jo
door joskaa Dec 9, 2015 om 19:28
Huishouden & energie

Vieze lucht en tocht uit wastafel 2de verdieping

Ik ben sinds een week verhuisd naar een appartement. De begane grond is van de benedenburen en de 1ste en 2de verdieping zijn van mij. In de badkamer op de 2de verdieping, komt uit de wastafel best een hoop wind + een vieze rioollucht. Ik moet er echt aan denken om de rubberen afsluitdop te gebruiken in de wastafel anders is de lucht niet te harden.

Het rare is, dat uit de afvoerput van het douchegedeelte in diezelfde badkamer, helemaal geen tocht of vieze lucht komt. Wat kan hier aan de hand zijn en/of wat kan ik er eventueel aan doen om dit te verhelpen? Graag jullie reactie.

Joska

4826 4 Rapporteer

ge
door gewicht - Dec 9, 2015 om 19:42
170 Antwoorden / 1 Vragen

Vermoedelijk heeft de wastafel geen stankafsluiter of te wel "Zwanenhals"

De zwanehals zorgt er voor dat er water in blijft staan zodat er geen rioollucht kan opstijgen.

Bij regelmatig gebruik zal er dus altijd water in staan dat als een waterslot fingeerd.

Als de wind zo krachtig is dat de zwanenhals niet voldoet dan is er meer aan de hand , ik zou dan een instellateur, gas/waterfitter inschakelen.

Afsluiten met een rubber dop is en lapmiddel. De rubber dop is om de wasbak even vol met water te laten staan om b.v. even een wasje te doen.

ph
door philip36 - Dec 9, 2015 om 19:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Er is dat een open verbinding met het riool.

Zit er geen zwanenhals in de afvoer van de wastafel?

Het water wat in de zwanenhals blijft staan sluit de verbinding met het riool af.

Cookies
door Cookies - Dec 10, 2015 om 15:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het enige dat jij moet doen, is de afd. onderhoud bellen van de wbv en deze klacht door geven.

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2015 om 15:48
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij sterk dat er geen zwanehals onder de wasbak zit. Denk eerder dat hier sprake is van vacuüm zuigen waardoor de syfon wordt leeggezogen. Dit kan komen doordat er iets mis is met ontluchting naar buiten. Als de wind daar inslaat kan de syfon leeggezogen worden. Zou natuurlijk ook kunnen dat de syfon lek is.