cd
door cduden Jan 20, 2008 om 19:00
Huishouden & energie

Welke vaatwastabletten?

Hallo

wij hebben net een vaatwasser en nu vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met vaatwastabletten ( 3 in 1 of 4 in 1 enz)

maakt het bv verschil of de vaat droger is of niet, en welk merk is goed?

22703 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken al jaren de aldi tabletten met een uitstekend resultaat alle bewerkingen zonder extra toevoegingen en goedkoper dan al die A merken.

Succes ermee Valerius

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Merk maakt niet zoveel uit.Als u in een gemeente woont waar het water erg hard is (veel kalk) zult u extra vaatwaszout moeten toevoegen. Bij zacht water volstaat een 4 in 1 tablet. Hier zit doorgaands zout en glansspoelmiddel in toegevoegd. Ook glasspoelmiddel zou eventueel appart kunnen worden toegevoegd.

Zelf gebruiken wij 4 in 1 tabletten van huismerk C1000. De vaat is altijd schoon.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Gefeliciteerd met de aanschaf! Mijn vaatwasser ervaring na 12 jaar is dat in mijn machine Calgonit het beste werkt. Ik koop de Classic daarvan. En vul het glansmiddel en zout zelf aan. (glansmiddel AH eigen merk bevalt prima)

Wat bedoelt u met 'of de vaat droger is'? Spoelt u eerst alles zelf om? Dat doe ik namelijk niet. Resten afschrapen en de rommel erin. In mijn gebruiksaanwijzing van Bosch staat dat je niet eerst de vaat hoeft om te spoelen. En dat is lekker meegenomen! (eerste 20 minuten van het programma is al spoelen)

Succes en veel plezier ervan! Zeker met verjaar- en feestdagen is het (nu nog steeds!) ideaal.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij gebruiken al  ruim 6 jaar sun  vaatwastabletten

beval me goed  heb nu 4 in een genomen,gebruik toch nog extra zout en spoelglansmiddel

daarbij doe ik 1 keer  in de maand  me vaatwasser laten draaien met machinereiniger of van sun of calgonit

heb ook een  deoblok erin hangen

heel veel succes ik kan hem niet meer missen

mijn betsie doet haar werk goed

marloes

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het merk machine is belangrijker!
Er zijn enkele goedkopere merken die slecht drogen.

De blokjes gewoon proberen, de hoeveelheid vet die je gebruik en hoe vol bepaalde of je poeder (steeds lastiger verkrijgbaar) merkloos of merk blokjes nodig hebt!
De merk loze van Action (goedkoper dan Aldi) zijn voor mijn Bosch goed, maar ik kreeg ze van iemand met Zanussi... dus die heeft duurdere nodig.
Oude machines hebben meer problemen met drogen, maar het is dus of je het kast droog of nadrogen af en toe wilt...
Kopjes met diepe randen in de bodem cadeau geven aan mensen zonder vaatwasser en koop zo plat mogelijke bodems van kopjes!
Vele hebben nu 4 gleuven voor water afvoer en als je goed inkoopt heb je een drogere vaat.

Het glasspoelmiddel is ook van belang en instelling van vaatwasser of het vlekvrij en droog eruit komt!
Zie instruktie boekje en probeer eens een standje lager....

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik van alles doorelkaar. Maar laatst zag ik bij Nederland te koop dat in het tijdschrift Genoeg stond dat een half tablet genoeg is om je afwas schoon te krijgen. Heb momenteel dreft en die kan ik niet doorknippen omdat er los poeder in zit, maar ik ga het zeker proberen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste is om af te wisselen van merk dan eens goedkoop dan weer eens duurder wij hebben zelf een oudere vaatwasser en daar is een alles in 1 produckt niet geschikt voor bij de nieuwste modellen kan je deze wel gebruiken

nog een tip draai pas waneer ie vol is stop je huishouden er bij in zoals bloemenvazen,onderzetters,glazen beeldjes ,potjes,kanderlaars, vaatdoekje, tandenborstel, haarbostels ,kammen,theepot ,losse onderdelen van koffiezetaperaat, werkelijk alles draaid er mee bij ons en alles glimt als nooit te voren succes

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren de tabletten van de Aldi en alles wat in de reclame is. Ik ben nog nooit iets tegen gekomen dat beter beviel dan die van de Aldi. Er zit voor mij geen verschil in.

