Be
door Ben L W Jan 8, 2023 om 23:46
Huishouden & energie

Waarom blijft mijn gasprijs zo hoog

In jan.2022 was mijn contract voor de energie afgelopen. In febr. werd mijn gasprijs veel hoger. Er was dus geen goedkoop gas voor 3 maanden geleden ingekocht. Nu in jan.2023 betaal ik de hoofdprijs omdat er voor 3 maanden geleden duur gas wel is ingekocht !! De gasprijs daalde nu al enkele keren en ik betaal nog 2.92 per kuub. Dit is toch pure oplichterij !!

4617 15 Rapporteer

Topantwoord

Ag
door Agamemnon - Jan 8, 2023 om 23:56
82 Antwoorden / 7 Vragen

In werkelijkheid zou je "maar" maximaal 1,45 per kuub moeten betalen in 2023. Dat is het prijsplafond. Ik neem aan dat je niet al over de 1200 m3 heen bent dit jaar....
Dus die 2,92 zie je misschien wel, maar betaal je vooralsnog niet. Pas als je over de 1200 m3 heen bent dit jaar....

hereistom
door hereistom - Jan 9, 2023 om 00:12
736 Antwoorden / 1 Vragen

Is geen oplichterij, ze moesten het duur inkopen, dat doen ze meestal voor je jaarverbruik, dus als nu ineens de prijzen dalen, hebben ze nog steeds dat dure gas. Dus logisch dat ze het niet dan met verlies aan jou door berekenen.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2023 om 00:13
11547 Antwoorden / 51 Vragen

De gasprijs "ijlt altijd na" op de huidige prijs.

Voorbeeld: U kunt benzine verkopen die u inkoop (voorbeeld) € 2.00 kost. Na uw aankoop zakt die prijs (weer voorbeeld) naar € 1,70.
U zal dus de inkoop van € 2,00 niet voor € 1,70 kunnen verkopen, dan verliest u € 0,30 per liter. U zult dus eerst alle dure ingekocht benzine moeten verkopen voor € 2,00. Zodra die voorraad op is kunt u de € 1,70 inkoop benzine gaan verkopen.

Vervang benzine voor gas. U kunt de duur ingekochte gasprijs niet direct voor de lagere prijs verkopen.

Met het plafond wordt er tot de max van 1200 en 2900 de prijs aan u berekend € 0,40 en € 1,45 berekend, den haag betaald het meerdere. Boven deze maxima betaald u de contractprijs volledig aan uw leverancier.

Be
door Ben L W Jan 9, 2023 om 00:24
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt allemaal wel maar waarom is er dan geen goedkoop gas voorradig als mijn contract is afgelopen en moet ik meteen een veel hogere prijs betalen. Dan is er dus niet goedkoop ingelocht voor mijn jaarverbruik ??

mahadma
door mahadma Jan 9, 2023 om 12:43
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Gas en dergelijk worden vaak 1 jaar of eerder ingekocht. Mijn kristallen bol werkt dan ook niet.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2023 om 01:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als het alleen uw gasprijs was zou ik ook verontwaardigd zijn. Alleen, het zit nu eenmaal, momenteel, zo in elkaar. Maar even met de Regering en uw Energiebedrijf bellen. Wrang grapje. Waarom zitten enorm veel mensen nu in de problemen door die prijzen?

ne
door neodutchio - Jan 9, 2023 om 07:19
5157 Antwoorden / 12 Vragen

In de beginperiode moest er opgepot worden. Er zijn mensen met jarenlange contracten die ver onder de toenmalige inkoopsprijs lagen. Dat moest gecompenseerd worden.

De prijzen gaan echt weer dalen, echter heeft dat tijd nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2023 om 09:45
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvulklend: zie https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/12/09/uitwerking-prijsplafond-afgerond---vanaf-1-januari-2023-van-start waarin staat aangegeven dat het prijsplafond eerst ingaand 1 januari van toepoassing is en het is nu 'pas'9 januari. Dat betekent dat u nu nog niet kunt weten wat uw verbruik over januari en later zal zijn en dus ook nog niet wat u per saldo moet betalen. U heeft het nu denk ik nog over voorschotbnedragen. Zie ook dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/grote-onduidelijkheid-bij-consument-over-effecten-van-het-prijsplafond

mo
door mof - Jan 9, 2023 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tenzij u onder het prijsplafond blijft ... en zelfs al gaat u erover ... alleen voor het verbruik boven 1200 kuub betaalt u de hoofdprijs

ka
door kaartendraak - Jan 9, 2023 om 12:38
182 Antwoorden / 2 Vragen

EN de btw is van 9 naar 21% gegaan...............maar ze willen verdienen aan ons, dus.............

@q
door @qwerty@ - Jan 9, 2023 om 13:14
69 Antwoorden / 1 Vragen

Foutje

Er
door Erwtje59 - Jan 9, 2023 om 14:14
2 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet voor hoelang van tevoren die energiemaatschappijen gas inkopen, maar als de gasprijs zo hoog is zou ik het niet voor langere tijd inkopen.

Maar als de gasprijs weer laag is zou ik het juist wél voor langere tijd inkopen.

Dus de maatschappijen hebben vast de afgelopen weken voor een hele lange tijd ingekocht en zullen dan dat goedkopere gas na een tijdje aan de consument leveren........

En u denkt dat echt??

marijke77
door marijke77 - Jan 9, 2023 om 14:16
158 Antwoorden / 3 Vragen

omdat de energiebedrijven graag een goed centje willen verdienen.

ha
door harrybre - Jan 9, 2023 om 14:34
240 Antwoorden / Vragen

Stel: U heeft voor uw buren zonnebloemolie flessen ingekocht, voor € 3,49. Nu blijken die flessen ineens € 1,99 te kosten ( Lidl-Hoogstraten). Levert u die flessen nu voor € 3,49 of voor € 1,99 aan uw buren ?

U bent toch niet verplicht van die bepaalde leverancier af te nemen, dus.. einde verhaal.

ro
door ronny530 - Jan 9, 2023 om 15:00
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het zal menigeen niet ontgaan zijn dat Gasterra (Nederlandse Gasunie) najaar 2022 is begonnen met het vullen van de wintervoorraad gas en toen waren de gasprijzen nog torenhoog. Energieleveranciers kopen het gas weer van Gasterra en berekenen die aankoopprijs weer door naar de klant en dat maakt dat gas nog zo duur is. Om te voorkomen dat mensen in de financiele problemen komen is het prijsplafond in het leven geroepen maar zoals altijd doet de regering nooit iets goed en gaan geheel onterecht de energieleveranciers met de winst aan de haal.

Engelse drop
door Engelse drop - Jan 9, 2023 om 15:02
63 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas dat we eerst het dure gas moeten verkopen. Als ik zeg als, de AH zijn melk voor een veel te dure prijs heeft ingekocht. En ook duur moet verkopen, gaat iedereen naar een goed kopere super. En kan AH zijn melk weggooien. Het gas wat heel goedkoop is ingekocht is ook duur verkocht hoor je niets over. Nee er zijn nog mensen die nog net ff een goedkoop contract hebben binnen gehaald voor 80 cent de kuub. Daar moeten ze op toe leggen nu.

ha
door harrybre - Jan 13, 2023 om 16:13
240 Antwoorden / Vragen

U heeft zonnebloemolie voor uw buren ingekocht voor € 3,49 per ltr-fles.
Nu loopt u door Lidl-Hoogstraten, en ziet u flessen staan voor € 1,99.
Levert u nu uw buren die flessen voor € 3,49 of € 1,99 ?