Ja
door JaKl Nov 6, 2019 om 12:59
Huishouden & energie

Wie heeft ervaring met het volgende type geiser van Vaillant: Atmo MAG 14-01 GX

Deze geiser is ter vervanging van onze 27 jaar oude Vaillant badgeiser op advies  van en door een installateur geplaatst in onze toiletruimte.
Hij werkt niet goed en levert enorm veel condens.
Mag deze geiser nog verkocht worden?
Is deze wel geschikt om geplaatst te worden in deze ruimte?

2341 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2019 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een geiser in een toiletruimte? Hing die vorige daar ook?

En hebt u met de installateur contact opgenomen over de klachten?

Ja
door JaKl Nov 6, 2019 om 13:09
Antwoorden / 12 Vragen

Ja die hing daar ook...er is contact opgenomen

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2019 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom vraagt u zich af of dat ding nog wel verkocht mag worden? En wordt die toiletruimte dan wel goed geventileerd?

Afvoer verbrandingslucht en aanvoer verse lucht?

Ik zou dan eerst de bevinding van die installateur afwachten.

marita5
door marita5 - Nov 6, 2019 om 13:22
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JaKL ,

Uit de handleiding , voor de installateur .

4.2 Vereisten aan de plaats van opstelling. Gelieve bij de keuze van de opstellingsplaats de volgende aanwijzingen in acht te nemen: –

De geyser mag enkel in een voldoende geventileerde ruimte opgesteld worden. –
De wand, waaraan de geyser gemonteerd wordt, moet voldoende stevig zijn om het gewicht van de bedrijfsklare geyser te kunnen dragen. –
De bijgeleverde bevestigingselementen voldoen soms niet aan de vereisten van de opstellingswand.
Voor de in dit geval vereiste bevestigingselementen moet zelf gezorgd worden.–
De opstellingsplaats moet permanent vorstvrij zijn.
Als u dit niet kunt garanderen, neem dan de vermelde vorstbeveiligingsmaatregelen in acht. –
De opstellingsplaats moet zodanig gekozen worden, dat de leidingen (gastoevoer, watertoe- en afvoer) goed geplaatst kunnen worden.

De handleiding , klik op de rode regel .

https://www.vaillant.nl/pdf-neu/mag-14-0-0-gx-144413.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2019 om 13:22
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb geen ervaring maar vraag mij wel ernstig af of geysers nog geplaatst mogen worden in een toiletruimte. Ik geef u een verwijzing in geval uw installateur niet met een oplossing komt.  https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/installerende-bedrijven/  Het lijkt mij dat de toevoer van zuurstof / verse lucht en ook de ventialtie op zich niet goed kan plaatsvinden in een toiletruimte. Zeker niet als de deur dicht zit.
Re-dir m.b.t. een vraag die ik stelde en daarna werd getipt dat er al een antwoord was op die vraag. Op zich is het merkwaardig dat er met de oude geyser kennelijk geen problemen waren als nu aan de orde.

tenormin
door tenormin Nov 6, 2019 om 13:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De oude geyser was ook in de toiletruimte, schrijft te TS in een antwoord aan @tijger1.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 6, 2019 om 13:34
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, toen ik mijn reactie schreef had ik uitsluitend de eerste reactie van @TIJGER1 nog ontvangen. Dus niet de antwoorden daarop van Ts. Op zich weer merkwaardig.

tenormin
door tenormin Nov 6, 2019 om 14:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, en ik kan inmiddels mijn schrijven niet meer weghalen. Maar dat maakt niet veel meer uit denk ik.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 6, 2019 om 15:04
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Knipoog :-)

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2019 om 13:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

op advies  van en door een installateur geplaatst
Er van uitgaande dat dit een erkend installateur is die over de vereiste papieren beschikt zou je er van uit mogen gaan dat de geyser nog verkocht mag worden en dat die in de door jou aangegeven ruimte geplaatst kan worden.
Nu je klachten hebt zou ik daarmee naar die installateur gaan.
Samen tot een oplossing zien te komen.
Lukt dit niet kun je altijd nog naar de geschillencommissie: https://www.degeschillencommissie.nl/thema-huis-en-inrichting/

panter22
door panter22 - Nov 6, 2019 om 14:57
6599 Antwoorden / Vragen

De geiser wordt nog gewoon verkocht. Maar heeft de geiser wel een afvoer naar buiten? Oude geisers hadden dat niet. Tegenwoordig is het wel nodig.
Maar waarom werkt niet goed. Wordt het water niet goed warm, springt de geiser steeds uit?
Even contact opnemen met de installateur. Je hebt toch nog garantie.

gerbera
door gerbera - Nov 6, 2019 om 15:18
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het feit dat er volgens u condens ontstaat zou betekenen dat de afvoer naar buiten niet goed op de geiser is aangesloten of onvoldoende afvoer heeft door een onjuiste of te lange afvoerbuis. Andere oorzaak van condens kan zijn onvoldoende ventilatie in de ruimte waar deze hangt. Gevolg hiervan kan zijn dat er een zuurstoftekort ontstaat waardoor er onvoldoende verbranding is. Dat kan weer tot gevolg hebben dat er koolmoonoxide vrij komt. Zou dus de installateur er maar even bij halen en de boel goed laten controleren. En ja geisers, en ook deze, mag en wordt nog normaal verkocht.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2019 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch hopen dat er bijvoorbeeld een stuk van de deur, onderaan, af is, zodat er voldoende aanvoer van verse lucht is. En dat de afvoer van verbrandingslucht niet op de ontluchting in het plafond van de wc is aangesloten, maar een eigen afvoer heeft?

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2019 om 16:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt het allemaal niet zo veilig, dus begin maar eens met flink ventileren (als uw leven u lief is). Heeft u een koolmonoxidemelder geïnstalleerd?
Maar met uw klachten p/o terug naar die installateur gaan, dwz als die erkend is, de vereiste papieren heeft etc.
Hoe bent u aan die installateur gekomen? Waarom heeft u contact met een installateur gehad?

ro
door ron503 - Nov 6, 2019 om 17:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de specificaties te lezen betreft het open gijser systeem die in een voldoende geventileerde ruimte geplaatst dient te worden en als de vorige gijser ook in die ruimte geplaatst was zal er ook van voldoende ventilatie sprake zijn. De gijser is ook voorzien van een beveiliging en sluit het gas af als er onvoldoende ventilatie in de ruimte is en dus wel voor de ruimte geschikt. Als de gijser niet naar behoren werkt en daarbij ook nog veel condens levert zou dat op een lekkage kunnen duiden waardoor er warm water uit de gijser ontsnapt en dat defect zal door de installateur hersteld dienen te worden.

sira
door sira - Nov 6, 2019 om 17:47
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens het typenummer is dit een badgeiser met een gesloten systeem, hij haalt dus de zuurstof van buiten de woning. Deze geisers mogen dus wel in een ongeventileerde ruimte hangen.
Toch zou ik als voorzorgsmaatregel en voor de veiligheid ook een koolmonoxidemelder plaatsen, mocht de geiser ooit problemen krijgen.

gerbera
door gerbera - Nov 7, 2019 om 11:21
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Is er bij plaatsing wel een nieuwe juiste afvoer met bijbehorende kap geplaatst. Ook een onjuiste kap kan de oorzaak van condens zijn. Verder is de vraag of het gasblok juist is afgesteld.