Als er kunststof spullen bv plastic bewaardozen ed in zitten is de vaat minder droog, omdat het plastic nat blijft. Ook helpt het wel om het deurtje sneller open te zetten, zodat de boel lekker "droogstoomt"

Denk bij het schoonmaken van de vaatwasser ook aan de zijranden van apparaat en deur. Goed droog maken. Grace

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij gebruiken gewoon de Aldi tabletten al die 5 of weet ik veel in 1 dingen zijn pure geldklopperij.En inderdaad het hangt van uw hardheid van water af,maar daar integen geeft uw vaatwasser zelf aan wanneer zout en of glanspoelmiddel aangevuld moet worden.Ook de reaktie van een halve tablet volstaat klopt,u bespaard dan niet enkel geld uit uw portomonee maar ook het millieu

groeten elton39

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik al jaren alles wat in de aanbieding komt, liefst voor de helft van de prijs dus zo goedkoop mogelijk en knip de tabletten dan ook nog eens in 2-en, werkt prima, de vaat is brandschoon en het scheelt wederom de helft va de kosten.

Tip voor het glansmiddel: ben je bekend met het schoonmaakmiddel Hara? 3 tot 4 druppels in een oud flesje glansmiddel dat je eerst gevuld hebt met water en je bent ook nog eens heel weinig geld kwijt aan glansmiddel!!

Mijn "Truusje" draait al 18 jaar probleemloos met deze manier van doseren.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn het meest tevreden over Dreft ultra...de gele

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het spoelglansmiddelbakje een beetje citroensap doet ook wonderen...  Verder gebruiken we al jaren die (Onlangs vernieuwde) tabletten van de LIDL. (3 in één) Prima, niets mis mee. En ook nog eens erg goedkoop. Calgonit: leuk maar erg prijzig.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

   Iedere maand laat ik een lege afwasmachine  zonder voorwas

   lopen met 2 eetlepels soda in het zeepbakje, brandschoon

   en geen dure vaatwasreinigers. Het merk Winny is ook

   aan te bevelen

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vaatwasser is een Miele, en mij werd sterk afgeraden om een 3 in één te gebruiken, omdat anders de sensors van het zout en spoelmiddel niet meer goed zouden werken.

Dus ik gebruik een hele goedkope vaatwasblok van de Deka, en bovendien snij ik die nog door midden.

Werkt perfect, en lekker goedkoop!

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken ook al (net als vele anderen hier) gewoon het goedkoopste middel, meestal die van de Lidl. Wel gebruik ik ook een beetje spoelglans en vaatwaszout.

Ik heb het net bij 2 anderen al gelezen.. ook wij gebruiken een half blokje, dat is meer als genoeg. Mijn man werkt bij een keukenzaak en zij hebben dat van de leverancier te horen gekregen. Aangezien een heel blokje vaak teveel schuimt en daardoor de vaatwasser sneller kapot kan gaan. Zij adviseren dat dan ook aan hun klanten.

En als je graag van te voren met de hand afspoeld (ik doe dat vrijwel nooit maar er zijn blijkbaar nog veel mensen die dat doen), zorg dan dat je de pan van de aardappels of helemaal schoon maakt of juist helemaal niet.   Zo'n pan met een restje zetmeel is nl. veel moeilijker schoon te krijgen in de vaatwasser als je het al eerst met water hebt afgespoeld.

Veel plezier met je vaatwasser  ;-D

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aldi vaatwas tabletten zijn uitstekend./

De prijs maakt echter niet uit indien u HALVE tabletten in de vaatwasser stopt.

Deze tip heb ik reeds jaren geleden van de monteur van de Bosch vaatwasmachine gekregen.

Verstopping van zeepresten kwam in zijn werk het meeste voor.

De vaat is altijd keurig schoon en droog.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo cduden

ook wij kregen advies destijds=4 jaar geleden om een 1/2 blokkie te gebruiken, werkt uitstekend en wij gebruiken altijd SUN

let wel op dat je NIET DENKT dai die all in one blokjes je zout en glansmiddel vervangt, want die reservoirs moeten wel gebruikt worden, om een goede werking te kunnen garanderen

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Half blokje van de Aldi per vaatwasbeurt volstaat (zoals al eerder gemeld).

