Ge
door Geesje B59 Mar 7, 2020 om 19:33
Huishouden & energie

Wat gebeurt er over zo’n 20 jaar met de versleten of kapotte zonnepanelen?

Je hoort alleen maar dat we van het gas af moeten, zonnepanelen moeten nemen, elektrische auto's moeten gaan rijden.

maar je hoort niets over van wat er gebeurd als alles versleten is of stuk is, hoe gaan ze dat verwerken of opruimen.

1656 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2020 om 19:36
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Het is nog lang niet zover. Krijg de indruk dat iedere "deskundige" er een andere mening op na houd. Dus wacht alles rustig af. Ik zelf ben al sinds 1996 al van het gas af, maar niet om de redenen die nu gelden: gewoon lui om gasfornuis schoon te maken. :-))
En het is nog lang niet "over 20 jaar".

aurora1
door aurora1 Mar 7, 2020 om 22:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.... met lui zijn heeft dat weinig te maken want het is een rotklus die niemand leuk vindt. Je fornuis tijdelijk met papier of kranten bekleden en ze voor schone ruilen als het tijd is, bevrijdt je ook niet van die narigheid. En dan zijn er nog de ovens....

mr
door mrmoto Mar 8, 2020 om 11:13
167 Antwoorden / 4 Vragen

Dames , als u nu eens allufolie op/in uw gas fornuis legt dan is poetsen verleden tijd ,werkt goed in restaurantkeukens dus waarom niet bij you?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2020 om 20:14
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Net als bij alle nu al vergankelijke producten, vernieuwen en afleveren voor recycling. Dat is echt niet anders dan nu al ook het geval is.

d.
door d.schaap - Mar 7, 2020 om 20:27
5 Antwoorden / Vragen

Zonnepanelen verslijten nooit alleen loopt de capaciteit wat terug; na 20-25 jaar wordt de opbrengst 2-5 % minder tov de door de fabrikant opgegeven efficiëntie. Mijn zonnepanelen hadden zelfs een hogere efficiëntie dan door de fabrikant opgegeven.
Er is nu een Nederlandse fabrikant die zonnepanelen vergruist en de verschillende materialen scheidt om terug te brengen in de handel.

mr
door mrmoto Mar 8, 2020 om 11:15
167 Antwoorden / 4 Vragen

percentage opbrengstverlies na 20 jaar is minimaal 20 % lees maar na op diverse site's.

d.
door d.schaap Mar 13, 2020 om 14:32
5 Antwoorden / Vragen

Kijk even op de site van www.polderpv.nl van Peter Segaar Deze expert heeft en registreert zijn eigen PV panelen waaronder al zeer oude en vergelijkt deze met zijn nieuwere panelen. Van zijn gegevens gebruikt het vakgebied en universiteiten als ook de overheid. Deze heeft een afname gemeld over 15 jaar van 2 a 3%

Iv
door Ivo W - Mar 7, 2020 om 21:31
730 Antwoorden / Vragen

In principe verslijten zonnepanelen nauwelijks. Na 25 jaar leveren ze nog 80-90% (of meer) van hun oorspronkelijke opbrengst. Ze zijn dan dus nog prima bruikbaar.

Wel kan het zijn dat panelen door bijvoorbeeld storm of hagel beschadigd raken. Die moeten dan vervangen worden. De oude lever je in als 'oude apparaten' en zullen dan net als kapotte en afgedankte tv's, koelkasten, broodroosters en accu's naar een geschikt recycling bedrijf worden gebracht.

Magnum007
door Magnum007 Mar 7, 2020 om 23:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Wie gaat deze recycling betalen?
Het antwoord : de consument.

Dus een "sigaar uit eigen doos"....;-)))

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2020 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Bent u er nou nog steeds niet achter dat u moet betalen? Wie anders?

Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 10:35
730 Antwoorden / Vragen

De consument betaalt alles op deze wereld, uiteraard.

aurora1
door aurora1 - Mar 7, 2020 om 22:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen idee. Het is ook nog onduidelijk hoe het met de oude accu's van electrische auto's zal gaan. Of bij ongelukken het vervoeren en opruimen ervan. Allemaal vraagtekens.....

zo
door zondermeer - Mar 8, 2020 om 11:07
3 Antwoorden / Vragen

Inderdaad belangrijk - eerste 5 tot 10 jaar hoogste rendement, loopt daarna snel terug - net als met garantie op allerlei artikelen , 1of 2 jaar max. 5 jaar met bijbetaling vaak ... plus omvormer niet te vergeten ! Dan nog het terugleveren tot 2023 daarna lage tarief - liever wachten en wat hoogleraar TU Einhoven zegt klopt - Heer Rotmans van Urgenda meer hooghartig ...