen:
- je kan zien, hoeveel stroom er afgenomen wordt, oftewel: ga zoeken naar stille stroomvreters / kom in jubelstemming als je het verschil ziet tussen je led-lamp en je halogeenlamp.
- je krijgt regelmatig een overzicht. Dus.. niet ineens meter op hol, forse rekening, doch.. je kan zien wat je verbruik per maand geweest is. Ligt ook nog eens vast. Dus.. buurman sluit zijn plantenkwekerij aan op jouw kabel: valt direct op. Geen gezanik meer over... maar hoe kan ik zoveel verbruikt hebben.. want .. je ziet het regelmatig.
- er komen geen duistere figuren meer aan de deur op de meterstand op te nemen.

Nadeel: men zegt dat het theoretisch mogelijk zou kunnen zijn, dat men buiten af kan lezen, dat het stroomverbruik erg laag is, dus vermoedelijk op vakantie. Wel knap dure apparatuur nodig. Oftewel: crimineel gaat voor tonnen investeren om bij een huiskraak voor € 5000 mee te kunnen nemen, wat op de 2e hands markt € 1000 opbrengt ? Ga rekenen leren !

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@harryromijn

Bij mij komen geen duistere figuren aan de deur om de meterstand op te nemen. Dat doet één keer in de drie jaar een medewerker van Stedin, die zich eerst legitimeert.

En bij elke meter kan men zelf de standen bekijken en noteren, om onregelmatigheden in het vizier te krijgen. Daar heb ik geen "slimme" meter voor nodig.

Dus de rekening die ik krijg, is zoals verwacht. Dus geen verrassingen.

hutch
door hutch - Nov 23, 2015 om 14:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De enige (!) besparing die er te 'verdienen' valt, is afhankelijk van de verbruiker zelf.

De aanbieders van die 'domme' apparaten hebben er zelf baat bij en daarom gebruiken zij drogredenen om deze apparaten aan te bieden.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 23, 2015 om 15:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marita567 schreef op maandag 23 nov 2015, 00:16]Wat bedoelt uw met waarom zitten er dan 4 meters in ?
Hebt uw niet gelezen wat er naast de digitale meter staat geschreven betreft zonnepanelen .

Als ik naar mijn slimme meter naar de standen kijk dan staan er 4 standen meters, 2 voor dag en nacht en twee die op nul blijven staan om dat ik geen stroom zelf levert dus die zijn dus voor de zonne panelen volgens mij.

ar
door aram - Nov 23, 2015 om 16:04
136 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik nu zo links en rechts lees begrijp ik eruit dat die ouwe trouwe draaischijf zowel links als rechtsom kan draaien met een lichte afwijking .
Zonnepanelen of niet hij doet waar hij voor is ontworpen .
Met een digitale meter moet er verschillende uitvoeringen ervan zijn .
Je hebt dan de gewone en de slimme .
Neem aan als leek dat de gewone digitale hetzelfde doet als die met een draaischijf .
Met die slimme moet het dan anders zijn . Deze kun je softwarematig beïnvloeden . Anders kun je hem niet op afstand uitlezen .
Vraag mij af waarom de ene met zonnepanelen geen problemen ermee heeft en de andere wel ? Komt dit doordat vanuit de centrale die slimme meter duidelijk gemaakt moet worden dat hij ook terug kan , omdat er zonnepanelen aangesloten zijn .
Zou verklaren dat black stroom niet door een draaischijf opgemerkt word en bij de slimmer meter wel .
Resultaat de 1 die overstapt op een slimme betaald meer dan met de oude en een ander hoor je niet klagen .
Zou het dan niet beter zijn om die slimme ook standaard laten op en aftrekken .

gj
door gjs - Nov 23, 2015 om 16:46
35 Antwoorden / 23 Vragen

de draaischijf meter wordt niet meer gemaakt en de terug lever kosten zijn met de draaischijf meter meer als met de digitale meter omdat de draaischijf meter terug draait met de energie van de panelen ,en een digitale meter heeft een extra telwerk bij een draaischijf meter krijg je de bruto stroomprijs terug en met de digitale meter de netto prijs dat is dus minder .het verschil is de energie belasting daarom schelen ze over op de digitale meter. anders kost het de energie maatschappij veel geld.

marita567
door marita567 - Nov 23, 2015 om 16:53
1576 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 23 nov 2015, 15:22][quote=marita567 schreef op maandag 23 nov 2015, 00:16]Wat bedoelt uw met waarom zitten er dan 4 meters in ?
Hebt uw niet gelezen wat er naast de digitale meter staat geschreven betreft zonnepanelen .

Als ik naar mijn slimme meter naar de standen kijk dan staan er 4 standen meters, 2 voor dag en nacht en twee die op nul blijven staan om dat ik geen stroom zelf levert dus die zijn dus voor de zonne panelen volgens mij.

Uw praat hier over een slimme meter , ik had het over een digitale meter en dat is niet hetzelfde.

er
door erky - Nov 23, 2015 om 23:17
243 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 23 nov 2015, 00:22]Als het in hunne voorwaarden staat vermeld dat u aan elke wijziging moet meewerken, dan bent u het verplicht om de slimme meter te accepteren, tegen wil en dank en hoe wrang het ook is.

