ma
door maruja Jun 8, 2008 om 11:17
Huishouden & energie

Wasmachine

mijn wasmachine geeft vlekken. Maar niet altijd. Ik heb bijvoorbeeld 3 wassen gedaan zonder vlekken. Dan de volgende witte was, zit er op 1 t-shirt wel 10 vlekken. Het lijken roestvlekken. Vorig jaar zijn er 2 kogellagers vervangen en zijn er schoonmaakmiddelen in de wasmachine gedaan. Het is toen een poosje goed gegaan.

wie weet een oplossing of de oorzaak van dit grote probleem

1375 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 8, 2008 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo maruja

Als het euvel zich eens in de zoveel tijd voordoet, kan je denken aan het doorspuiten van de waterleiding. Maar doorgaans moet je daarover vooraf bericht krijgen van de Gemeente en/of het Waterleidingbedrijf.

Als dat doorspuiten al een tijd geleden is, zou u misschien eens kunnen bellen, en vragen wanneer dat voor het laatst gebeurt is. Grote kans dat het roest deeltjes in de waterleiding zijn.

Succes, groetjes, kiran

ve
door verwijderd - Jun 8, 2008 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Duidelijk geval van onopgeloste zeepresten.Er wordt te vaak op lage temperaturen gewassen waardoor het vet in de zeep niet oplost en in de machine aankoekt.Trek uw zeepbak er maar eens uit en kijk er maar een achter.Was minimaal 1x per 2weken een witte was op 90c en uw machine blijft schoon.Groet T

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi maruja, ben het helemaal eens met toolboy, doe een draaisel met een lege trommel op 95 graden met een half pak soda en je zal zien dat al het vet oplost en herhaal dit indien nodig elke 2 maanden een scheut schoonmaakazijn erbij doet ook wonderen.... suc6, Johan

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toolboy heeft al een oorzaak en oplossing aangegeven, maar hier zijn er nog een paar: (goedkope) merken haarmousse, gel, haarlak en shampoo kunnen een bepaalde chemische reaktie geven waardoor er vlekken ontstaan die op roestvlekken lijken. Verder kan de keerring tussen trommel en kuiplager kapot zijn, dan krijg je ook dit soort vlekken en tenslotte: kijk eens of er geen BH-beugel, spijker enz. in de machne zijn achtergebleven. En voortaan tenminste 1x in de 2 weken op 90 graden wassen. Doe bij elke witte was een flinke schep soda, bij de gekleurde een scheut azijn. Maar maak om te beginnen de machine schoon met huishoudazijn, laat hem draaien op 60 graden, maar doe er geen was bij. Sukses!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toolboy heeft je het antwoord al gegeven.

Wil je schone was houden dan minstens 1 x per maand op 95 graden wassen anders hou je dit probleem

Laat even horen of het gelukt is!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het ermee eens de was op 90 graden te draaien ik doe dat al 23 jaar. En vooral niet te veel vloeibaar gebruiken maar poeder. Vloeibaar laat ook een laag achter.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Euvel: zeep resten @beantwoorders

Nu zouden jullie best gelijk kunnen hebben hoor, ga ik niet bestrijden. Maar nu was ik zelf al zo'n dikke 30 jaar. 30 jaar geleden 'moest' je wassen op 90 graden, later 60 en nu, en ik spreek dan ook alweer over jaren, op 40 graden. Ik gebruik weliswaar nooit zeeppoeder maar gel. En ik heb nooit last van vlekken in de was. Maar wel als 't waterleidingbedrijf de boel door gaat spuiten. Dat zie je dan ook in de wastafel. Maar ook ik ben benieuwd naar de uitkomst en hoop dat de vraagsteller na een tijdje uitproberen, hier nog even terug komt om wat feedback te geven.

Groetjes, kiran

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi je geeft al aan dat de lagers vervangen zijn, vaak gaat het een tijd na vervanging weer mis. Met de lagers wordt ook de keerring vervangen, deze houdt het water tegen zodat de lagers heel blijven en de was schoon. Het komt wel eens voor dat de trommelas dusdanig ingesleten is en er toch lekkage ontstaat, gevolg roestvorming en vlekken. Hoe hoger de was temperatuur des te groter de kans op vlekken, door de hitte wordt de keerring veel soepeler en kan dan niet meer goed afdichten.

