esjelylo
door esjelylo Sep 21, 2012 om 01:41
Huishouden & energie

Whiskas

Heeft iemand eerder gemerkt dat hun kat na het eten van natvoer van het merk Whiskas vergiftigingsverschijnselen vertoonde?
Onze kat had een enorme speekselvloed, was kortademig en paniekerig na het eten van een zakje natvoer van Whiskas. Het duurde een poosje en ze is er weer helemaal bovenop maar we zijn bezorgd dat er iets met het voer aan de hand is. We hebben nog voldoende voorraad van het voer maar durven dit momenteel niet meer te geven.
Wel Whiskas{Mars} ingelicht [mensen daar beloven te controleren of er iets misging in Litouwen waar het voer vandaan komt [?] en de dierenarts die graag wil weten wat de producent concludeert.
Nu vraag ik me af of iemand anders deze nare ervaring herkent.

3904 12 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Sep 21, 2012 om 07:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Is het voer nagekeken en heeft de d.a. contact opgenomen met het vergiftigingencentrum?

klik op hier

Ik zou het voer niet meer geven.

canton75
door canton75 - Sep 21, 2012 om 08:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

onze kat krijgt ook natvoer van dat merk we hebbe sinds kort een kitte er bij en vanaf dat we de kitte erbij hebbe geven we dat voor nu is onze oudste kat heel schor nou weet ik niet of dat van het blaze en grommen komt of door het voer misschien weten jullie dat

jo
door jorisw - Sep 21, 2012 om 09:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Onze katten eten ook whiskas en ik heb niets raars gemerkt. Kan het niet zo zijn dat er misschien een andere oorzaak is? (bijvoorbeeld het gevolg van knagen aan een bepaalde plant of zo).

zj
door zjanneke_1 - Sep 21, 2012 om 14:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Net als jorisw vraag ik me af of er niet een andere oorzaak is. Is er in de buurt gif voor onkruid gebruikt, of heeft de kat een vlooienmiddel gekregen die het heeft kunnen aflikken. Om welke smaak zakje natvoer van Whiskas gaat het? Vraag het ook eens op kattenfora?

zj
door zjanneke_1 - Sep 21, 2012 om 14:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Was het zakje natvoer niet beschadigd geweest, zodat het voer bedorven was?

esjelylo
door esjelylo - Sep 22, 2012 om 01:25
10 Antwoorden / 9 Vragen

Dank voor jullie reacties,
De site voor vergiftigingen kan alleen gebruikt worden door dienstverleners in de sector.
Het zakje was niet beschadigd en de inhoud van de verpakking was tot 2014 goed.
De poes komt niet verder dan onze achtertuin we hebben geen giftige planten in de tuin [waar ze vaak vertoeft] en we hebben haar recent geen vlooienmiddel gegeven.
Het gaat om een zakje met kalkoen[smaak] en het heeft de productiecode LT 35-004 [= in Litouwen geproduceerd] De streepjescode = 4 77068 23511.
De Whiskas producent belooft onderzoek te doen [...] We wachten af wat daar uit komt. Ik zag op andere fora dat er veel meer klachten zijn over Whiskas. Niet prettig om te lezen.
We geven haar zeker de rest van het voer niet meer. We bewaren het wel.
Ik hoop van harte dat dit incidenteel was en dat er een oorzaak gevonden wordt, want dit is geen goede reclame voor het voer. Ik koop het niet meer.
De bal ligt nu bij Whiskas.

czar
door czar - Sep 22, 2012 om 23:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zjanneke schreef op vrijdag 21 sep 2012, 14:12]Was het zakje natvoer niet beschadigd geweest, zodat het voer bedorven was?