Beste 1953,
Het is in veel gevallen zo dat Algemene voorwaarden leidend zijn, maar de wet staat boven 'Voorwaarden' van een bedrijf. Je mag de slimme meter weigeren!

er
door erky - Nov 23, 2015 om 23:26
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi romaris,
Even helder krijgen wat het verschil is tussen een digitale meter en een slimme meter. Volgens mij wordt daarmee steeds het zelfde bedoeld.

Als je niet had doorgegeven aan jouw energieleverancier dat je panelen had laten installeren dan zien ze aan de vermindering van hun elektriciteit aan jou dat er iets aan de hand is. Dus denken ze meteen aan illegaal aftappen of een kapotte energiemeter. Zo gek nog niet, toch?

Ook is het mogelijk dat ze wel weten dat je panelen hebt en verzinnen deze smoes om jouw energieverbruik op afstand te kunnen meten, scheelt weer kosten.

Tot slot: Natuurlijk ben je verplicht om ze kosteloos een nieuwe energiemeter te laten plaatsen als de oude 'afgekeurd' is, maar jij mag eisen dat het een draaischijf wordt. Plaatsen ze toch een digitale dan zal het even zoeken worden naar de uitspraak die een minister ongeveer een jaar geleden heeft gedaan over jouw recht in deze.

Succes,
Erky

ar
door aram - Nov 24, 2015 om 08:11
136 Antwoorden / 1 Vragen

Een digitale energiemeter. moet je zelf uitlezen en er komt een mannetje bij je langs
en de slimme kun je vanuit de centrale en je eigen pc uitlezen .
Beide zijn ze digitaal .
Als ik op internet de afbeeldingen ervan zie zijn er nog een boel verschillende uitvoeringen .
Vraag mij af of er ook 1 tussen zit die ook terug kan tikken net als die met een draaischijf ? Dus geen extra tellertje voor je zonnepanelen .

be
door bertrand73 - Nov 24, 2015 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=duc schreef op maandag 23 nov 2015, 13:06]Ook wij hebben dit meegemaakt. Wij hebben de slimme meter geweigerd en daarvoor in de plaats een normale mechanische nieuwe meter gekregen waarvan de schrijf terug draait. je hoeft geen extra meter voor je zonnepanelen te plaatsen om te zien wat die leveren, dat kun je ook op de omvormer of een bijgeleverde ontvanger bekijken. De elctriciteit die de zonnepanelen leveren zorgen dat de schrijf achteruit draait en op deze manier geef je ook de meterstand door. realiseer je wel dat als je een nieuwe meter krijgt deze waarschijnlijk op 0 begint en als deze terug draait en je geeft an de stand door (99777 of zoiets) dat de leverancier dat getal als levering elektriciteit ziet.
Waarom geen slimme meter? Omdat de saldering er in 2020 (of 2025?) versobert wordt, je krijgt dan voor de geleverde elektriciteit veel meer terug dan je moet betalen voor de afgenomen elektriciteit. heb je een ouderwetse mechanische meter geef je die standen door en wordt er niet verrekend maar terugbetaald voor je geleverde elektriciteit. Daarnaast wil ik niet elke 3 maanden gemeten worden. wij hebben dus dan ook geen digitale gasmeter (wel een nieuwe mechanische gasmeter) omdat de digitale gasmeter stroom vraagt via een digitale elektriciteitsmeter.
Dus laat je geen onzin aanpraten dat je een digitale meter moet hebben omdat je zonnepanelen hebt
Hopelijk kun je iets met dit antwoord

Beste Duc,

Kunt u mij het type en model meter zeggen welke bij u is geplaatst?
Liander wil mij ook verplichten tot een digitale meter, maar ik wil gewoon een mechanische meter zoals u. Bedankt voor uw bericht.

gr

webcare liander
door webcare liander - Nov 25, 2015 om 10:22
47 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=romaris schreef op zondag 22 nov 2015, 20:51]Ze willen mijn KWHmeter vervangen door een slimmemeter maar dat heb ik geweigerd. Nu willen ze een digitale meter plaatsen maar ik wil mijn KWHmeter met draaischijf behouden i.v.m. mijn zonne panelen. Ze geven aan dat mijn draaischijfmeter is afgekeurd. Ben ik verplicht deze nu te laten vervangen?

Goedemorgen Romaris,

U geeft aan dat uw meter is afgekeurd. Dan willen wij deze graag vervangen. De meter is namelijk niet meer betrouwbaar en zou in de toekomst voor storingen en andere problemen kunnen zorgen. Wij verplichten u niet om een slimme meter te laten plaatsen. Vervanging is wel nodig. Helaas plaatsen wij geen draaischijf meters meer. Er zal dus een digitale, niet slimme meter geplaatst worden. Belt u ons gerust als u vragen heeft. U kunt ons bellen op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief). U kunt ons ook bereiken door een e-mail te sturen naar info@liander.nl.

Met vriendelijke groet,

Elizabeth
Medewerker Klantenservice Liander

hutch
door hutch - Nov 25, 2015 om 18:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Gezien het antwoord van Liander:

@Romaris, u heeft het over 'ze', wie is 'ze' oftewel wie heeft uw meter afgekeurd en hoe hebben 'ze' dat gedaan?