M.v.g. Ronny.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

30 jaar geleden toen was het goed.De wasmachines waren degelijk en maakten ongeveer max 800 toeren per min gebruikten dubbel zoveel water als nu.Nu wil men boven 1400 toeren 7kg met minder water en lagere temperaturen zelfs de reklame``s op tv melden op 30c wordt u was ook schoon.Zeker wordt uw was schoon ,maar de machine gaat maar een paar jaar mee omdat deze geheel verstopt raakt met onopgeloste zeepresten.

T

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Toolboy, Zeker waar kon je zelfs nog een indisit kopen. Als de juiste dosering wasmiddel gebruikt wordt zal de machine niet snel verzepen. De afvoerpomp kan ook een probleem zijn maar daar zal toch vervuiling door roestvormende metalen moeten zijn, zoniet blijf ik bij een defecte keerring.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@toolboy

Wel, als ik zo uw laatste stukje lees? Kan ik wel in meegaan. Heb me er eerlijk gezegd nooit zo in verdiept. Het verbaasde me alleen ... zoals gezegd ben ik al bijna 33 jaar een wassen-draaier. En dit probleem ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Ben toch pas aan mijn 3e machine bezig. Inderdaad de 1e 18 jaar, en ja, op hogere temperaturen toen. (2e: 10 jaar) Dus mazzel? Dank dan voor het lesje, een mens is nooit te oud om iets bij te leren. Toch? haha

Groetjes, kiran

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@maruja en al de andere die te maken hebben met een wasmachine.... ik heb 26 jaar een wasmachine gehad (hij doet het trouwens na 30 jaar nog) en die heeft me nooit in de steek gelaten, alleen de deurklem is een paar keer vernieuwd. Maar sommige hebben het over waspoeder in de bakjes dat verstopt raakt enz enz.......... een tip: als je waspoeder gebruikt gooi dit dan direkt in de trommel op de was en begin gelijk aan de hoofdwas (voorwas is meestal voor hele vuile spullen)  nu tegenwoordig is er vloeibaar wasmiddel en ook dat doe je in een bolletje en direct in de trommel alleen de wasverzachter gooi je nog in het bakje en dat bakje maak je iedere week even schoon.............. NOOIT vlekken, NOOIT voor jan doedel een machine zonder was laten draaien, zonde van het water en de stroom.  Probeer het maar je zal zien dat je wasgoed schoon, wit en zonder vlekken is!!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

als er maar op 1 t-shirt vlekken zitten en op de rest van de was niet, ligt het waarschijnlijk aan het t-shirt. ik heb jaren een dergelijk probleem gehad, ook zeepbakje schoongemaakt etc. Tot ik ergens in een krant las dat het ook 'onzichtbare' vlekken op je t-shirt kunnen zijn die bruin kleuren in de was. In mijn geval komt het doordat ik met zo'n 'gevlekt' t-shirt in de tuin had gewerkt en bezig was geweest Hop te verwijderen.Als je dat eruit trekt en de stengels gaan kapot komt er kennelijk een stofje vrij dat op het t-shirt gaat zitten zonder dat je het ziet en dat geeft in de was die vlekken! Dit is echt waar!!! Van Hop maken ze bier ... heeft het soms daar mee te maken?

ve
door verwijderd - Jun 9, 2008 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, de variant met af en toe soda en 90° was is volgens mij ook de beste, doe ik al jaren.

Wel heb ik gemerkt dat het probleem zich vaak voordoet met nieuwe, goedkope t-shirts, zomerbroeken, vooral van Aldi etc. Dit materiaal komt meestal uit China, wat vaak niet kleurecht is. Uit India of Sri Lanka is dit probleem minder.

Groeten,    Henri

ve
door verwijderd - Jun 10, 2008 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij vlekken in wasgoed, waarvan de herkomst niet direkt vast te stellen is, kunt u het het beste naar de leverancier teruggaan.Neem een stuk wasgoed met vlekken mee.De leverancier kan dit ter vasstelling van de de oorzaak, naar T.N.O. in Delft opsturen.Het stuk wasgoed komt dan met hun bevindingen retour.Als ex eigenaar van een witgoedzaak, hebben we dit in het verleden diverse malen gedaan, Succes

ve
door verwijderd - Jun 11, 2008 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi. de vlekken kunnen ook ontstaan als je was buiten onder een blauwe regen struik droogt. deze struik geeft onzichtbare vlekken die pas de volgende keer met wassen zichtbaar worden.

Ongeveer 2 jaar geleden heeft iemand met eenzelfde vlekken probleem het via het Limburgs Dagblad late uitzoeken door een vlekken centrum hier kwam ook een boom/struik als boosboener te voorschijn