scroogy
door scroogy May 8, 2009 om 16:50
Huishouden & energie

Weinig vertrouwen meer in houten vloer

2 jaar geleden heb ik een houten vloer gekocht voor mijn hele appartement. Massief eiken, kosten iets meer dan € 5.000 waarvan net geen € 2.000 voor het leggen. Deze vloer is 1,5 jaar geleden in december gelegd. Zag er prachtig uit.
Na 2 weken waren er al duidelijk naden zichtbaar, dit is hersteld door de vloer die in 1 geheel gelegd was in de breedte te onderbreken met profielen (deuropeningen). Na 4 maanden hetselfde probleem, naden met zicht op de ondervloer en plinten die voor hoepel konden doorgaan. Vloer werd aangesloten, plinten verwijderd en parketveren werden geplaatst. Dit moest een paar maanden zo blijven liggen. Na 4 maanden zijn de plinten opnieuw geplaatst en is de vloer opnieuw aangesloten want weer naden. Plinten meteen al te smal, parketveren los van muur en vloer.  Na enkele maanden, weer naden, weer komen kijken, weer enigzins aangesloten, plinten blijven te smal. De leverancier heeft mij toegezegd nog 1 maal te komen om de boel te herstellen zoals het hoort (waarschijnlijk planken erbij) op voorwaarde dat ik zorg draag voor een luchtvochtigheid tussen 50 en 70%.

Die luchtvochtigheid red ik dus niet, ik kom met bevochtiger niet boven de 45%. Maar binnenkort komen ze weer.

Wat kan ik doen als de vloer weer naden krijgt? De leverancier blijft volhouden dat het komt omdat ik te weinig bevochtig. Ik heb al een dure luchtbevochtiger aangeschaft maar dat helpt niet. Bovendien voel ik er weinig voor om mijn leven en huis aan te passen aan de vloer. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het nu wel goed gaat of is die vloer nu eeindelijk uitgewerkt ?

4945 8 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - May 9, 2009 om 11:46
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vrijwel elk materiaal en zeker een houten vloer zet uit bij de opname van vocht en krimpt bij de afgifte van vocht. Het normale vochtgehalte in een woonkamer dient het hele jaar door tussen de 50 - 70% te zijn om de vloer in een stabiele toestand te houden. Hout raakt niet uitgewerkt en dat zult u met name in de droge wintermaanden met strenge vorst wel kunnen merken; er komen dan opnieuw naden in de vloer. Als de vloer te veel wordt opgesloten dan zal dat op enig moment kunnen leiden tot schade aan de vloer. De oplossing zit dus echt in klimaatbeheersing.

scroogy
door scroogy - May 9, 2009 om 14:02
367 Antwoorden / 20 Vragen

Dit is niet mijn eerste houten vloer. Natuurlijk werkt hout, is een natuurproduct. Al mijn buren hebben een houten vloer, die hebben geen last van extreem krimpen van de vloer. Uitzetten doet hij niet, ook niet in de zomer, alleen maar krimpen.

Als mij verteld was dat ik de gehele levensduur van de vloer, het gehele jaar door moet bevochtigen had ik hem nooit gekocht.  Ergo, als de leverancier eerst een vochtmeting had gedaan hadden ze mij deze vloer uberhaupt niet mogen verkopen is mijn mening.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 9, 2009 om 14:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag scroogy,

Met een luchtbevochtiger niet boven de 45 % rel. luchtvochtigheid kunnen komen? Hoeveel is de kubieke inhoud van het (de) vertrek(ken) en wat is de capaciteit van de lucht bevochtiger? Wel op tijd water bijvullen! Is de capaciteit wel groot genoeg?

Wanneer dat laatste wel het geval is, heb je dan de hygrometer geijkt?
Haarhygrometers zijn het nauwkeurigst. Wij hebben al meer dan 40 jaar een Fischer in gebruik en die werkt nog uitstekend. Af en toe een keer ijken:

Neem een theedoek, maak die kletsnat en wring ze dan uit tot ze niet meer lekt. Niet verder. Pak dan de hygrometer in de theedoek en laat deze een uur in de theedoek. Niet in de zon leggen. De hygrometer moet dan 100 % aangeven. Zo nodig bij te stellen met de stelschroef.

