Mikske10
door Mikske10 Sep 7, 2022 om 14:29
Huishouden & energie

Vraag over Essent maandbedrag

Beste mensen,

Ik heb  gas en elektra van Essent.
In januari 2022 liep mijn contract af. Moest gelijk 200 euro per maand gaan betalen.
Voorheen 68 euro per maand.
Gelukkig kreeg ik in februari 2022 de kans om een contract af te sluiten voor 1 jaar dus tot 1 maart 2023 nog een vast contract.
Moest wel 99 euro per maand gaan betalen, maar dat was de helft van wat ik in januari en februari betaalde.

Ik zette mijn maandbedrag op 150 euro altijd fijn om eventueel iets terug te krijgen; zeker na een koude winter.
In april kreeg ik mijn jaarafrekening en kreeg geld terug, zoals elk jaar.
Mijn verbruik is elk jaar ongeveer hetzelfde: 477 kub en 480 kub.
Ook de elektra is ongeveer hetzelfde: 1217 kwh en 1233 kwh

Toch moest ik in mei al 119 euro gaan betalen per maand.
Ik heb hierover gebeld, maar de vriendelijke medewerker begreep het ook niet.
Nou oké, dan kreeg ik het teveel betaalde wel terug.

Maar wie schetst mijn verbazing dat ik nu ineens 195,00 per maand moet gaan betalen, anders moet ik 360
Waarom? Oke, mijn contract loopt 28 februari 2023 af en in mei 2023 ontvang ik pas mijn jaarafrekening.
De gasprijs is enorm gestegen dat begrijp ik, maar waarom moet ik dan ineens 195 euro per maand betalen?
Mijn daadwerkelijk verbruik is minder dan vorig jaar.  Bovendien is de btw per 1 juli van 21% naar 9% gegaan en krijgen we korting van de regering.

Ik zou dan mei  t/m augustus 2022  4 x 150 euro betalen = 600 euro en september 2022 t/m  april 2023 8 x 195 euro = 1560 = totaal 2160 euro.
Ik zou gezien mijn contract van 100 euro per maand ad 10 maanden op 1000 euro komen en dan nog de twee maanden waarin mijn
contract is gestopt. 2160 - 1000 euro = 1160 euro gedeeld door 2 maanden = 580 euro per maand. En dit terwijl mijn verbruik tot nu toe niet meer is geworden.

Ik heb het uitgezocht:

Essent gaat er vanuit  volgens het energierapport van februari 2022, dat ik 540 kub gas verbruik
in maart was dit 562 kub, in april ook 562en in juli 548 kub en dit terwijl ik tot nu toe minder verbruik dan vorig jaar en ik nog nooit boven
de 500  kub heb verbruik. Ik ben er 40 jaar klant en woon 28 jaar in dezelfde woning.
We hebben sinds een paar jaar een slimme meter, die de metersstanden automatisch uitdraait, dit gaf al elke maand een klein nadelig verschil aan.
Maar om nu ineens te gaan rekenen met 562 kub ipv 480 kub is wel een heel erg groot verschil.
Waarschijnlijk zal ik het teveel betaalde wel terugkrijgen, maar het is niet zoals het hoort.

Misschien gebeurt dit bij meer mensen en betalen ze nu veel te veel gezien hun daadwerkelijk verbruik.
Zeker voor gezinnen kan dit behoorlijk oplopen.

Iemand die dit ook heeft?

2714 5 Rapporteer

1paul
door 1paul - Sep 7, 2022 om 14:33
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt inloggen bij deze club en dan zelf uw maandbedrag aanpassen, daar hoeft u hen niet voor te bellen.

als u een vast bedrag heeft afgesp[roken voor dit jaar per M3 gas en per KWH voor stroom dan neem dit als uitgangspunt!

Mikske10
door Mikske10 Sep 7, 2022 om 14:44
10 Antwoorden / 2 Vragen

1Paul. Dat weet ik.
Essent heeft al een paar dagen storing.
Maar mijn vraag is: hebben meer mensen geconstateerd dat Essent veel meer kub inschat dan het werkelijk verbruik de afgelopen jaren?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2022 om 14:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. heeft u niet aan uw vraag of iemand anders dat ook heeft al zal dat ongetwijfeld het geval zijn. Indien u aantoonbaar niet meer vebruikt dan dat u noemt moet u het maandtarief zelf lager kunnen zetten. Ik adviseer u om dit in ieder geval voor te leggen bij: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en benut de klachtregeling van Essent en zo u er daar niet mee uitkomt rest de Geschillencommissie. (https://www.essent.nl/klantenservice/contact) en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier

Als toch een direct antwoord op uw vraag, zie dit m.b.t. onze Zuiderburen: De klachten over Essent gaan vooral over facturatieproblemen. Het gaat dan over rekenfouten op de factuur, laattijdige uitbetaling van tegoeden, problemen met de sociale tarieven die niet automatisch worden doorgerekend en problemen met de Vlaamse Energieheffing en het prosumententarief.

Mikske10
door Mikske10 Sep 7, 2022 om 14:49
10 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan ik ook Heremietkreeft.

Alleen jammer dat Essent nog steeds een it storing heeft.
En ik wilde andere mensen hierop attenderen.
Dankjewel voor je reactie.

sira
door sira - Sep 7, 2022 om 17:53
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan hier geen zinnig woord over zeggen.

U verbruikt sowieso best wel veel gas en misschien houdt Essent daar rekening mee, want u wilt het liefst geld terug en niet bijbetalen.

Ik heb de maanden die u noemt bij mij eens nagekeken, ik hou het namelijk iedere week bij, en het blijkt dat het een groot verschil met u is. Tevens is mijn (vrijstaande) woning uit 1850 en maar deels geïsoleerd (40/50 jaar terug).
Mijn verbruik was in februari 142 m3 (540), maart 109 m3 (562), april 20 m3 (562) en juli 11 m3 (548), tussen haakjes is uw verbruik.
Dit zijn grote verschillen.

Nog een vraag, kookt u ook op gas?

Mikske10
door Mikske10 Sep 7, 2022 om 18:09
10 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Sira,

Ik verbruik dit op jaarbasis volgens Essent.

Ik woon hier 28 jaar en kwam nooit boven de 480 kub per jaar.

Ik schrijf ook:
Mijn verbruik is elk jaar ongeveer hetzelfde: 477 kub en 480 kub.
Ook de elektra is ongeveer hetzelfde: 1217 kwh en 1233 kwh

Dankjewel voor je reactie.

sira
door sira Sep 7, 2022 om 18:13
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dan begrijp ik deze zin niet van u in maart was dit 562 kub, in april ook 562en in juli 548 kub

Mikske10
door Mikske10 Sep 7, 2022 om 19:12
10 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Sira,

Ik schrijf:

Essent gaat er vanuit  volgens het energierapport van februari 2022, dat ik 540 kub gas verbruik
in maart was dit 562 kub, in april ook 562en in juli 548 kub en dit terwijl ik tot nu toe minder verbruik dan vorig jaar en ik nog nooit boven
de 500  kub heb verbruik.

Het gaat dus om het energierapport over die maanden.

panter22
door panter22 - Sep 8, 2022 om 17:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je hoeft je voorschot per maand niet aan te passen bij Essent.  je kunt gewoon het oude voorschot blijven betalen.
Maar houd er rekening mee dat je aan het eind van het jaar bij moet betalen.