me
door merkelen Oct 18, 2006 om 12:40
Huishouden & energie

Waterbed

heb een waterbed. de tijk die erop ligt krijgt aan de onderzijde (de kant die direct op het watermatras ligt) zwarte stippen. heb al geprobeerd om deze met water en wat azijn schoon te krijgen maar geen resultaat. wie weet wat die stippen zijn en hoe ik ze kan verwijderen zonder dat ik iedere keer de tijk moet laten reinigen bij de wasserette

5367 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het probleem opgelost, zelf jarenlang al waterbed, en bij teveel vocht, je zweet dus komen er deze plekken, meer ventileren, geen dekens maar dekbed helpt ook..

maar de echte oplossing;

Nieuwe wasmachine...

De oude Zanussi uit 1996 via marktplaats weg gedaan, werkte nog, maar nu heb ik voor slechts E350,- een Samsung van 7 KG gekocht, want zowel de matrasdek als de dekbedden passen niet in de 5 kg machines...

Elke zomer wassen en laten drogen in de hete zon, dan dood je de schimmels beter als alleen maar wassen, want dat mag niet te heet...

veel succes..

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zwarte stippen zijn schimmelplekken. Een zeer welbekend fenomeen bij waterbedden. Doordat een waterbed het vocht wat u 's nachts kwijtraakt niet verwerken kan, ontstaat er schimmel. Doordat waterbedden verkopers dit nooit melden bij orientatie en aankoop van een waterbed komen de gebruikers hier later pas achter.

Dit fenomeen treedt, na enkele jaren, ook op bij schuimmatrassen (nasa, tempur, koudschuim). Ook deze materialen zijn ongeschikt voor ventileren van vocht. Schuim = sponsmateriaal. Heeft u ooit nagedacht over de ventilatie bij een spons? Geschuimde matrassen houden te lang vocht vast, wat schimmelvorming tot gevolg heeft.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2006 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat betreft het vochtprobleem bij waterbedden klopt het bovenstaande. Echter dit geldt niet voor alle schuimmatrassen. Latex en Koudschuimen ventileren prima als deze het vocht aan de onderzijde maar kwijt kunnen. Dus deze matrassen hebben specifieke bodems nodig. Bodems die goed ventileren, zoals spiralen van Auping, Kuperus, Avek. Boxsprings wil ook goed, zolang je er maar op let, dat de boxspring het vocht ook kwijt kan ( 1 1/2 Ltr. per week !!!). Lattenbodems zijn totaal ongeschikt, daar deze slechts voor 50 % ventileren.

Schimmelplekken die aanwezig zijn, zijn niet meer te verwijderen.