De fabrikanten weten echter tegenwoordig ook wel dat veel consumenten de blokjes in tweeën breken, dus zijn ze onlangs gekomen met een oplosbare verpakking, zodat je hem dus niet hoeft te openen (om het in tweeën te breken....). Ook zag ik al vaatwas"blokjes" met een vloeibare component in een oplosbaar zakje (Dreft). Dat is ook niet in twee helften te breken en dus uitsluitend om te zorgen dat je sneller terugmoet naar de winkel voor een nieuw pak.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruiken al jaren die blokjes die in de aanbieding zijn en verder niets geen zout geen glansmiddel en de vaat komt er perfekt schoon uit.

De vaatwasser is aangesloten op de warmwaterleiding( dit kan niet met elke vaatwasser)

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben Calgonit vaatwas tabletten en onze vaatwasser werkt er al 15 jaar mee!!!
geen klachten van deze tabletten.
zout hebben we het merk broxo is ook goed.
En glansspoel middel van alles en nog wat.
Het werkt bij ons allemaal goed.
Groetjes en Houdoe!!!!

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je veel thee drinkt kun je het beste Sun gebruiken. Dit is nl het enige vaatwasmiddel dat een catalysator bevat welke de thee aanslag echt verwijderd. Met andere vaatwastabletten blijft er meestal theeaanslag achter. Dit is overigens dezelfde cataysator die ooit in OMO Power zat ;-)

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Doe er gewoon een half blokje in zoals hier al eerder werd genoemd, en een beetje  extra spoelglans dan word de vaat extra droog!

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een onderzoek van kassa van vorig jaar kwam het huismerk van AH als beste naar voren.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Ach, het maakt denk ik niet zo veel uit welk tablet je gebruikt, als je maar wel eerst even voorwast en het best laat je dat doen.

Groet,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik gebruik al jaren de tabletten van de Aldi. Zoals iemand hier ook al zei, kreeg ik een paar jaar terug het advies van een monteur (in mijn geval van Siemens) om de tabletten in 2 te breken. Volgens deze man was een halve tablet van welk merk danook meer dan genoeg om de vuilste vaat schoon te krijgen. Sindsdien breek ik de tabletten in 2 en heb inderdaad altijd voor weinig geld een schone vaat!

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Cduden,

Even een aantal zaken op een rij;

elke vaatwasmachine is voorzien van een ontharder om het water zacht te maken voor een beter afwas- en droogresultaat. Te gebruiken vanaf een hardheid van ca. 12-16 Duitse graden hardheid(zie je gebruiksaanwijzing, voor jouw waterhardheid zie site van je waterledingbedrijf).Hiervoor is speciaal onthardingszout nodig te koop in elke supermarkt. Door het gebruik van de ontharder voor-kom je namelijk kalksluiers op je glaswerk wat vroeger nogal eens voorkwam bij machines zonder ontharder. Bij een waterhardheid onder de ca. 8 Duitsegraden hardheid is ontharden eigenlijk niet nodig, maar bij electronische machines is de ontharder soms lastig uit te schakelen, zie gebruiksaanwijzing vaatwasmachine.Als je dan toch zout gebruikt doe je vele maanden met één vulling van het zoutvat, het water wordt dan voorbeeldig zacht

Glansspoelmiddel wordt toegepast om de oppervlaktespanning van het water te verlagen waardoor het water makkelijker van het vaatwerk af zal lopen. Je kunt dit eventueel niet toepassen, maar bij electronische machines blijft dan vaak een Ledje(rood lampje) knipperen. En dat is niet op eenvoudige wijze uit te schakelen.

Machine afwasmiddel is er in diverse uitvoeringen en het is correct dat je bij gebruik van tabletten bijna altijd teveel wasmiddel doseert. Er is nog steeds poeder te koop voor concurrende prijzen o.a. bij Dirck van de Broeck van het merk Actief. Dit werkt uitstekend en je kunt hiermee eenvoudig de dosering/hoeveelheid aanpassen aan de vuilheidsgraad van je vaatwerk. Het middel bevat fosfaten net als alle andere middelen maar in nederland is het zo dat elke water zuiveringsinstallatie een derde trap heeft om de fosfaten te verwijderen.

