ka
door katrienpablo May 1, 2014 om 08:30
Huishouden & energie

Weinig warm water na installeren thermosstaatkraan

Hallo, we hebben een cw 3 Bosch compact ketel op de begane grond. Huis uit 1976
Badkamer op de 1e verdieping. De wastafelkraan werkt goed, genoeg warm water.

Maar het bad is erg weinig warm water. Ik heb een nieuwe thermosstaat kraan geplaatst (Aquavive, kangia (douchemengkraan 150 mm)
Het koude water doet het goed maar het warme water is een ramp, een miezerig straaltje waarna het een uur duurt eer het bad vol is. Douchen gaat ook bijna niet.
Zonder kraan komt er wel genoeg water uit de warm water leiding (ik had de koude leiding afgedopt en toen het water aangezet en toen kwam er wel een flinke straal uit de muur)

Het lijkt alsof de druk enorm verminderd zodra de kraan er op wordt aangesloten.

Naast de hoofdkraan (begane grond) zit een druk meter en die staat op 3,5 bar. De ketel is bijgevuld en staat op 2 bar en temperatuur is nu 57 graden.

36306 16 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - May 1, 2014 om 09:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat die nieuwe thermostaatmengkraan gewoon niet goed is, of niet goed afgesteld, dat kan gebeuren, vooral bij de goedkope rotzooi zoals dit merk. (Praxis?)
Gewoon een gerenommeerd merk, Grohe bijvoorbeeld, is meestal beter, maar goed, daar heb je nu niets aan.
Hieronder een link naar een youtube filmpje waarop je kunt zien hoe de werking van een thermostaatdouchekraan is, en hoe je er misschien zelf iets aan kunt regelen.
Lukt het niet, dan terug met dat ding naar de verkopende winkel mits je nog in de garantieperiode zit

Klik hier-> Thermostaat-douchemengkraan.

Voor wat betreft de 2 bar waterdruk die je van je ketel afleest, dat is de druk van het verwarmingsgedeelte van je huis, niet van de warmwatervoorziening.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2014 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een thermostaatkraan voor een douche levert ook niet genoeg water voor een bad. Logisch dat dat heel lang duurt. Aanvoerleidingen naar een bad moeten dikker zijn.

Maar dat u er ook niet mee kunt douchen, klopt natuurlijk niet, dus maak hem open. Soms zitten er begrenzers in voor de zuinigheid.

Heeft niets met het merk te maken.

me
door mein33 - May 1, 2014 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een thermostaatmengkraan is op verschillende manieren instelbaar. U zult de gebruiksaanwijzing moeten lezen om te zien hoe u de kraan, naar uw wens, kan instellen.

ka
door katrienpablo - May 1, 2014 om 10:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Haha nou die gebruiksaanwijzing stelt niet veel voor. Ik heb wel gekeken of ik de toevoer kon vergroten door de linker handgreep te verwijderen en daar aan het dingetje te draaien (net zoals je rechts hebt voor temperatuur) maar dat gaf niet het resultaat waar ik op hoopte.

In de gebruiksaanwijzing staat:" Als de toevoerdruk te laag is, til de omstelknop op en draai deze om de omsteller in positie te houden zodat het water naar de douche-uitlaat stroomt"

Maar wat is de omstelknop? Er staat nergens een plaatje van wat de omstelknop is, alleen behuizing, zeef, flens en exentrisch aansluitstuk.

Ik heb filmpjes gemaakt:

Nieuwe kraan:
https://www.youtube.com/watch?v=mnP_cMsPCvw

Zonder kraan (alleen warm water, hoofdkraan open)
https://www.youtube.com/watch?v=vO7jen49BWU

OUde kraan:
https://www.youtube.com/watch?v=gLl5OKSzB_s

ph
door philip36 - May 1, 2014 om 10:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Omstelknop lijkt mij de knop waarmee je kiest voor douchen of bad vullen.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2014 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u sowieso een verkeerde kraan hebt gekocht. Een douche mengkraan heeft één uitloop voor de doucheslang.

