co
door corsturm Sep 20, 2016 om 12:14
Huishouden & energie

Wat is het verschil tussen azijn en schoonmaakazijn

kan schoonmaakazijn b.v. ook voor het aanmaken van alade gebruikt worden?

139131 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2016 om 12:18
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, nooit. Gevaarlijk. Schoonmaakazijn zegt het al: om schoon te maken. Niet uw inwendige schoonmaak, hoor.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 20, 2016 om 12:28
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Andersom kan het wel dwz gewone ongekleurde azijn kan zowel voor salade als voor huishoudklusjes gebruikt worden, dan hebt u maar 1 fles nodig.

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 20, 2016 om 12:33
641 Antwoorden / 77 Vragen

Schoonmaakazijn is chemisch en sterker dan gewone azijn. Nooit door het eten doen want daar is het totaal ongeschikt voor.
Omgekeerd kan wel. Een waterkoker schoonmaken met "gewone" azijn lukt prima. maar het duurt langer en het is duurder, dus beter schoonmaakazijn daarvoor gebruiken.

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2016 om 12:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wijnazijn, natuurazijn, balsamicoazijn, schoonmaakazijn. Zoveel soorten en het is allemaal azijn. Natuurazijn komt uit de natuur en wordt gemaakt van alcohol en bacteriën. Schoonmaakazijn wordt synthetisch gemaakt door middel van een chemische reactie. Net zoals het azijn waar onze augurken in worden gelegd. Azijn is azijn, dus ook schoonmaakazijn zouden we kunnen eten.

(Bron: keuringsdienstvanwaarde;zie de uitzending van 2009)

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2016 om 12:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees ook eens wat Wikipedia over azijn schrijft.

ma
door maikajinne - Sep 21, 2016 om 11:46
1 Antwoorden / Vragen

Nee, schoonmaakazijn is, en het woord zegt het al, alleen te gebruiken voor schoonmaak- en ontkalkingsactiviteiten.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2016 om 12:18
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@edrick3, uw link wikipedia daar lees is toch echt dat schoonmaakazijn niet voor consumptiee geschikt is. En als ik het label lees van 'mijn' Groenland schoonmaakazijn staat er zeer duidelijk: niet geschikt voor het bereiden van voedsel. Dus al bent U wel geplust voor uw antwoord, ik zou zoiets nooit durven gebruiken.

newmikey
door newmikey Sep 21, 2016 om 13:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ongeschikt voor consumptie hoogstwaarschijnlijk door de toevoeging van het giftige methanol. Methanol is giftig bij inname: één van de gevolgen is blindheid en eventueel de dood.

tenormin
door tenormin Sep 21, 2016 om 13:23
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, daarom toch maar even gereageerd dat ook Wikipedia dat niet voor niets schrijft. Daarom was mijn eerste reactie er een van schrik, ondanks welke linken er zijn gegeven. Staat niet voor niets op de fles: bij inwendig gebruik direct een arts raadplegen en natuurlijk: buiten bereik van kinderen houden. Waarom zou men dan gebruik van ontkalken apparaten zoveel (minstens 2 á 3 keer) moeten naspoelen met schoon water.

reflecs
door reflecs - Sep 21, 2016 om 13:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Link naar de complete uitzending van de Keuringsdienst van Waarde:http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2009/30-39044-14-05-2009
Het is niet voor niets dat er geschreven wordt "zouden we kunnen eten" en dat de inlegger eerst de ingrediëntenlijst bekijkt voordat hij zegt dat het gebruikt kan worden. Je zou het in ieder geval moeten verdunnen en hoe zou je dat dan kunnen meten als consument?  En dan moet er ook nog verder niets zijn toegevoegd.

Ik zou het in ieder geval nooit doen.
Het staat in de gifwijzer, dus ook buiten bereik van kinderen houden:http://www.gifwijzer.nl/vergiftiging-schoonmaakazijn/

de
door dehenky - Sep 21, 2016 om 14:34
15 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zeg doen! Gewoon lekker naar binnen werken. *facepalm*.
Natuurlijk niet! Dat snap je zelf toch ook wel? Er staat vast op nde verpakking een waarschuwing het niet te consumeren. Dit is met een beetje logisch nadenken ook wel te begrijpen.

tenormin
door tenormin Sep 21, 2016 om 18:21
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@dehenky, had ik toch al geschreven wat er op de fles staat! Zie mijn antwoord van 13:23 uur.