Wie gaat de factuur betalen die gemaakt is door foutief laminaat
Ik heb 20 pakken laminaat bij de Karwei besteld en een vloerbedrijf ingeschakeld om het te leggen. Er zijn 8 manuren gemaakt om het laminaat te proberen te leggen. Het bleek dat het laminaat een fabricagefout heeft en alles wat er al in lag moest er weer uit. 20 pakken zijn omgeruild voor nieuwe pakken en deze pasten wel in elkaar. Nu heb ik een extra factuur gehad van het vloerbedrijf voor 8 manuren die gemaakt zijn met het ondeugdelijke laminaat en ik wil dit verhalen op de Karwei. Zij zeggen niet verantwoordelijk te zijn voor het leggen door derden etc. Maar het laminaat was toch niet goed!!!! Wat nu?
Topantwoord
Als UZELF de leggende partij heeft besteld/gecontracteerd, ja, dan moet u die extra 8 uur betalen. Als u bij Karwei de leggers besteld heeft in één koop zijn zij verantwoordelijk. Zo simpel is het.
Topantwoord
Karwei, als het de fabricagefout heeft toegezegd, moet de extra manuren aan u terug te betalen. Schrijf een email (met ontvangstbevestiging) en stel ze verantwoordelijk. Geef hen uiterlijk 14 dagen de tijd om de door u extra betaalde manuren te betalen of u gaat een deurwaarder inzetten. Dan maar afwachten. Of even vragen, telefonisch, aan het juridisch loket wat hun advies zou zijn.
Beste MAHADMA zo simpel lijkt mij dat niet. Zij (KARWEI) hebben ondeugdelijk materiaal geleverd.
U heeft geen legovereenkomst met Karwei maar met een vloerlegbedrijf. Dat is overeenkomst één.
Als het laminaat (om welke reden dan ook) kennelijk niet goed was, heeft u wat het laminaat betreft een overovereenkomst met Karwei, dat is overeenkomst twee. En dus niet met de legger qua kwaliteit laminaat.
Dus zo "losgenknoopt" is Karwei, hoe graag u dat ook wil, NIET aansprakelijk voor die 8 uur arbeid. Dat was uw overeenkomst met de leggers.
Karwei is WEL aansprakelijk voor de mindere kwaliteit laminaat, maar daar hebben de leggers niets mee van doen. Karwei dient u 20 nieuwe pakken te bezorgen die wel van goede kwaliteit zijn, echter, tegen inlevering van het foute laminaat, dàt zal iemand er dus uit moeten halen. En die iemand is niet Karwei, want het is/was al gelegd.
Bij deze het juiste antwoord. Karwei (in dit geval Intergamma) is wel aansprakelijk en heeft voor alles vergoeding gegeven. Dus de antwoorden hierboven kloppen NIET! Ik stond 100 procent in mijn recht.
Met vriendelijke groeten, Yvonne
Dat ze u alsnog een vergoeding hebben gegeven, betekent niet dat u in uw recht stond. Het betekent niet meer en niet minder dan dat Karwei de kosten aan u vergoed heeft.
Juridisch gezien heeft u waarschijnlijk geen recht op volledige vergoeding van de kosten. Wanneer u als consument een product door bedrijf A laat leveren en vervolgens door bedrijf B laat monteren, dan is het juridisch uw eigen verantwoordelijkheid dat u de juistheid van de door A geleverde producten controleert, voordat bedrijf B op de stoep staat. Opdat u bij eventuele tekortkomingen aan het product van A nog tijdig aan B kunt vertellen dat de uitvoering van de overeenkomst verplaatst moet worden.
U heeft na levering door A het product niet voldoende gecontroleerd, waardoor B voor niets kwam. Dat is juridisch gezien echt uw eigen verantwoordelijkheid.
Geachte Yvonner36,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Waarom kwam het vloerbedrijf pas na 8 uren erachter, dat de laminaat een fabrieksfout had?
Om welk vloerbedrijf gaat het?
Waarom heeft u het vloerbedrijf niet zelf de laminaat laten kopen?
Zij krijgen immers korting bij de groothandel.
Karwei is geen groothandel en iedereen betaald daar dezelfde prijs. De leverancier, Fetim, levert niet aan de kleinere onderaannemers. Zij rijden enkel met volle vrachtwagens de bouwmarkten af. Ook zal een bedrijf die enkel legt zelf geen voorraden inkopen. Wat moeten ze immers met een pallet laminaat als ze maar een halve nodig hebben?
Door wie heb je het laminaat laten leggen? Bij Karwei heb je legservice. Heb je die ingeschakeld of een onafhankelijk bedrijf.
https://www.karwei.nl/montageservice/laminaat-laten-leggen
Beetje vreemd, een professioneel bedrijf gaat 8 uren prutsen met laminaat wat niet gelegd kan worden vanwege een fabricagefout.
De leggers hebben je in die 8 uur niet gebeld? Je bent ook niet even langs geweest?
Je zou verwachten als het laminaat niet goed was, dat er contact met je opgenomen zou worden, zodat je direct Karwei kon bellen voor een oplossing.