Voor een bad hebt u een kraan nodig met een onderuitloop, voor het bad, en een uitloop voor de doucheslang. Ook zit daar een knop op zodat u kunt kiezen tussen boven en onder.

ka
door katrienpablo - May 1, 2014 om 11:09
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dit us een douchbadkraan. Knopje om te kiezen of je doucheslang gebruikt of de badkraan

tijger1
door tijger1 - May 1, 2014 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is dat knopje de omstelknop.

me
door mein33 - May 1, 2014 om 11:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@katrienpablo,

U moet echt aan beide zijden van de kraan de kraandoppen verwijderen.
Vervolgens kunt u aan beide zijden, warm en koud, de doorstroomsnelheid instellen.

succes.

ka
door katrienpablo - May 1, 2014 om 11:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

ok dank je

ik ga het morgen opnieuw proberen

ik dacht dat rechts was om de temperatuur te stellen?

me
door mein33 - May 1, 2014 om 11:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@katrienpablo,

Nog even een aanvulling.
Om een zo groot mogelijk doorstroomsnelheid van het warme water te krijgen kunt u de kraan opendraaien en door de vergrendeling heen draaien (knopje op de draaiknop indrukken) die bij het douchen wordt gebruikt.

jansje
door jansje - May 2, 2014 om 11:16
131 Antwoorden / 14 Vragen

Wij hadden ook steeds hetzelfde probleem. Bleek dat de gasdruk van de gasmeter ook niet goed zat. De monteur heeft in ons geval Liander gebeld, de volgende dag hadden wij al een nieuwe gasdruk ( ventiel of iets dergelijks ) en hoppa goed warm water en een flinke straal

re
door renevsplanet - May 2, 2014 om 11:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zit de kraan goed aangesloten koud op de aansluiting op koud en warm op de aansluiting warm van de kraan de hoeft niet overeen te komen met de knoppen op de kraan

jpcantineau
door jpcantineau - May 2, 2014 om 11:49
31 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van de mogelijke problemen met de kraan is uw ketel ook niet echt geschikt om in acceptabele tijd het bad te vullen. De CW waarde is 3. Maar dat neemt niet weg dat het wel lukt om t bad te vullen, alleen wat geduld en de kraan in orde is.
.
CW klasse ... Liters p/m 40° C ........ van 60° C
. . .CW3 .......... 10 ...... 6 .........bad & tap kraan niet tegelijk mogelijk
. . .CW4 ........ 13 .......... 8 .........douche of bad: niet volledig tegelijk
. . .CW5.......... 17 ............10....... Keuken of douche of bad:beperkt tegelijk
. . .CW6 .......... 20 ...........12............Keuken en douche:.tegelijk..Keuken en bad:
tegelijk

gs
door gscager - May 2, 2014 om 13:24
200 Antwoorden / 110 Vragen

mogelijk douche slang bij de kraan zit waarschijnlijk busje in als deze eruit is krijg je meer water,was bij mij zo , ook het soort douche kop kan verschillen.

cvtechnieker
door cvtechnieker - May 29, 2014 om 20:24
80 Antwoorden / 15 Vragen

Zou de waterhoeveelheid van je ketel eens laten afstellen/controleren. Dit is gemakkelijk af te lezen op de cv ketel. Ga als volgt te werk.
* zet de heetwaterkraan open op je wastafel en laat deze lopen.
* druk op je ketel 1 maal op de info toets
* ga met het knopje met het pijltje omlaag naar het schermpje met L/MIN
* hier moet je zien dat je ketel tussen de 6 en 6.5 L/MIN doorstroming heeft
* wanneer dit zo is doe je dezelfde test maar dan met je thermostatische douchekraan.
Het enigste verschil wat je kunt zien is dat een thermostatischekraan max 50 graden temperatuur
geeft ipv 60.

succes