Katten eten geen bedorven voer, dat laten ze staan.
Whiskas is net als het meeste andere voer dat in de supermarkt verkrijgbaar is rommel. Whiskas is in dit geval dure rommel.
Katten eten het best muizen en vogels die ze zelf vangen. Daarnaast kun je ook gaan barfen oftewel zelf ingevroren kuikens en anders vlees vermalen, maar da's een heel gedoe en vergt wel enige kennis en je katten moet je eraan wennen. Wil je het jezelf gemakkelijk maken, koop dan goed voer. Goed voer herken je vooral aan de samenstelling. Begint de ingrediëntenlijst met mais of graan, dan zit je fout. Komt er suiker in voor, dan zit je ook fout.
Relatief goedkoop en redelijk goed voer vind je in de Aldi Nord in Duitsland (Lux), Opticat van de Lidl (ook in Nld) is ook relatief beter dan de meeste supermarkt-voeren. Een tip is echt het merk Bozita. Dat is Zweeds en in Zweden zijn er uiterst strenge eisen aan dierenvoeding. Omdat dat in behoorlijk grote hoeveelheden wordt gemaakt is het toch redelijk betaalbaar. Je moet ervoor naar een speciaal-zaak of je kunt het op internet bestellen. En nee, ik heb geen andelen ... en ja, er zijn meer goede merken kattenvoer. Royal Canin wordt vaak als het top-merk gezien, het is dan ook erg duur, maar ook dat bevat gewoon suiker. Beter wat anders kiezen dus. Variatie van de betere merken vind ik aan te bevelen, gewoon de acties kopen bij de speciaalzaak of op internet (maar wel altijd de ingrediëntenlijst doornemen).

Tip: voeg aan natvoer wat water toe, katten hebben snel een tekort aan vocht. Echter nooit koemelk geven aan een kat, daarvan gaan ze aan de schijterij, want ze hebben geen bacteriën in hun darmen die de lactose afbreken (geldt ook voor >90% van de volwassen mensen in de wereld).

esjelylo
door esjelylo - Sep 24, 2012 om 17:56
10 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Zjanneke,
Dank voor de tip ik ga de merken die je noemt zoeken en ja variatie aanbrengen mbt gekocht voer is wijs. [Vinden wij zelf toch ook lekker!] Ze krijgen wel gekookte kip en koolvis, meer omdat het door de katten lekker gevonden wordt. De brokken die beide dames met veel genoegen eten komen van Royal Canin. Wist niet dat er suiker wordt toegevoegd aan dit eten. Opletten dus en lezen voor er iets aangeschaft wordt.

hereistom
door hereistom - Sep 24, 2012 om 17:59
754 Antwoorden / 1 Vragen

Je koop al jaren dat afval voer van Whiskas niet meer!
Er zijn veel betere en goedkopere merken kattenvoedsel!

loreleigil
door loreleigil - Sep 25, 2012 om 11:08
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=esjelylo schreef op vrijdag 21 sep 2012, 01:41]Heeft iemand eerder gemerkt dat hun kat na het eten van natvoer van het merk Whiskas vergiftigingsverschijnselen vertoonde?
Onze kat had een enorme speekselvloed, was kortademig en paniekerig na het eten van een zakje natvoer van Whiskas. Het duurde een poosje en ze is er weer helemaal bovenop maar we zijn bezorgd dat er iets met het voer aan de hand is.
Al eens gedacht aan een acute voedselallergie voor een bepaald stofje/ingrediënt in het voer? Mijn kat at eens een kruimeltje koek en moest uiteindelijk naar de dierenarts voor een injectie, omdat hij bijna stikte.

brainless
door brainless - Sep 25, 2012 om 11:44
324 Antwoorden / 0 Vragen

Je kat kan zich (door te snel eten) ook verslikt hebben.

jo
door jorisw - Sep 25, 2012 om 13:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=esjelylo schreef op maandag 24 sep 2012, 17:56][Vinden wij zelf toch ook lekker!]

Dat is een menseneigenschap die wij vaak op dieren proberen te projecteren. Het maakt voor de meeste dieren niet uit als ze iedere dag hetzelfde krijgen, zolang de samenstelling maar gebalanceerd is. Het meeste dierenvoer smaakt ook bijna nergens naar in vergelijking met wat wij eten. Probeer maar eens een kattenbrokje.