ja
door jankruiver Sep 19, 2006 om 15:52
Huishouden & energie

Vervolg grijsstopsel

Hallo,
Bedankt voor de reactie's op het probleem grijs stopsel.
De stopsels worden bijgekleurd in de door ons gekozen kleur.
Mocht de vloer in de toekomst geschuurd worden dan garandeerd de verkoper schriftelijk dat de stopsels bruin blijven, zoniet dan neemt hij het inkleuren voor zijn rekening. Netjes opgelost dus.
Maar 'n probleem komt nooit alleen, sommige planken trekken nu hol.m.a.w. de naden (mes+groef)komen omhoog, op diverse plaatsen in de kamer.
De relatieve vochtigheid in de kamer is ca. 60% en in de kruipruimte ca. 82%.
De kruipruimte heeft ventilatiegaten, waarschijnlijk te weinig?
De grond in de kruipruimte is afgedekt met een cementlaag van 5cm dikte.
Cementlaag en de onderkantvloer zien er droog uit.
We wonen er nu 35 jaar nooit geen last of erg in gehad, weliswaar met een wollen vloerbedekking.
Hadden we daar maar weer voor gekozen.
Hadden we nu zelf deze vochtigheid moeten onderzoeken voor het leggen of de leverancier? Zoals het nu is altijd te laat.
Wat is de mening van de expert?
De ventilatie in de kruipruimte moet zowiezo verhoogd worden, kan iemand een advies geven over zo'n gespecialiseerd bedrijf?
We wonen in de omgeving van Alkmaar.
Is er misschien ook een adviesboekje te koop met als titel bv "Hoe ontloop ik de valkuilen bij het kopen van een houtenvloer" of iets dergelijks.
Jan

503 5 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Sep 19, 2006 om 16:49
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Relatieve luchtvochtigheid
van 82% is heel normaal voor een kruipruimte.

Nu weet ik niet hoe lang
de plankenvloer in uw huis ligt maar feitelijk moet het bedrijf dat een
vloer aanbrengt rekening houden met werking van het hout. Vraag is
dan ook of de vloer wel vakkundig gelegd is.

Het kan ook zijn dat er
aan de zijkanten onder de plinten zich nog wigjes bevinden die de
natuurlijke werking va het hout afremmen waardoor de planken hol
trekken. In dat geval kan verwijderen van die wigjes mogelijk
voldoende zijn. E.e.a. Lijkt me (voorzover ik dit van afstand kan
beoordelen) niet het gevolg van vochtinwerking maar de natuurlijke
werking van het hout.

Voor info over relatieve
vochtigheid nog even deze link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_vochtigheid

akkefiet
door akkefiet - Sep 19, 2006 om 16:54
1075 Antwoorden / 10 Vragen

P.S. Het holtrekken zal dan ook onder de garantie moeten vallen.

te
door technico - Sep 19, 2006 om 22:11
7 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Jan,

Met alle respect: Het antwoord van akkefiet slaat dus nergens op. Bij een volledig vast verlijmde vloer kan het dus NOOIT zo zijn dat de werking van de vloer zijwaarts een dergelijke hoeveelheid van klacht veroorzaakt. Een zwenede vloer OK, maar hier niet.

Het heeft te maken met techniek van leggen en kwaliteit van hout.

  1. Is de vloer rechtstreeks op het beton verlijmd

  2. Is er eerst een spaanplaat gebruikt

  3. Is hierop het hout alleen verlijmd of ook genageld.

  4. Wat is het dikte van van het hout?

  5. Wat is de breedte van het hout?

  6. Lopen er verwarmingsleidingen in de cementen deklaag?

De aangegeven luchtvochtigheid ideaal voor een houten vloer. Echter wat we afgelopen tijd gezien hebben is een zeer hoge temperatuur gevolgd door lange tijd van regen. In de is de link van Akkefiet zeer nuttig. (Geeft wat achtergrondinformatie).

Ik zou aanraden rustig bij de leverancier navraag doen, over wat hij vermoedt wat de oorzaak kan zijn. Zelfs vast verlijmde werken maar de tolerantie wordt bepaald door het legbedrijf. Tevens geldt dat indien de vloer bij een CBW-aangeloten bedrijf gekocht is, de leeftijd van de vloer de kosten bepaald die u zou moeten betalen voor oplossen, als de klact gegrond verklaard wordt. Deze liggen op 1/3 verval per jaar.

Nico, Parketadvieseur, bedrijf X

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 20, 2006 om 00:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Schotelvorming wordt het hol vervormen van de planken genoemd en is vrijwel zeker veroorzaakt door water of vocht van onderaf. Om schade door vochtinwerking te voorkomen is het raadzaam eerst een folie aan te brengen die de functie heeft van een vochtscherm. Het vocht in de kruipruimte kan grondwater zijn maar kan ook worden veroorzaakt door een lekkende waterleiding of afvoerbuis.
Bij een hoog grondwaterpeil kan een drain in de kruipruimte uitkomst bieden om de kruipruimte droog te houden, maar dit helpt alleen als het hele blok woningen daarvan wordt voorzien anders wordt het probleem niet opgelost. De parketteur moet voor het leggen controle van het vochtgehalte doen en een vochtscherm toepassen en bij het ontbreken van deze normale voorzorg is de verkoper aansprakelijk voor de schade aan de vloer.

pkalter
door pkalter - Oct 1, 2006 om 14:51
38 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is de kwaliteit van het hout de oorzaak. Slecht of te snel gedroogd hout geeft vaak problemen aan de kopeinden. Soms is het zelfs te zien en zijn de eindstukken iets donkerder dan de rest van de plank. Houthandels drogen een vloer vaak in 3 tot 6 maanden, het vochtpercentage is dan wel 10-12 %, maar het hout leeft nog en neemt weer gemakkelijk vocht op. Met name aan de koppen vanwege de structuur van het hout. Een meubelmaker bijvoorbeeld doet er soms een tot anderhalf jaar over. Na het kappen ligt de boom dan soms een jaar gewoon buiten, om de sapstroom te stoppen. Daarna wordt hij in 6 tot 8 maand gedroogd. Deze vloeren zijn veel stabieler en nemen veel moeilijker vocht op. Eigenlijk ben ik benieuwd of er nog restmateriaal over is en zo ja, is dit ook krom en is het vochtpercentage nog steeds 10-12 % . Als laatst kan het ook zijn dat de legger een verkeerde lijm gebruikt heeft met teveel water. Dit gebeurt vaker aangezien een dispersielijm véél goedkoper is dan een polyureyhaan lijm. Dit vocht trekt in het hout waardoor het vochtpercentage oploopt, zeker icm slect gedroogd hout. Het vocht in de kruipruimte is mijn inziens niet het probleem. Dit had dan al eerder problemen moeten geven met het tapijt. De spijkers in de spijkerlatten gaan roesten, de jute gaat schimmelen en de wol (eiwitvezel) gaan erg muf ruiken.