Hardware ERror MAN.

scroogy
door scroogy - May 9, 2009 om 14:02
367 Antwoorden / 20 Vragen

Hygrometer is nieuw en dat doet niet af aan het feit dat de vloer krimpt.

user123
door user123 - May 15, 2009 om 23:57
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het is gewoon abnormaal droog in huis. Dat zijn geen normale omstandigheden. Het ligt dus niet aan de vloer, het ligt niet aan de verkoper, het ligt niet aan het advies, het ligt gewoon aan de luchtvochtigheid welke te laag is....

Vechten tegen natuurwetten is zinloos.

ma
door maho - May 16, 2009 om 22:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

ik weet niet of dat wel het geval is.

De vloer is in december geplaatst, weliswaar het stookseizoen maar ook het seizoen van de hoge luchtvochtigheid.

Ondanks het feit dat het een aardig totaalbedrag betreft, kwaliteit verlochent zich meestal niet.

Koop bij een specialist, deze geeft een (meer) realistisch beeld van de aan te schaffen vloer.

Dit geldt voor onderhoud en verwachtingspatronen, wat niet wil heten dat het hier altijd vlekkeloos verloopt.

Bij klachten op een vloer komt de specialist meestal kijken en kan dan gelijk als tussenpersoon fungeren bij een klacht (mits gegrond) en zal betreffende klacht ook aanmelden bij de fabrikant.

Met betrekking tot de luchtvochtigheid;

- Voldoet de capaciteit van de luchtbevochter in relatie tot het totaal te bevochtigen kubieke meters?

-Hang van "die ouderwetse" waterbakken aan de radiatoren.

- Beiden tijdig bijvullen.

- Planten aanschaffen, deze geven ook vocht af.

Hebben we het hier over massieve planken ?

Plinten zo krom als een hoepel; Verklaar u nader?

Volgens de garantiebepalingen is de eis waarschijnlijk 50 -70%, maar 45% luchtvochtigheid is niet van dien aard dat het zulke problemen mag geven.

Waarschijnlijk is de vloer bij aflevering aan de firma niet op restvochtgehalte gecontroleerd, m.a.w.;

De delen waren op het moment van plaatsing eigenlijk "te nat".

Met vriendelijke groet, Mark.

la
door laptop - May 16, 2009 om 23:30
92 Antwoorden / 14 Vragen

hardware man, ik moet hier toch even kwijt ,dat ik respect voor u heb.  ik volg dit forum al zeer lang. maar u deskundigheid komt altijd weer boven drijven!

ik vind dat dit wel eens gezegd mag worden.!
 ga zo door!!

gr

laptop

pkalter
door pkalter - Jun 24, 2009 om 23:17
38 Antwoorden / 0 Vragen

Een massief houten vloer leg je nooit breder dan 4,5 meter. Als je dit doet dan moet je de vloer al rondom 2 cm vrijhouden ivm werking. U heeft het echter over uw gehele appartement. Als de vloeren hier dan ook nog eens doorgelegd zijn dan is het wachten op problemen. Diliteren onder de deuren kan het enigzins verhelpen maar krmpvrij houdt je een massieve plank nooit. Dit is tevens de reden dat er tegenwoordig nagenoeg geen planken meer verkocht worden maar allemaal lamelparket. een massieve oplaag van zo'n 4-7 mm op multiplex. Dit is een duurder systeem dan massief maar veel minder problematisch. De meeste planken werken na drie jaar het meest en worden dan wat rustiger. Helemaal werkingvrij zullen ze echter nooit worden. Een ideale luchtvochtigheid zou veel kunnen oplossen, maar ik ben met u eens dat bijna ondoendlijk is. In mijn kamer van 70 M2 gaat per dag 16 liter water in twee bevochtigers om s'winters de 50% te halen. Veren aan de zijkanten helpen niets, als er een zware kast staat kan zo'n veertje die echt niet aan de kant duwen. Een veer plaats je dan ook aan de kopse kanten, daar hout bijna uitsluitend in de breedte werkt en niet in de lengte.