ro
door roderakker Sep 14, 2018 om 13:07
Huishouden & energie

Waarom is het zo moeilijk de kwh en m3 gas prijs te vinden bij je leverancier

als je wil kiezen welke leverancier je wil dan ga je de websites langs opzoek naar de netto prijs voor stroom en gas ; die laten zich bij alle leveranciers moeilijk vinden. waarom is dat ?

2941 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2018 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u met de netto prijs?

Vul ern vergelijkingssite is, bijvoorbeeld Gaslicht.com, dan kunt u een paar leveranciers vergelijken en ook hun prijzen.

marita5
door marita5 - Sep 14, 2018 om 13:31
11533 Antwoorden / 15 Vragen
edrick3
door edrick3 - Sep 14, 2018 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

waarom is dat ?
Geen idee. Heb er geen moeite mee. Kijk eens op een vergelijkingssite.

Beps
door Beps - Sep 14, 2018 om 13:57
75 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp wel wat TS bedoeld. Ik heb er zelf ook moeite mee want wat je totaal moet betalen per maand als vergelijking zoals hier in de linken aangegeven is daar heb je niet genoeg aan. Ze beloven veel maar je weet dan nog niet wat er na aanmelding gevraagd gaat worden.
Dus ik vraag het ook namens mijzelf

Waarom geen vastrechtprijzen, "per kwh"prijs en gasverbruik "per m3" ?

Liefst onder elkaar als echte vergelijking en niet ik doe het goedkoper dan de ander per maand, want het gaat om je verbruik en als ik dat van mijzelf zie ben ik steeds goedkoper uit dan de aanbieding die ze doen, dus ik ga niet veranderen als de prijzen hoger zijn per maand, ik weet dus niet of ik ook lager kan gaan zitten

Een telefoonprovider moet ook zeggen hoeveel deze per minuut of mb vraagt dus waarom kan dit niet met de gas en de elektriciteit per grbruikte eenheid?

panter22
door panter22 Sep 14, 2018 om 14:08
6599 Antwoorden / Vragen

Open de link van Sjoppie, klik op meer info bij de maatschappij. Dan op de + en dan zie je heel klein het verbruik en de tarieven die voor de berekening zijn gebruikt.

Beps
door Beps Sep 14, 2018 om 16:18
75 Antwoorden / Vragen

Inderdaad is het daar mogelijk, maar je moet er wel een studie van maken om erachter te komen hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Ook is het daarna nog een studie welke nu echt de goedkoopste is want bv één bedrijf komt wel vier keer of meer voor, erg ingewikkeld dus. Maar de vraag is hiermee wel beantwoord. Bedankt.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2018 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@beps

Als u een vergelijking maakt op bijvoorbeeld Gaslicht.com, kunt u op prijsderails klikken en staat alles precies vermeld, wat u weten wilt.

Dat bedrijven meerdere keren vermeld staan, komt doordat men verschillende jaarcontracten kan kiezen, groen of wind enzovoort.

u kunt zelf filters instellen, dan worden andere zaken niet getoond.

Beps
door Beps Sep 14, 2018 om 18:19
75 Antwoorden / Vragen

Tijger1 ik ben gelukkig niet blind, dit had ik dus ook wel door. Maar het is best verwarrend als je echt de goedkoopste wilt hebben, daarvoor moet je toch echt alles overbrengen in rekensheet wil je het weten, tevens kun je op de link Gaslicht.com maar 3 tegelijk vergelijken dit kan op die andere site met wel 30+ want dit heb ik daar gedaan. Het zijn er teveel en te divers.

panter22
door panter22 Sep 14, 2018 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Begin er niet aan, tenzij het je hobby is.
Je moet niet alleen naar de prijzen kijken, maar ook wat je het kost als je op wilt zeggen. Dat is ook niet altijd gratis.
En dan dat gedoe met de afrekening. Mogelijk is er te weinig voorschot berekend en moet je bijbetalen.
De afrekening komt achteraf en als je pech hebt  kun je ook nog een maand dubbel voorschot betalen. Natuurlijk moet je wel je verbruik weten, want bij de berekeningen gaan ze uit van gemiddelden.

Iv
door Ivo W Sep 17, 2018 om 11:20
734 Antwoorden / Vragen

Beps, juist die vergelijkingssites zorgen er voor dat je zelf niet allerlei rekensheets hoeft in te vullen. Dat heeft de vergelijkingssite al voor je gedaan.

Het enige wat je moet doen, is je jaarlijkse verbruik invullen en de rekensheets van de vergelijkingssites doen hun werk. Daaruit rollen dan maand- en jaarbedragen die exact horen bij het door de gebruiker opgegeven jaarverbruik. Tot op de cent nauwkeurig gebaseerd op de tarieven. Het enige waar je vervolgens in de vergelijking zelf nog rekening mee moet houden is de duur van het contract en hoelang de tarieven vast staan. Ook een vergelijkingssite heeft geen glazen bol, dus wanneer de tarieven niet voor de hele contractsduur vast staan kan natuurlijk de uiteindelijke rekening nog gaan afwijken van de berekening op de verglijkingssite.

Het is dan aan jezelf om bij de filters van de site om aan te geven hoe lang je (maximaal) vast wil zitten aan een contract en of je het risico op stijgende en dalende prijzen wil nemen, of dat je vast tarieven wil.
Los van de tarieven die de energieleverancier rekent, zijn er nog de belastingen (energiebelasting, teruggaaf energiebelasting en ODE) die jaarlijks kunnen wijzigen. Maar dat zijn vaste opslagen, voor elke leverancier gelijk. Dus als u door wijziging in belastingen bij aanbieder A ineens 50 euro op jaarbasis duurder uit bent, dan geldt hetzelfde voor aanbieder B

dobby
door dobby - Sep 15, 2018 om 00:17
749 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom? Om niet te makkelijk te kunnen vergelijken.. dat was (is) in meerdere branches ook zo. Maar ikzelf ben ook redelijk eigenwijs en verzamel elke 3 maanden ook de voor mij interessante tarieven.. Bij elke (...) leverancier en bij de meeste tussenpersonen kan je wel een voorbeeld berekening opvragen; daar laten ze dan standaard meestal wel een maand- of jaar- (voorschot) tarief zien, maar je kan eigenlijk altijd wel de losse kWh en m3 tarieven zien.

Dus gewoon je eigen referentie verbruik bepalen (overal hetzelfde, en wel mooie ronde getallen), dan kan je op de voorschot tarieven al redelijk vergelijken of je de losse tarieven wilt uitrekenen (meestal de BTW eruit rekenen)

Maar let wel even op - een paar dingen: een eventuele bonus is soms met het getoonde maand-/jaar bedrag al verrekend.. dat zou je (bij een reeel referentieverbruik) zo kunnen houden als je elk jaar wisselt, maar weet niet of je dat wilt. Ook opletten bij de kosten voor de netbeheerder: ik gebruik bijvoorbeeld weinig gas, maar daar kiezen ze niet altijd het juiste capaciteitstarief van de netbeheerder bij in de berekening. Ook je stroom aansluiting moet je even controleren (3x25A of 1x85?).. dat scheelt steeds minder maar kan toch wel uitmaken. Ook hebben bijna alle leveranciers een regio toeslag voor gas, en bij sommige berekeningen laten ze je in groningen wonen in plaats van je eigen regio.

Ook andere zaken worden niet altijd goed meegerekend (stedin verlaagt per 1 augustus 2018 bijvoorbeeld de meterhuur)..

Als je puur de m3 / kWh tarieven vergelijkt moet je dat ook gaan meerekenen om een eerlijke vergelijking te kunnen maken..

Al met al - zo moeilijk zijn ze niet te vinden.. meestal 1 click op "details" ofzo vanuit een voorbeeld, maar of alles correct is? dat is een ander verhaal.. ook even opletten of het incl dan wel excl BTW en andere overheidsheffingen is.. Overigens blijkt een telefoontje vaak redelijk snel en effectief te zijn..

oogopslag
door oogopslag - Sep 17, 2018 om 20:26
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed omdat uw budget leverancier, na u 1 jaar van energie te hebben voorzien - en dat was het eerste jaar goedkoop - u niet zo exact zal kunnnen uitrekenen dat die prijzen voor het volgend jaar duurder zullen uitvallen dan u had gehoopt! Wel krijgt u een beperkte opgaaf voor het nieuwe jaar: uw ( mogelijk tijdelijk) maandbedrag. Maar u krijgt bij hen geen gespecifeerde rekening te zien ieder jaar.

Die prijzen verschillen dan niet veel meer met die van bijvoorbeeld Essent, Nuon of Eneco.
Het voordeel bij de budget leveranciers is dan wel dat u geen twee- of driejarig kontrakt behoeft af te sluiten, zoals bij die grote maatschappijen gebruikelijk is, om een schappelijke prijs te verkrijgen.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2018 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. Ook bij een budgetmaatschappij krijg je een gespecificeerde afrekening. En men kan overal kiezen voor een bonus bij een éénjarig contract via een prijsvergelijker.

ed
door edosantos - Jun 2, 2019 om 20:03
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Roderakker,

Je kunt het beste een vergelijkingssite gebruiken voor de prijzen van stroom en gas. Die zijn vaak duidelijker en dan heb je ook gelijk alle energieleveranciers op een rij.
Zelf gebruik ik vaak pricewise.nl, gaslicht.com en kieszeker.nl