fi
door fioon Apr 20, 2016 om 12:42
Huishouden & energie

Wanneer is de woningbouw/gemeente verplicht een badkamer te renoveren ?

Ik woon nu zelf al 21 jaar in dit huurhuis en mijn badkamer is echt aan een renovatie toe ,hij verkeerd echt tot zeer slechte staat deze huizen staan hier nu zo een jaar of 40 er is hier nog nooit iets aan gedaan wanneer is en gemeente/woningbouw  verplicht om dit te renoveren ?

105570 13 Rapporteer

Ma
door Mat Matheij - Apr 20, 2016 om 12:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

U  kunt en dat is mijn daadwerkelijke devies de huurcommissie inschakelen waarbij U vooraf voor een advies dient te betalen echter alsdan wordt de huurwaarde alsook gebreken vastgesteld. Zo te horen wordt er tamelijk veel 'vastgesteld'  en is het nog maar de vraag of de staat van onderhoud die er al geruime tijd is wel in overeenstemming is met gevraagde huurprijs. Het lijkt te gaan om achterstallig onderhoud. Ga vervolgens naar gratis Juridisch loket en -indien nodig-  neem  een advocaat bestuursrecht en stel de verhuurder in gebreke. Die kosten kunt U bij 'gelijk' terugvorderen. U maakt bij een gering inkomen recht op een toegewezen advocaat waarbij U altijd een eigen bijdrage betaalt. Mvrgr.

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2016 om 13:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als de woning van de wbv is, heeft de gemeente daar niets mee te maken. Doorgaans wordt na plm. 25 jaar een badkamer gerenoveerd, tenzij de wbv van plan is op korte termijn de woningen te slopen.

Al eens gebeld of gemaild met je vraag naar de opzichter van de wbv?

Wat vind jij een 'slechte' staat trouwens? Mijn badkamer heb ik ook al zo'n 20 jaar in gebruik en die ziet er nog net zo netjes uit als 20 jaar geleden (wat dan meteen weer een reden voor de verhuurder is om mijn badkamer NIET te vernieuwen).

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2016 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat vindt u slechte staat? Vallen de tegels van de muren, is de wastafel gescheurd enzovoort?

Waarom zou iets gerenoveerd moeten worden omdat u daar al 21 jaar woont? Mijn badkamer is van de zomer 21 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit.

Ik zou die advocaat maar niet inschakelen. Weggegooid geld.

ro
door ronny530 - Apr 20, 2016 om 13:34
2778 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. is er voor een WBV geen renovatietermijn verplichting. De WBV moet er wel voor zorgen dat het aanwezige sanitair naar behoren gebruikt kan worden.

uwjurist
door uwjurist - Apr 20, 2016 om 13:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Bij renovatie, dus woningverbetering, gaat het om het gedeeltelijk vernieuwen van de woning door veranderingen aan te brengen met meer luxe (bijv. ook een bad, niet alleen een douche, of twee wastafels in plaats van één).
Bij groot onderhoud gaat het om het herstel of het vervangen van delen van de woning waarbij het wooncomfort gelijk blijft.

Tot beiden is een verhuurder nooit verplicht. Tot reparatie van gebreken uiteraard wel.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

fi
door fioon - Apr 20, 2016 om 21:05
2 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn badkamer zit vol met schimmel wand plafond tussen de tegels ik woon hier met een gezin van 6 personen zit ook geen raam in om te ventileren het putdeksel van het afvoerputje moet ik er tijdens het douchen uithalen anders loopt mijn hele badkamer onder water lijkt me onderhand toch wel aan vervanging toe toch ?

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2016 om 21:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als de badkamer in zo'n slechte staat is die u nu beschrijft neem ik toch aan dat u de verhuurder hiervan in kennis heeft gesteld c.q. de eventuele complexbeheerder?

fi
door fioon Apr 21, 2016 om 13:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja zeker die zijn hier van op de hoogte zelfs de huurcommissie  ! die hebben uitspraak gedaan dat er niet gerenoveerd gaat worden (terwijl deze belofte in 2008 werd gedaan dat er is 2012 gerevoveerd zou gaan worden begin van de straat is gedaan en toen was het geldpotje leeg :( en toen ze hier begin van het  jaar kwamen kijken wordt er op de tegeltjes geklopt tja mevrouw uw badkamer is technisch in orde !

lo
door lovewinnie - Apr 20, 2016 om 21:36
1210 Antwoorden / 1 Vragen

als er vaak   genoeg geklaagd wordt door u, buurtbewoners met zo'n zelfde huurhuis dan gaat de woningbouw van zelf over stag. Elke keer ontstoppen, kitranden vervangen, ventilatie rooster etc gaat irriteren en op Den duur meer kosten dan verbouwen. Heeft u geklaagd?

ty
door typnix - Apr 20, 2016 om 22:10
1 Antwoorden / Vragen

In principe zegt de woningwet dat wanneer er sprake is van een gebrek waar de verhuurder voor verantwoordelijk is, dit verplicht is om dit in een redelijke termijn te herstellen, ongeacht hoe oud de keuken ook is. En het vervangen van een keuken valt zeker onder die verantwoordelijkheid.

Stel ook die wens per brief op, met daarin dat je van de verhuurder binnen een termijn van twee weken een antwoord verwacht. Ik adviseer echter niet om direct te lopen dreigen met procedures. Dat is onwenselijk.

tenormin
door tenormin Apr 20, 2016 om 22:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De badkamer is niet in de keuken, hoor. ;-)

zoekster1
door zoekster1 - Apr 20, 2016 om 23:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste is een gebrekenbrief te sturen naar uw woningbouwvereniging over de schimmel.

Klik HIER voor een voorbeeldbrief, maak daar gebruik van.

Leest u verder dit HIER

en informatie van de huurcommissie klik HIER

Succes!

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2016 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schimmel is een kwestie van schoonmaken. En schoonmaken moet u zelf doen. Dat raam zit er al 21 jaar niet in en dat zal er nu ook niet inkomen.

aurora1
door aurora1 - Apr 21, 2016 om 17:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er is dus niets kapot?
Dan dus maar aan de slag met bleekwater, huishoudazijn, schrobbers enz. en iedereen die die badkamer gebruikt opleggen dat ze na gebruik met een trekker de wanden en vloer droogtrekken en eventueel nog met een lap/handdoek e.e.a. extra drogen..... en de afvoer regelmatig ontstoppen/onderhouden....

fl
door flessebon - Apr 21, 2016 om 18:15
418 Antwoorden / 7 Vragen

Schimmel krijg je op een gegeven moment niet meer weg met schoonmaken. Schilders hebben speciale verf die de schimmel laat verdwijnen. Dus eerst met de woningbouw contact opnemen en als ze niet in beweging komen blijven bellen en eventueel samen met de buren etc. druk op de ketel zetten. Begin vriendelijk maar wees vasthoudend.