Ik gebruik al vele jaren diverse vaatwasmachines en ben sinds ca. drie jaar overgegaan op een kortprogramma van 55°C zonder voorspoelen. Je bespaart hier niet alleen energie maar ook water mee. Bovendiens is mij gebleken dat de vaat netjes schoon wordt en die enkele keer dat dat niet geheel lukt neem ik dat voor lief. Ik bespaar immers op alle fronten, Tijd, Energie, Water en wasmiddel.

Dus mijn advies op basis van meer 25 jarige ervaring in de witgoed sector is start met het gebruik poeder dan weet je wat je doet en belast je het milieu niet onnodig met ongebruikt afwasmiddel.

Succes

Henri1942

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd goedkope gebruikt van Lidl en Aldi, werkt prima. Geen glans en zout gebruiken! Wordt het glas dof van. Tegenwoordig gebruik ik die je met plastic en al erin doet, van SUN, meer uit wraak omdat ik met openmaken van de folie zeepkorrels in mijn oog kreeg, en dat erg vervelend is... ;-((

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 06:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik doe:
Goedkoopste vaatwastabletten van de ALDI, LIDL, ACTION en van de lokale supermarkt.
Geen volle vaatwasser is bij mij ook een ½tablet.
Soms gebruik ik de 30minuten stand, maar meerendeel de ecostand.

Ik ben erg te spreken over de vaatwastabletten van het merk SUPERSCHOON, maar inprincipe gebruik ik alles, behalve de duurdere merken.
Ik heb niet echt een beter resultaat geboekt met duurdere of de goedkopere tabletten.

1x Per maand laat ik de vaatwasser, net zoals de wasmachine, op de hoogste stand reinigen met een vaatwasserreiniger of soda.
Ook de instelling en eigen onderhoud(o.a. zeefbakje schoonhouden) van de vaatwasser helpt mee aan een beter was/droog resultaat en weinig kans op kalkaanslag en verstopte of kapotte leidingen.
Zie hiervoor de handleiding.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 08:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sun doet het bij ons zeer goed, ook de nieuwe van Dreft zijn perfect!

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals iemand hier ook noemt, de huismerk tabletten van AH kwamen goed uit de test en die gebruik ik sinds die tijd tot volle tevredenheid. Een half tablet en een kort programma en de vaat is prima schoon. Heb een Bosch afwasmachine van 3 jaar oud.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sun all in, zijn voor ons de beste, soms gebruik eik door reclame een ander merk, maar kom steeds weer bij Sun als beste. Calgonit laat witte stipjes na. En als ik extra naspoelmiddel moet gebruiken kun je ook wel Sun all in nemen, qua prijs kom je dan goedkoper uit.Sun is ook geregeld in de reclame.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2008 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd de tabletten van de Lidl (3 in 1) en dat bevalt prima.

Succes!

Wilma.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie's, ik heb dreft,calgonit en sun aangeschreven voor een proefpakketje en alleen calgonit heeft me er 1 gezonden, wat trouwens wel een erg fijn middel is !

Verder ben ik de buurt maar rond gegaan en ik moet zeggen ik heb bijna elk merk uit kunnen proberen ! mijn keus is....gewoon die in de aanbieding is ;-) ik merk weinig verschil. alleen bij calogonit was de vaat erg droog bij de rest bleef er af en toe wel wat druppels achter.

bedankt voor de reactie's !

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie's, ik heb dreft,calgonit en sun aangeschreven voor een proefpakketje en alleen calgonit heeft me er 1 gezonden, wat trouwens wel een erg fijn middel is !

Verder ben ik de buurt maar rond gegaan en ik moet zeggen ik heb bijna elk merk uit kunnen proberen ! mijn keus is....gewoon die in de aanbieding is ;-) ik merk weinig verschil. alleen bij calogonit was de vaat erg droog bij de rest bleef er af en toe wel wat druppels achter.

bedankt voor de reactie's !