Als goede vakmensen niet gelijk zien dat het foute partij is en gewoon doorgaan?
Ik was na ½ uur gestopt en weg gegaan.
Ooit had ik geen Klik maar Kraak laminaat!
Geen Karwei maar Gamma, dat zeg ik!
Na openen 5 pakken terug gegaan met alle 37 pakken.
Omdat ze levertijd hadden en ik de studentenflats woonklaar moest opleveren geld terug gevraagd en gekregen.
Ikea gedaan en 8 manuren? Weet niet hoeveel meters en hoeken maar 20 of 37?
Ik was na 5 uurtjes klaar!
Maar een fout Laminaat niet bij de koper melden en doorgaan?
Ik denk dat deze vakmensen die ingehuurd zijn niet echt deskundige zijn.
1 uurtje extra zou ik accepteren maar ze hadden deze bagger zooi moeten weigeren.
Niet Karwei maar de leggers moeten dit maar als Claim accepteren wegens dubieuze zooi proberen te leggen.
Alleen als ze dit tijdig gemeld hebben en U riep; Probeer het maar... dan Uw risico.
Ook al waren ze na een half uur gestopt dan had je die 8 uren ook moeten betalen of denk je dat die leggers zomaar even anders aan het werk kunnen.
Vaak hebben echte goede vakmensen een erg volle agenda.
Als je enkele dagen later wel goede hebt is het vaak lastig inplannen voor die volgende laminaat vloer te leggen.
Stoppen en de klant van morgen bellen en vragen of het eerder kan?
Maar door laten werken?
Dat had ik nooit zelf gedaan.
"Geen Karwei maar Gamma, dat zeg ik!"
karwei = gamma = intergamma.
Ja, maar vaak is Gamma iets voordeliger....
Wel bij Karwei beter personeel.
Maar ik maakte open en heb niets gelegd, bij de eerste zag ik het al.
Na meerdere pakken gelijk weer inladen en retour die zooi.
Gamma kan hier ook niets aan doen, verkopen dichte pakken en na openen rest in winkel die ook gelijk
weg gehaald en naar magazijn gedaan!
Ik had geen intesesse in weken wachten op nieuwe partij, en kreeg geld terug.
stel kawei formeel via een schrijven aansprakelijk, zij zijn wel degelijk verantwoordelijk te houden voor de schade die u geleden heeft....
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel185
Ukunt Karwei in gebreke stellen een aansprakelijk m.b.t. kennelijk niet naleven van de wetgeving m.b.t. geleverd krijgen van een ondeugdeliujk product. Zie daarvoor deze info:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
en voor de letterlijke wetgeving
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Mooi dat hele geciteerde wetboek.
Het product wordt vervangen door een deugdelijk product waardoor het weer confrm is.
Als men 8 uur bezig is geweest met laminaat waar een fout in de klikverbinding zit vraag ik mij af hoe goed zo'n vloerlegger wel is.
Karwei heeft aan zijn verplichting voldaan en u nieuw laminaat geleverd. Het vloerbedrijf heeft u zelf geregeld en dus met deze een overeenkomst gesloten. Vaak wordt dat gedaan op basis van manuren wat er op neerkomt dat zij 8 uur bezig zijn geweest en ja die uren moeten betaald worden. Dat het laminaat niet goed was had men volgens mij al veel sneller kunnen konstateren dus zo u denkt dat de uren vergoed moeten worden moet u bij de vloerlegger zijn. Karwei heeft het ondeugdelijk product teruggenomen en u het goede product geleverd dus zie ik niet in dat hier een ingebrekestelling van toepassing is. Was het legbedrijf ook door Karwei geleverd dan is het een andere zaak en had Karwei de leguren denk ik wel vergoed.
Heb je al een schriftelijke klacht ingediend? Je kunt naar de geschillencommissie als je het niet eens wordt met Karwei over de vergoeding van de legkosten.
Kijk in de algemene voorwaarden in artikel 13.
https://www.karwei.nl/medias/sys_master/hf7/hea/8802359017502/104505_Alg_voorwaarden.pdf
Een aangetekende brief met een sommatie of ingebrekestelling is in dit geval niet nodig.
Ik vond deze uitspraak van de geschillencommissie van een aantal jaar geleden. Dat wil nog niet zeggen dat je de legkosten altijd vergoed zult krijgen. Ieder geval wordt weer apart beoordeeld.
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/gebrekkige-laminaatvloer-welke-kosten-komen-voor-vergoeding-in-aanmerking/
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Retourtermijn bij C&A webshop minder dan 28 dagen
C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verze
...
Lees meer
Houtworm in TV meubel
Begin dit jaar via een officiële mango houten winkel een tv meubel gekocht van mango hout. Echter merkte ik op dat er elke keer "zaagsel" lag in de binnenkant van het meubel. Eerst niets achter gezocht maar nu ik ook gaatjes opmerkte ben ik er achter gekomen dat er houtworm in het meubel zit. Ik heb met het betreffende bedrijf contact gezocht hierover en zij kwamen met de volgende oplossing - ... Lees meer
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer